Undran ang Kalium i KNO3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stonefish
    • February 2006
    • 74

    Undran ang Kalium i KNO3

    Kollade upp lite om KNO3 och dess innehåll.
    Krista k plus innehöll 38,4% K och 13,7% NO3.
    Men när man kollar fördelningen i kalkylatorn(PMDD 1.1 T.Elfströms) så får man mindre k än NO3.(En dos som ger 10 ppm NO3 ger 6,5 ppm K)
    Varför mindre K i akvariet? Eller är kalkylatorerna inställda på en annan form av KNO3 som innehåller mer NO3?
    MVH Anders
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Jag kan inte riktigt svara på din fråga, men ...

    KNO3 är en kemisk formel, de olika ämnena i den är bundna till varandra i speciella proportioner. Förhållandet mellan mängden K och NO3 (och även mellan N och O3) är således konstant och alltid samma. Det ska alltså inte spela någon som helst roll ifrån var pulvret kommer, KNO3 är KNO3.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      ja som cactus sa, kolla noga i vilken form de olika ämnena är angivna, kväve kan vara i ppm N ppm NO3- eller kanske till och med NH3 trots att det är NO3-, samma sak med kaliumet, det kan vara angivet som K2O eller K+ trots att alt är K+.
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • Stonefish
        • February 2006
        • 74

        #4
        Hmm, kemilektionerna var inte min starkaste sida.
        Det har säkert några kemiska förklaringar men det jag är mest undrande över är just att enligt innehållsdeklarationen är det ju nästan 3 ggr så mycket kalium i pulvret än nitrat. Då tycker man ju att det borde det öka halterna med motsvarande mängd när man doserar i akvariet.
        Men som sagt, har det med kemins "underbara" värld att göra så är jag helt tillfreds med det svaret.
        MVH Anders

        Kommentar

        Arbetssätt...