Kvalster??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirkonxenia
    • January 2006
    • 42

    Kvalster??

    Jag har upptäckt små gula "prickar" som kryper omkring på min Becketts cryptocoryne (Cryptocoryne beckettii). Kan det vara kvalster och behöver jag oroa mig i så fall?

    Jag har ett par körsbärsräkor (tror jag då jag inte sett till dem på länge) så kan det vara ungar? Vet inte riktigt hur räkbebisar ser ut.

    //Veronica
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Jag har aldrig läst eller hört att kvalster skulle vara växtätare under vatten. De kvalster som jag har stött på är rovdjur på plankton.

    Jag kan inte hitta bilder på körsbärsräkornas ungar men när äggen kläcks brukar kräftdjur aldrig likna de vuxna. De går igenom en massa stadier innan de börjar likna sina föräldrar. Här är en sida med olika utvecklingsstadier av en räka.



    Hoppas att du har fått ungar!

    Kommentar

    • zirkonxenia
      • January 2006
      • 42

      #3
      Phu, det var skönt att höra att det inte är kvalster. Jag hade redan börjat förbereda mig mentalt på en storsanering av pölen.

      Är det ungar kommer jag bli överlycklig då jag älskar allt som förökar sig. Detta intresse har lett mig till odling av två arter kackerlacka, zoophobas, rosenbaggar och nu senast mina räkor och fiskar (praktbarber och kilfläcksrasboror).

      Tacksamma hälsningar Veronica

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av zirkonxenia
        Jag har ett par körsbärsräkor (tror jag då jag inte sett till dem på länge) så kan det vara ungar? Vet inte riktigt hur räkbebisar ser ut.
        dom ser ut precis som sina föräldrar fast mindre och blekare.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • apisto_vf
          • August 2004
          • 140

          #5
          Är bladen ovan vatten så kan det ju vara kvalster. Eftersom det är Cryptocoryne antar jag de är under vattenytan. De enda kvalstren jag sett krypa omkring på blad är på flytväxter. Ser ut som vitt mögel som rör lite på sig.

          Kommentar

          • zirkonxenia
            • January 2006
            • 42

            #6
            Jo bladen är helt under ytan.

            Dom små gula prickarna är tyvärr för små för att jag ska kunna urskilja någon form på dom. Dom kanske växer till sig lite så jag ser hur dom ser ut?

            Kommentar

            Arbetssätt...