Tips på växter önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    Tips på växter önskas

    Jag skall starta ett akvarium (Rio 400), som är 150 brett och 60 högt samt 50 djupt.

    Min tanke är att dela in den i tre delar. Filtersidan vill jag dölja med höga täta växter. I mitten tänkte jag mig en rot (eller någon stor sten) med viss vegitation och sista delen tänkte jag bygga upp med ett stenrös eller annat som kan ge någon form av grottsystem. Denna tänkte jag ha glest bevuxen.
    Botten kommer vara biltema blästersand. Vill ha en helt fri front, 5-10 cm med fri sand, och sedan blir det lite av en U-form med växter till höger (filtersidan), lite lägre vegitation vid roten följt av röset med dess vegitation som skall nå upp en bit, dock ej till ytan som vid filtret.

    Snyggt och eller bra vet jag inte, men det är mina tankar just nu.

    Nu skulle jag vilja ha tips på växter till detta.
    - Tät, hög vegitationen kring filter. Gärna så att det kanske blir lite flytande vegitation här också.
    - Något lite lägre framför/runt detta.
    - Något bakom roten.
    - Något på/i/runt stenröset.

    Tips?

    /N
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • Deje-Nicke
    • January 2006
    • 344

    #2
    Glöm inte att lägga frigolit under gruset där du ska ha stenröset
    220L 375L 450L 720L

    Kommentar

    • jower
      • December 2002
      • 472

      #3
      Hur mkt ljus kommer du att ha? Kommer du tillsätta co2? PMDD?

      just nu verkar det som du ska ha lätta växter.
      1:Heteranthera zosterifolia, hög snabb och vacker.
      2:Echinodorus tenellus, låg och snygg.
      3:Rotala rotundifolia, bakom roten
      4:Microsorum pteropus ''Narrow'' alt. Anubias barteri var. nana 'Petite' på/ i stenröset
      /Johan

      Kommentar

      • Nizztos
        • March 2006
        • 86

        #4
        Ursprungligen postat av jower
        Hur mkt ljus kommer du att ha? Kommer du tillsätta co2? PMDD?

        just nu verkar det som du ska ha lätta växter.
        1:Heteranthera zosterifolia, hög snabb och vacker.
        2:Echinodorus tenellus, låg och snygg.
        3:Rotala rotundifolia, bakom roten
        4:Microsorum pteropus ''Narrow'' alt. Anubias barteri var. nana 'Petite' på/ i stenröset
        Tackar,

        Jag kommer starta med orginalbelysning. Om jag tolkat saker rätt så är det nog lite klent, så där finns utrymme för förbättring. Däremot så kommer akvariet (tyvärr) stå lite väl ljust. Troligen en del direktsol under sommaren.

        Ingen co2. Mycket möjligt att jag kan tänka mig PMDD om det beövs.

        Jag är inte så säker på att jag gillar 1:an, men bilden jag sett är inte så bra. Lite orolig över att den kanske måste hållas efter för mycket? Funderar även på att ha något tätare som kanske klarar att vara yngelkammare. Kommer inte anstränga mig för att få nytilskott av fisk den vägen, men kommer det av sig självt så kommer jag inte bli ledsen

        Övriga verkar alla vara bra kandidater.

        Deje-Nicke: Japp, frigolit under. Funderar på att ha frigolit i hela akvariet (fram till 5-10 cm innan framkant). Dock inte säker på att enbart sanden klarar att hålla kvar frigoliten så den inte flyter upp. Går det att ha frigolit i hela, så underlättar det ju inför kommande ommöbleringar.

        /N
        Rio 400l
        Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #5
          Har du tillräckligt med ljus så kommer Heteranthera zosterifolia att bli riktigt tät och buskig.
          /Johan

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Nån som har lite Heteranthera zosterifolia? Den ser trevlig ut. Är den vanlig i butikerna?

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              #7
              Jag skulle tro att Heterantheran ser bra ut, även lite mossa på roten. Nån Vallisneria och Vattenpest som växer tätt vid bakrutan vid filtret. Sagittaria subulata lite här och där. Rotala sotundifolia som växer i en liten klunge vid stenröset som tidigare nämts. Nån Anubias eller Javaormbunke skulle nog inte heller vara fel. Du kan ha t ex Hygrophila difformis eller corymbosa "Siamensis" bakom roten. Och En Nymphaea kan du också ha, den funkar bra i "nomal-kar".
              Lite tips på växter, blanda dom som du vill, lycka till iaf =)
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              • Nizztos
                • March 2006
                • 86

                #8
                Tack för alla tipsen. Nu får jag kolla vad som finna att tillgå i lokala butiken

                /N
                Rio 400l
                Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

                Kommentar

                Arbetssätt...