Sista desperat växt försök

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mightyice
    • October 2005
    • 120

    Sista desperat växt försök

    Drömmen om en ordentligt växtakvarium lever vidare. I det föra försöket så fixade jag CO2 och lånade en reactor-diffusor (vet ej vad skillnaden är) som var för liten för mitt kar. Köpte även någon flaska med gödningsmedel och tänkte att eftersom jag inte vill ha riktigt så mycket växter som mäster http://www.defblog.se/. Utan jag ville bara ha lite växter som växte och såg fina ut. Så trodde jag i min envishet att det skulle räcka med lite gödning. Det funkade dock inte så bra utan jag fick lägga ner då jag ansåg att akvarie gödning skulle bli allför dyrt. På bilden såg ni akvariet då det var nystartat ilägenheten. Nuhar jag ju dock flyttat till hus som ni kanske sett på denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81845. Nu har jag startat upp akvariet men dom växteran som jag haft i yngel akvariet på 250l och mått väldigt bra där har nu börjat bli fula igen. Så nu tänkte jag ventilera det jag tror kan vara mina problem här så får jag hoppas jag får några bra ideer.
    Problem 1. gödning - har läst http://pmdd.se/ och det verkar ju helt klart vara billigare.
    Problem 2 CO2 - Om jag inte har helt fel så kan bra cirkulation göra att CO2 försvinner ur vattnet. Just nu kör jag med 1 st Eheim 1250 samt 2st 2252.
    detta gör ju att jag får väldigt bra cirkulation. Jag skall vid nästa löning köpa in 1st Eheim 2080 ytterfilter samt 1st. http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html
    Problem 3. Belysning. Jag har ju 8st 36w lysrör. kan höjden på akvariet göra att lyset inte räcker till ändå. kan reflektorer vara räddningen här??

    Bild 1 i lägenhet bild 2 & 3 idag
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Mightyice; 28 March 2006, 17:19.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    1. PMDD är helt klar det som gäller, både ur gödnings och ekonimisk synvinkel.
    2. De senast rönen säger att CO2 funkar bäst om den sprids som en fin dimma bland växterna (tex mha ett rör med små hål. Då kommer inte cirkulation vara någon nackdel utan snarare en fördel.
    3. Höjden på karet spelar faktiskt mindre roll för ljusets skull, skuggning av andra växter är nog ett större problem. Du har ett 1250kar va? isf ligger du på lite drygt 0.2W/l men växter som inte är allt för ljuskrävande så funkar det.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Mightyice
      • October 2005
      • 120

      #3
      har väll inte bestämt än vilka växter det blir men det kommer nog inte vara några på den svårare skalan. Hur stor roll spelar det om rören börjar bli några år?. och med Co2 så får man ju gasa på för att kompensera det som cirkulationen tar bort. 1125 liters är karet på
      Senast redigerad av Mightyice; 28 March 2006, 18:17.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Nja, det beror lite på vilka rör du har. Det "bästa" du kan skaffa (T8:or då) är Sylvania aquastar alt. Philips Aquarelle om man tänker på växterna. Dom ska dessutom inte tappa mer än 10% av vad jag förstått. Problemet med dessa två rör är väl att du tappar lite "Amazonaskänsla" då dom har en färgtemperatur på 10.000K.
        Det fina med "CO2-mist" är att man just vill ha cirkulation för att sprida microbubblor av CO2 i helakaret, så att bubblorna hamnar under växternas blad. CO2 ska altså inte lösas i vattnet igentligen.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Mightyice
          • October 2005
          • 120

          #5
          Läst att vissa styr Co2 med hjälp av PH mätare. Är det

          som gäller då eller snickrar folk ihop något själva. Har möjlighet att fixa ett PLC att köra med men behöver ju ändå någon mätare.
          Någon som kör på detta viset?

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Det är ett exempel på PH-probe ja. Finns dock billigare att hitta i t.ex. Tyskland.
            Men ska du köra med mist så bör du inte ha en PH-Probe. Du kan ha ungefär lika stor nytta av en porslinskatt för 4k på ljusrampen i så fall .
            CO2'n ska som sagt inte lösas upp i vattnet utan spridas runt i form av små bubblor som fastnar under bladen. Att mäta PH och KH för att få reda på hur mycket co2 som är upplöst i vattnet gäller endast om du ska köra co2n i flytande form.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Mightyice
              • October 2005
              • 120

              #7
              Finns det någon bra sida att läsa om mist på.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Mightyice
                och med Co2 så får man ju gasa på för att kompensera det som cirkulationen tar bort. 1125 liters är karet på
                Om du riktar utblåsen så ytan håller sig stilla så är det ingen fara.

                Ursprungligen postat av Mightyice
                Läst att vissa styr Co2 med hjälp av PH mätare. Är det

                som gäller då eller snickrar folk ihop något själva. Har möjlighet att fixa ett PLC att köra med men behöver ju ändå någon mätare.
                Någon som kör på detta viset?
                Om du är händig inom elektronik/programmering så är det själklart mycket roligare att snickra en själv. Man kan också lägga till egen funktionalitet. Min DIY-pH-kontroller loggar pH-värdet och magnetventilens tillstånd varje minut. Bluesboy's är minst lika avancerad med dubbla pH-probar och gud vet vad! :-)

                Vad beträffar "Mist-CO2" så är det säkert jätte-effektivt men jag skulle personligen inte vilja ha en massa koldioxid-dimma i mitt vackra akvarie. Det får dom som prioriterar odling/tillväxt framför det estetiska/utseendet pyssla med! ;-)
                Senast redigerad av petnym; 29 March 2006, 16:23.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  ... vill du komma billigt undan eller bara testa fördelarna med co2 innan du investerar i en dyrare anläggning så kan du ju testa mäsk tills vidare.

                  Kolla i forumet så hittar du några smidiga och billiga varianter utav detta
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det får dom som prioriterar odling/tillväxt framför det estetiska/utseendet pyssla med! ;-)
                    Senast redigerad av defdac; 29 March 2006, 15:47.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Kanske blev konstigt där... :-) Jag menar: jag som ofta fotograferar mitt akvarie vill inte tillsätta en massa bubblor i vattnet, då vill man ha vattnet så klart som möjligt. Skall man fotografera hela akvariet är det illa nog med syrebubblorna som växterna producerar.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag undrar hur Amano gör. Han mistar, fotograferar och är ganska duktig på det estetiska också.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag undrar hur Amano gör. Han mistar, fotograferar och är ganska duktig på det estetiska också.
                          Jag förutsätter att han inte "mistar" när han fotograferar. -Och han ägnar sig åt det på heltid så han har tid att plocka i och ur utrustningen vid varje fototillfälle (kanske rent av någon annan gör det åt honom?)
                          Senast redigerad av petnym; 29 March 2006, 16:19.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Mightyice
                            • October 2005
                            • 120

                            #14
                            Ursprungligen postat av y0da
                            ... vill du komma billigt undan eller bara testa fördelarna med co2 innan du investerar i en dyrare anläggning så kan du ju testa mäsk tills vidare.

                            Kolla i forumet så hittar du några smidiga och billiga varianter utav detta
                            Jag har ju flaska. det jag blev lite konfunderad över var om man använder Reactor när man kör mist eller inte. men som det ser ut nu så blir det inte mist. Kul nu att dom flesta utav växt gudarna här har hittat in. Säker på att jag får bra rekomendationer då
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Mightyice; 29 March 2006, 16:17.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Frågade i någon annan tråd: Hur brett är det bakom akvariet? (Det ser lite trångt ut...)
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...