Utlöpare på "magdalenasis"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wheete
    • February 2006
    • 65

    Utlöpare på "magdalenasis"

    Jag köpte en ny planta typ 2 veckor sedan som jag tror var en "Echinodorus Quadricostatus". Den har nu skickat ut en utlöpare(typ en gren med nya plantor på), själva grenen är runt 35 cm lång nu, med 5 små plantor på som har egna rötter. Ska jag lämna det som det är(ganska fult) eller kanske kapa av den ifrån moderplantan och frigöra det små plantorna. Den växer jätte snabbt och får en ny planta nu nästan varje 2 dagar. Jag har en stor lust att kapa av de små och placera dem någon annanstans, men är rädd att den skulle dö eller sluta växa så snabbt. Mitt mål är att täcka hela botten.
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    #2
    Hörde i en affär att man ska klippa av den från moderplantan för att den tar näring från moderplantan.
    Skulle tydligen bli grå och trist.
    Om det är sant eller inte vet jag ej.
    Men jag klippte min och klippe av växterna samt planterade dom.
    Funkade bra.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • jagtep
      • March 2006
      • 50

      #3
      Grattis till babyplantorna, tryck ner utlöparen i sanden så rotar sig babyplantorna och utvecklar egna rötter. se till att du har en bra växtgödning så är det inga problem med "moder"plantan (eller babyplantorna heller).
      En liten varning bara, så att du inte gör samma mistag som en del gjort (nej, absolut inte jag :-). Echinodorus plantor har en förmåga att vissna ned ungefär 1 månad efter det att man har planterat (bytt akvariemiljö) om plantan. Släng då inte plantan utan låt den sitta, klipp bara av dom vissnande bladen och låt resten sitta... det tar någon månad eller två innan man helt plötsligt ser nya blad komma.. men glöm inte näringen den är viktig..

      Kommentar

      • wheete
        • February 2006
        • 65

        #4
        Är det en bra ide' att klippa av utlöparen ifrån moderplantan då?

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #5
          Jag har aldrig märkt att moderplantan skulle bli kass av utlöparna, inte heller av att man byter miljö på den. Det ända jag märkt e att den växer som f**n och att jag måste rensa mitt kar :P
          /Johan

          Kommentar

          Arbetssätt...