Växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatan
    • March 2006
    • 107

    Växtgödning



    Hejsan jag vill få mitt akvarium att frodas av växtlighet, men ingenting händer jag funderar på vad som är fel.
    Jag har försökt göda dom med Tropica Master Grow, Sera Florena och vanlig Blomster Näring. Ingenting händer ändå.
    Knappt några alger heller, bara nån liten fläck som jag redan avlägsnat.
    Jag har lysrör sun-glo på 4200 Kelvin. Har läst att det ska vara bra för växter.
    På det har jag en reflextor som ökar ljuset med 100%.
    Mitt akvarium ligger på 222 liter.
    Någon som vet hur jag ska få fart på växterna?
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    #2
    Ursprungligen postat av Aquatan

    Hejsan jag vill få mitt akvarium att frodas av växtlighet, men ingenting händer jag funderar på vad som är fel.
    Jag har försökt göda dom med Tropica Master Grow, Sera Florena och vanlig Blomster Näring. Ingenting händer ändå.
    Knappt några alger heller, bara nån liten fläck som jag redan avlägsnat.
    Jag har lysrör sun-glo på 4200 Kelvin. Har läst att det ska vara bra för växter.
    På det har jag en reflextor som ökar ljuset med 100%.
    Mitt akvarium ligger på 222 liter.
    Någon som vet hur jag ska få fart på växterna?
    Absolut INTE med vanlig blomsternäring. Mår varken växer ELLER fiskar bra av!!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hur många lysrör har du? Är lysrören gamla?
      Vanlig blomsternäring ska du inte använda i akvarium då den kan innehålla ämnen som inte är bra för fiskarna.
      Om jag hade varit du skulle jag byta lysrören till Tex Philips Aquarelle och försöka komma upp i minst 0,4 watt/liter. Det får du genom att öka mängden lysrör till akvariet.
      Sedan kan du söka efter växtnäringen PMDD som är kanonbra. Har själv kört den ett tag nu och den funkar jättebra.

      Jag har själv köpt ett nytt 240 liters akvarium i fredags, och har 4 st 38 watts lysrör med reflektorer i det.
      Jag göder även med CO2 som jag får med mäskmetoden, och i min 540 litare så växer det nästan för bra. Sök även på CO2 så hittar du hur mycket som helst. Det kan tyckas lite bökigt med detta, men det är det inte då man får ett bra resultat.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Aquatan
        • March 2006
        • 107

        #4
        Varför inte blomsternäring?

        Kommentar

        • cobra
          • December 2004
          • 1743

          #5
          Tycker du skall börja med TMG färdig blandat och klart att hälla i flaskan har färdig dosering inbyggt... http://www.zooplanet.se/default.aspx...spx&prodid=567
          Fotosidan.se

          Kommentar

          • Lena123
            • January 2006
            • 336

            #6
            Eller prova pmdd. Billigt och bra!
            Beställes på www.pmdd.se

            Du lär få MYCKE alger av krukväxtnäring. Finns förklarat på några trådar här. Du får söka dej fram.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ursprungligen postat av Aquatan
              Varför inte blomsternäring?
              Det innehåller oftast kväve i ammoniumform vilket i och för sig växterna gillar men algerna gillar det tyvärr ännu bättre.

              De flesta beställer PMDD ifrån tex www.pmdd.se och får då kväve i form av nitrat vilket fungerar bäst i längden.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Aquatan
                På det har jag en reflextor som ökar ljuset med 100%.
                dom där 100% är helt felaktigt och ligger i själva verket avsevärt lägre.

                sen växer oftast inte växter särskilt fort om man inte co2 göder.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...