Växter i nystartat kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rea
    • December 2005
    • 103

    Växter i nystartat kar.

    Om ni kollar på bilderna, vad kan jag göra för att få fart på växterna?
    Visst är det en svärdplanta längst till vänster? Varför får den gula blad?
    Vattenpesten var i dåligt skick när jag fick den så den verkar fungera, man kan tydligt se att övre halva mår bra.
    Den växten precis till höger om vattenpesten, vad är det för växt? Den verkar iof må fint, fast nedre delen är gul, men det var den innan jag fick den.
    Sen har vi algerna på den röda växten (
    Röd tigerlotus?) Åtgärd?

    Är det så att man måste ha bottengödning vid nystart? Kör med pmdd, 1 heldos/vecka.

    Dessutom behöver jag tips på bra algätare, Ancistrusen är på tillfälligt besök

    _________________
    Nystartat (2 veckor) 70l hörnkar
    2x15W lysrör med reflektorer
    Fluval 205 med "inkört" mtrl från andra burken
    3st Kakaduaciklider
    1st Ancistrus
    Bifogade filer
    “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
    - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

    190L

  • Kockfrallan
    • March 2005
    • 462

    #2
    Det är en svärdplanta och det är troligtvis näringsbrist. Det tar också ett tag innan växterna kommer igång.
    Du kommer få bättre svar av dem som kan. Riktigt snyggt kar tycker jag.
    Mvh Marcus
    450L
    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

    Kommentar

    • jagtep
      • March 2006
      • 50

      #3
      Ge växtnäring så kommer plantan igång igen.. tänk på att echinodorus arter gärna vissnar ner när man planterar om dom, men ger du bara ordentligt med näring så kommer den igång igen (fast det kan ta ett par månader om man har otur).. Tigerlotusen är bara att klippa ner, den kommer igen.

      Kommentar

      • Tinet
        • April 2006
        • 93

        #4
        Växtnäring i form av järntillskottspiller (i sanden vid roten av varje svärdsplanta) är vad min akvariebutiksgubbe sa till mig att jag behövde när jag köpte svärdsplantor i förrigår. Desamma gäller nog din svärdsplanta. Vänta inte för länge med att skaffa det eftersom bladen blir mycket ljusa och späda annars.

        Växten precis till höger om vattenpesten, vilken menar du då?
        Det är en liten javaormbunke inkilad vid de översta stenarna,
        (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39)
        sen under den verkar det som ngn annan sorts sydamerikansk svärdsplanta, typ Echinodorus cordifolius ''ovalis''. Lite av en wild guess, din ser tunnare och spädare ut.
        (http://images.google.com/imgres?imgu...ial_s%26sa%3DG)
        Om det är en svärdsplanta behöver den nog också järntillskott.

        Annars kan det kanske vara en cryptocoryne, typ cryptocoryne x willisii,
        (http://www.aquaristikpflanzen.de/ima...e_nevillii.jpg)

        Under vattenpesten snett till höger, en anubias skulle jag tippa, (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14)

        Kommentar

        • rea
          • December 2005
          • 103

          #5
          Tack för svaren.
          Ursprungligen postat av Tinet
          Växten precis till höger om vattenpesten, vilken menar du då?
          Jag ska ta en bättre bild, den till höger om vattenpesten ser ut som vattenpest (?) på bilden.
          Jag har köpt JBL 7+13 bollar, funkar det tro?
          “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
          - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

          190L

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Ursprungligen postat av Tinet
            Växtnäring i form av järntillskottspiller (i sanden vid roten av varje svärdsplanta) är vad min akvariebutiksgubbe sa till mig att jag behövde när jag köpte svärdsplantor i förrigår. Desamma gäller nog din svärdsplanta. Vänta inte för länge med att skaffa det eftersom bladen blir mycket ljusa och späda annars.
            Jag skulle nog skippa kulorna visst du får massiva mängder med järn men där tar det nästan slut. Växterna behöver lite mer än så, och om du kör med pmdd så tycker jag att du bara behöver ha lite tålamod och låta växterna komma igång.
            Ps. överdosering av järn kan trigga staghorn och det är inte en av dom "snälla" algsorterna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Staghorn brukar anses triggas av att man bökar i bottnen utan vattenbyte, NH4 och för mycket fiskskit/för mycket fisk. Lera brukar innebära att växterna knaprar stora mängder makroämnen som blir begränsande och då brukar större alger ta över marknaden eftersom dom inte är lika makroberoende, ofta trådalger som likt växter kan skugga andra alger.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • rea
                • December 2005
                • 103

