Alger som bubblar, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annehult
    • January 2006
    • 149

    Alger som bubblar, varför?

    Go´kvälls,
    I mitt Tanganyikakar där det finns Vallisneria och Anubias samt en icke föraktlig odling av gröna alger ser det ut som om det tillförs CO2.
    En jämn och strid ström av ganska små bubblor från växter och inredning.
    Att det bubblar från växterna beror nog på att det finns alger där också...
    Tillför PMDD, byter ej vatten, belyser med Aquarellerör.
    Växterna ser ut att trivas och växer bra likaså fiskarna.
    Någon som har liknande erfarenheter eller bara vill kommentera?
    Tacksam för vilket!
  • annehult
    • January 2006
    • 149

    #2
    Ingen???

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Har också haft bubblande alger, men med CO2-berikning:


      Syns inte på bilden men en del av roten gav ifrån sig intensivt med bubblor från algerna.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        pmdd och inga vattenbyten?? Det måste väl sluta med en katastrof!! dem rekomenderar stora vattenbyten i samband med andvändning av pmdd.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
          Det måste väl sluta med en katastrof!!
          är man bara försiktig så.
          vattenbytet används för att man ska veta nivåerna av näring i karet utan att behöva mäta som ändå bara ger skevt resultat.

          kör själv pmdd med få små vattenbyten och funkar super.
          så fort ja ser brister i akvariet åker en fulldos ner.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
            pmdd och inga vattenbyten?? Det måste väl sluta med en katastrof!! dem rekomenderar stora vattenbyten i samband med andvändning av pmdd.
            Tänker som så att PMDD funkar för växterna som foder för fiskarna. Och det går säkert att framkalla en katastrof genom för mycket PMDD lika väl som genom för mycket fiskfoder.
            Har, tack vare mycket tips och kunskap här på Zoopet, äntligen efter tre års misslyckanden med 30% vattenbyte/vecka-regimen fått rena och friska akvarier där fiskar och växter trivs, växer och fortplantar sig.
            Kör enligt regimen som defdac, Raven, tropfrog m.fl. visat på i ett flertal lååånga intressanta trådar, att mata även hungriga växter!

            Tack alla för er hjälp!

            Är dock fortfarande sugen att få reda på varför algerna bubblar...



            /Peter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Är dock fortfarande sugen att få reda på varför algerna bubblar...
              Jag med, jag frågade på APD för några år sen vad det var men har inte för mig att jag fick något svar. Ska se om jag hittar det.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag förstår inte, vad är frågan? Algerna har näring och ljus och bikarbonat, det är klart de bubblar?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • annehult
                  • January 2006
                  • 149

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag förstår inte, vad är frågan? Algerna har näring och ljus och bikarbonat, det är klart de bubblar?
                  Öhhh, det är inte så klart för mig, kan du vara snäll och förklara lite? Har att göra med fotosyntesen? Växterna växer men bubblar ju inte?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jo, växter bubblar om de växer snabbt nog och vattnet är nära syremättnad. Men du menar alltså att algerna bubblar, men inte växterna? Dvs att algerna verkar växa bättre än växterna trots bra näringsnivåer?
                    Då är jag med. Jag trodde frågan var hur det kom sig att alger bubblar, och de bubblar av samma anledning alla växter bubblar: de producerar syrgas snabbare än vattnet transporterar bort syrgasen, så det bildas bubblor.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • annehult
                      • January 2006
                      • 149

                      #11
                      Tack för svar, då har jag lite mer att gå på när det gäller
                      att vända på steken till växternas fördel.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Hur avgör du att växterna inte bubblar om det bubblar från algerna på växterna?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • annehult
                          • January 2006
                          • 149

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Hur avgör du att växterna inte bubblar om det bubblar från algerna på växterna?
                          Det vet jag inte, förutsätter bara att växterna inte kan bubbla utan vattenbyte eller tillförsel av CO2.
                          Och att jag kan se med blotta ögat att algerna som sitter på inredningen bubblar.
                          Det har jag aldrig sett någonstans förut, så jag förutsätter att
                          jag gör något galet i skötseln?
                          Dom bubblade även innan jag började tillföra PMDD, så det verkar inte ha med
                          gödningen att göra?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...