Är alger nödväntigtvis dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botanic
    • March 2006
    • 20

    Är alger nödväntigtvis dåligt?

    Hej, jag undrade lite om alger. Jag tycker det är fint när en rot, sten eller whatever är typ överväxt med alger. Gärna att det ser lite mossigt ut så där.
    Men, nu så har jag hört att alger inte är något man direkt vill ha i sitt akvarie.

    Är det verkligen så? Kan man inte bara ha lite alger på en sten som bara ser fint ut, utan att det förstör för andra växter eller fiskar och helst inte smutsar ner glasrutorna. Det kanske till och med finns någon mossa som ser ungefär lika dant?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    vill ha eller inte vill ha alger är personligt.

    själv tycker jag grönalger kan va rätt snyggt på stenar och rötter.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Alger är helt ofarligt och gör tillochmed viss nytta genom att ta upp näringsämnen och fungera som underlag för bakterier. Fisken bryr sig inte ett smack om algerna.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag tycker det är fint när en rot, sten eller whatever är typ överväxt med alger. Gärna att det ser lite mossigt ut så där.
        Men, nu så har jag hört att alger inte är något man direkt vill ha i sitt akvarie.
        Ja, jag tycker också det är maffigt med en totalt överväxt inredningsdetalj (speciellt rötter) i kombination med algfria frodiga växter. Jag har trott att det är en omöjlig kombination men för ett tag sedan fick jag mängder med tofsalger på växter, glas och inredningsdetaljer då mitt växtakvarium tokstrejkade. När jag fick fart på burken igen lämnade jag alla toffsalger på mina två rötter för att se om det gick att bevara dem - och bara på rötterna?!?
        På den ena roten släppte mer än 75% av alla toffsar i takt med att växterna tog fart men den andra (som jag reste upp vertikalt) har behållt nästan alla alger: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=487
        Spridningen till andra föremål är minimal så jag behöver bara dra bort ett tiotal "toffsprickar" på rutorna vid vattenbytet.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Botanic
          • March 2006
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av BluesBoy
          Ja, jag tycker också det är maffigt med en totalt överväxt inredningsdetalj (speciellt rötter) i kombination med algfria frodiga växter. Jag har trott att det är en omöjlig kombination men för ett tag sedan fick jag mängder med tofsalger på växter, glas och inredningsdetaljer då mitt växtakvarium tokstrejkade. När jag fick fart på burken igen lämnade jag alla toffsalger på mina två rötter för att se om det gick att bevara dem - och bara på rötterna?!?
          På den ena roten släppte mer än 75% av alla toffsar i takt med att växterna tog fart men den andra (som jag reste upp vertikalt) har behållt nästan alla alger: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=487
          Spridningen till andra föremål är minimal så jag behöver bara dra bort ett tiotal "toffsprickar" på rutorna vid vattenbytet.

          Den roten du har är precis vad jag hade i tankarna när jag skrev det inlägget. Mycket vackert
          Men hur går man tillväga för att få alger? (Inte så vanlig fråga va? haha)
          Jag tänkte göra ett gäng 26*26cm *30-35 höga småtankar för lite växtodling och lite experiment. Så om jag använder en sån för att idiotkontaminera en rot med, så borde det väll vara rätt säkert. Ja menar, det sprider sig inte till andra växter å sånt när jag väl lägger ner den i mitt akvarie.
          Men vartifrån kommer algerna igentligen? Är det bara vrida upp ljuset, ljustimmarna. Så dyker dom upp lite magiskt från ingenstans?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Algerna finns i vattnet. Ger du dom förutsättningar så kommer dom.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Alger triggas av förändringar i vattenparametrar/ljusmängd/värme osv.

              Just toffsalger brukar digga ostabila CO2-nivåer och i övrigt ungefär samma förutsättningar som växter (bra med PMDD alltså).

              Du kan även se till att misshandla ditt biologiska filter genom att stänga av det på natten så det halvdör vilket leder till ammoniumsvängningar, men det brukar främst grönvatten och staghornalger gilla. Staghorn gillar dessutom speciellt urea (en form av organiskt ammonium som fiskarna utsöndrar) så en rejäl fisköverladdning brukar gå hand i hand med staghorn.

              Alger är svåra att få att föröka sig jämnt eftersom dom reagerar på förändringar, så det räcker inte att hålla höga fina stabila näringsnivåer - då får du problem med ogräs istället som håller nere ammoniumnivåerna.

              Skulle vara intressant att veta hur algodlingsanläggningar gör för att hela tiden hålla en stadigt ökande algtillväxt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Botanic
                • March 2006
                • 20

                #8
                Ok, då vet jag allt om alger
                Tack för hjälpen

                Kommentar

                Arbetssätt...