                #8
                Så det generella rådet är att fortsätta med PMDD, och vänta?
                Läste i någon tråd som jag inte hittar nu, att man kunde fixa egen "bottengegga" å frysa in små kuber av detta. Skulle det vara en bra idé att göda med sådana också?
                “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
                - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

                190L

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det behöver inte vara jord, det kan vara torv och torv finns i en variant med långa fibrer (går t om att köpa som filter-material, Hagen säljer det t ex: http://www.um-um.pl/shop/images/fluvaltorfwlokno.jpg ). Denna är mycket enkel att bunta ihop till små bollar om man vill testa.

                  Petade ner lite igår och tog lite bilder osv, men jag återkommer bara om jag märker markant skillnad med det experimentet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • rea
                    • December 2005
                    • 103

                    #10
                    Här kommer en bild på växten jag undrade över.
                    Den är mycker ljusare än vattenpesten, men liknande.


                    dedac: Angående torv, borde inte Granulerad torv vara ännu bättre, fast svårare att få ner i gruset kanske.

                    TORVTILLSATS(PEAT FIBER)
                    Naturligt fibermaterial, stabiliserar pH-värdet.

                    GRANULERAD TORV (PEAT GRANULAR)
                    Pressad torv med salter och humussyror.
                    För en god tillväxt av växter i sötvatten.
                    Bifogade filer
                    “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
                    - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

                    190L

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Oj det där är en Tonina. Dom är några av de svårare växterna du kan ge dig på, trots att just den där liknar den enkla vattenpesten.

                      Typiskt Toninor att bli fula längst ner, jag tycker du lyckats riktigt bra med den om det är ditt första försök.

                      Ja granulerad torv skulle funka fint när man sätter upp akvariet och man ska strö det över bottnen innan man lägger på gruset. Jag tänkte mig dock att fibrer var enklare att bolla ihop till en tuss som man kan skjuta ner på strategiska ställen.

                      Just Tonina anses gilla surare substrat (ADA soil) förresten.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • rea
                        • December 2005
                        • 103

                        #12
                        Köpte Peat Fiber (enda som zoo't hade) och pillade ner lite vid rötterna på dom växter som blir fula, återkommer med resultat.
                        Senast redigerad av rea; 12 April 2006, 23:22.
                        “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
                        - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

                        190L

                        Kommentar

                        • rea
                          • December 2005
                          • 103

                          #13
                          Uppföljning:
                          Toninan klarade sig inte, övriga växter har tagit fart förutom Cryptocoryne wendtii som har blivit väldigt brun. Vattenpesten får klippas varje vecka.
                          I den andra burken däremot provade jag med en JBL boll under, vad jag iaf tror är en
                          Alternanthera reineckii - Papegojblad, den började växa som satan. Ansning varje vecka, och massa "rötter" på stjälkarna.
                          “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
                          - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

                          190L

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Du vet inte vilket hårdhet du har? Många säger att Tonina är svår att klara över ett KH på 4-5, och det vore även roligt att veta GH:t i den burk du fick fart på papegojbladet.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av rea
                              Dessutom behöver jag tips på bra algätare, Ancistrusen är på tillfälligt besök
                              Jag har ett litet stim parotocinclus jumbo (LDA25): http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=236 Jag tycker de är bättre än ancistrus för att de är mer överallt i akvariet. Men akta dig så inte butiken har förväxlat dem med deras kusiner som tycker om att mumsa på svärdsplantor.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...