jättelåg förgrundsväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    jättelåg förgrundsväxt

    jag har just startat ett nanokar (2,8l) och vill ha nått slags förgrunsväxt, haken är att karet är bara ca 10cm högt så växten får inte bli för stor, max 1-2cm hög.

    karet är lowtech, med massa torv under sandbotten, står brevid ett fönster (ganska skuggat). ganska stor cirkulation (för att vara i en 2,8l salladsskål)

    något tips?
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!
  • jower
    • December 2002
    • 472

    #2
    Dom ända jag kommer på är HC och Elatine Triandra. Men jag tvivlar på att någon av dessa kommer att växa vidare bra i det karet.
    /Johan

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      Javamossa eller typ Vescularia sp. "Christmas" eller nån annan mossa bunden på skifferplattor.
      Kanske Riccia fluitans kan funka, den är nog lite svårare än Javamossa. Samma med Monosolenium, eller vad tror ni som har haft den?
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • jower
        • December 2002
        • 472

        #4
        ja... tänkte inte på mossa..hehe...fast jag har det i ett av mina kar. Klart lättast! Bind lite javamossa på skifferplattor och täck botten...
        /Johan

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #5
          blir det inte svårt att få mossa att inte bli för buskig?

          går det att få riccia att rota sig i sand så den inte flyter?

          HC och Elatine Triandra kan ju vara värda ett försök... elatine tyckta jag var särskilt snygg.
          går den att få tag på i göteborg?

          appropå skifferplattor, det får nog mer bli skiferstenar om man ska ha ner mer än en...

          tack för svaren hur som hellst!
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            Gör samma sak med Riccia som med Javamossan, bind på en skiffersten/ -platta/ annan sten, den kommer aldrig att rota sig i sanden, den har ju inga rötter och den kommer inte att fastna någonstans, man får ansa den mer och binda om efter hand med att den växer mer än med t ex Javamossa.
            Skulle kört nån Vesicularia iaf =) Den kan du ju bara klippa ner med en sax så låg som du vill ha den. Bort med de buskiga om du vill.
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7
              det här var intresant:

              'bara' dubbelt så stort som mitt, och den riccia-mattan var ju snygg...

              ingen göteborgare här som vet var man kan få tag på elatine (jag är obotlig optimist som tror det kommer gå!)
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Ska den vara lägre kring1-2 cm så skall du nog skippa elantine triandra den blir lite högre..

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  #9
                  Om man har bra ljus så lägger Elantine triandra sig längs med marken ?
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • jower
                    • December 2002
                    • 472

                    #10
                    Ursprungligen postat av averater
                    det här var intresant:

                    'bara' dubbelt så stort som mitt, och den riccia-mattan var ju snygg...

                    ingen göteborgare här som vet var man kan få tag på elatine (jag är obotlig optimist som tror det kommer gå!)

                    Prova Brams. Han kanske har kvar.
                    /Johan

                    Kommentar

                    • jower
                      • December 2002
                      • 472

                      #11
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      Ska den vara lägre kring1-2 cm så skall du nog skippa elantine triandra den blir lite högre..
                      Min håller sig längs sanden... inte mer än 1cm hög.
                      /Johan

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Jag krämar på med nästan 1watt mh per liter och elantinen börjar klätra på sig själv rätt snabt om den gillar burken..
                        Om du kollar på min avatar så kan du se en kulle med elantine i framrutan.

                        jower antar att du fått din elantine av brams....

                        Kommentar

                        • averater
                          • March 2004
                          • 381

                          #13
                          jag har i stort sett bestämmt mig för att hitta nån sorts elatine.

                          både jower och brams bor ju i gbg, kanske kan få nån tuss, trivs den inte dör den ju även om man skaffar sig mycket och trivs den blir det ju mer. om de nu inte finns i nån butik...

                          skicka gärna pm eller mail till min hotmailadress som ni nog kan gissa (samma som nicknamnet) om ni skulle kunna dela med er.
                          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                          Kommentar

                          • brams
                            • June 2003
                            • 891

                            #14
                            Min håller sig också ganska låg. Max 3cm...
                            C.Brams

                            Check out:
                            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                            Kommentar

                            • jower
                              • December 2002
                              • 472

                              #15
                              Ursprungligen postat av NiXoN
                              Jag krämar på med nästan 1watt mh per liter och elantinen börjar klätra på sig själv rätt snabt om den gillar burken..
                              Om du kollar på min avatar så kan du se en kulle med elantine i framrutan.

                              jower antar att du fått din elantine av brams....
                              Jo... fick min av Brams

                              Kör 0.9w själv. Men det e klart, har ju inte så mkt än, så den kanske växer på sig själv sen.
                              /Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...