Intrimmning av CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perrx
    • October 2005
    • 119

    Intrimmning av CO2

    Nu har jag äntligen fått igång mitt CO2system. Jag har inte kört så många dagar än så jag håller fortfarande på att trimma in systemet.

    Idag märkte jag att det har börjat bubbla lite från en alg samling på en rot. Växterna bubblar dock inte.

    Ska jag öka CO2n eller slänga i mer näring? Jag hade i en fulldos pmdd i lördags.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Perrx
    Ska jag öka CO2n eller slänga i mer näring? Jag hade i en fulldos pmdd i lördags.
    Enklast är att köra enligt "estimative index" (ei). Dvs fulldos med gödning i samband med 50% vattenbyte... sök på "estimative index" får får du en massa inlägg om metoden.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Perrx
      • October 2005
      • 119

      #3
      Jo, jag kör med det. Bytte 40% i lördags och hade sedan i en fulldos.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Vad beträffar CO2 så kan bara ett pH-test (i kombination med KH-test) säga om du skall öka eller minska flödet.



        Titta på den rad som motsvarar ditt KH-värde, skruva sedan långsamt(!) upp din koldioxid så att ditt pH-värde som mest går ned till det värde som motsvarar 30 ppm CO2. -Tänk på att växterna inte tar upp koldioxid på natten.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        Arbetssätt...