vill att min cabomba ska förgrena sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikzak
    • December 2003
    • 56

    vill att min cabomba ska förgrena sig

    Jag har lyckats med min gammla cabomba att förgrena sig (vet ej hur) men det kom bara ett nytt skott, undrar om man kan klippa av en cabomba och få ut typ två nya skott eller går det inte att få en cabomba att förgrena sig till flera.
    Jag ville få till lite flera som jag kunde plantera utan att behöva köpa dessa.
    Har ett litet 54l akvarium med:
    10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
    1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
    //NikZak
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Du kan klippa ner dem och plantera toppen och på så sätt få flera.

    Kommentar

    • nikzak
      • December 2003
      • 56

      #3
      Den nedre delen, dör inte den då?
      Har ett litet 54l akvarium med:
      10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
      1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
      //NikZak

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kommer nya förgreningar i varje bladvarv hos mig, så det kan bli lite för mycket med .
        Om du sätter ner den nedre delen så måste den få ljus, annars om det kommer nya skott blir de väldigt taniga innan de kommer så långt att de får tillräckligt med ljus.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Vet inte hur det funkar med cabomba men många växter förgrenar sig om man klipper av toppskottet. Det har med växthormoner att göra.

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Vill nog hålla med Krax där.
            Tidigare när jag hade cacomba så lät jag dem bara växa, då grenade de sig inte så mycket, men lite skott kom det. Sen när de var för långa så började jag klippa dem och stoppa ner topparna i botten. De "gamla" växterna började då grena sig som idioter.. så.. jag tror nog att du triggar växten till att grena sig på det sättet.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Kul att verkligheten stämmer med teorin ibland. Toppskottet har något som kallas apikal dominans. Det betyder att det skickar en massa växthormoner neråt som säger till växten att skicka upp all näring till toppskottet. Hormonerna bildas i meristemet, dvs det område där den allra värsta celldelningen sker. Klipper man av meristemet (toppskottet) bryter man den apikala dominansen och växten "vet" inte riktigt var den ska satsa allt krut. Då förgrenas plantan mer.

              Kommentar

              • nikzak
                • December 2003
                • 56

                #8
                Ok, nu har jag klippt av den längsta som jag ändå skulle göra kortare, så då får jag väl se om den förgrenar sig eller inte.
                Tack för hjälpen!
                Har ett litet 54l akvarium med:
                10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
                1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
                //NikZak

                Kommentar

                Arbetssätt...