Amatör behöver hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Amatör behöver hjälp...

    Har börjat med mäsk i en 5 l dunk, till mitt 375 l. Har en "trappa". Tänkte göra om och ha 2 st 5 l dunkar för att få ett jämnare bubbel. Är inte heller nöjd med trappan. Är det inte meningen att bubblorna ska spridas ut i karet. Har den under utblåset till innerfiltret, men dom flesta bubblorna åker upp till ytan direkt.
    Läst en massa trådar om mistreaktorer mm. Kan nån vara snäll och förklara lite mer från grunden hur det funkar. Vad som behövs för att fixa det själv.

    Tacksam för svar från en glad amatör...
  • noggy
    • March 2006
    • 18

    #2
    Hej Lena 123!

    Kan på intet sätt titulera mig expert på området, men just co2 biten har jag fått ganska bra kläm på.

    Ursprungligen postat av Lena123
    Har börjat med mäsk i en 5 l dunk, till mitt 375 l. Har en "trappa". Tänkte göra om och ha 2 st 5 l dunkar för att få ett jämnare bubbel.
    Jag har samma storlek på kar som du och kör med 2st. 5L dunkar för att få någorlunda jämn tillförsel av co2. 3st. skulle säkert vara ännu bättre men det blir ju lite jobb att sätta mäsk flera gånger i veckan.

    Ursprungligen postat av Lena123
    Är inte heller nöjd med trappan. Är det inte meningen att bubblorna ska spridas ut i karet. Har den under utblåset till innerfiltret, men dom flesta bubblorna åker upp till ytan direkt.
    Läst en massa trådar om mistreaktorer mm. Kan nån vara snäll och förklara lite mer från grunden hur det funkar. Vad som behövs för att fixa det själv.

    Tacksam för svar från en glad amatör...
    Själv experimenterade jag med olika sätt att lösa upp co2 i vattnet innan det pumpades runt i akvariet. Visst blev det förändringar till det bättre, alltså växterna såg ut att trivas och så, men jag fick aldrig igång det där mytomspunna "bubblet" riktigt. Inte förrän jag byggde en sk. PET loopback mistreaktor :-) Då kom det igång på allvar! Det verkar också som att, samtidigt som man löper mindre risk att råka ut för en akut ph sänkning, så får växterna lättare att ta upp co2.
    Just det där med loopback är ganska finurligt eftersom man på så sätt återanvänder de lite större bubblor co2 som snabbt stiger mot toppen av flaskan. Den jag byggde av en 63cl ciderflaska, ett powerhead och lite slang sväljer utan problem 5 bubblor/sekund, säkert mer ändå för jag kollade inte precis när jag hade en nysatt mäsk.
    Jag valde att leda misten från reaktorn till utblåsen på mina två fluval 4+ som är riktade lite snett mot front resp. bakglaset. På det viset lyckas jag få hyfsad spridning på det.
    Jag har beskrivit lite i en annan tråd
    Hej alla trevliga människor i detta forum! Efter att ha läst inläggen här under ett par månader kunde jag inte hålla mig längre. Jag konverterade mitt malawi kar till växt dito. Beställde hem PMDD, startade en co2 anläggning med mäsk och byggde en variant av defdacs mistreaktor. Jag säger bara herregud! Trodde aldrig i min

    om mina erfarenheter men kom gärna med frågor om det är nåt specifikt du undrar över.
    Det problem man har med mist är väl spridningen av bubblorna, alltså att få en jämn fördelning i hela akvariet. Inte helt lätt alla gånger.

    /Anders

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det problem man har med mist är väl spridningen av bubblorna, alltså att få en jämn fördelning i hela akvariet. Inte helt lätt alla gånger.
      Har man ett power-head och en mjuk böjlig slang med små borrade hål (böjlig spraybar) kan man få väldigt bra spridning: Trä slangen på utblåset och plugga igen andra änden. Sätt ekipaget längs bottnen på baksidan av akvariet så att spraybarhålen är riktade mot växternas fötter.

      Denna konstruktion är hyffsat lätt att gömma och misten sprutas rakt in bland växterna och kan lägga sig under växternas blad där den gör nytta, samt fördelar misten väldigt jämnt överallt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Lena123
        • January 2006
        • 336

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Har man ett power-head och en mjuk böjlig slang med små borrade hål (böjlig spraybar) kan man få väldigt bra spridning: Trä slangen på utblåset och plugga igen andra änden. Sätt ekipaget längs bottnen på baksidan av akvariet så att spraybarhålen är riktade mot växternas fötter.

        Denna konstruktion är hyffsat lätt att gömma och misten sprutas rakt in bland växterna och kan lägga sig under växternas blad där den gör nytta, samt fördelar misten väldigt jämnt överallt.


        Aha! Låter smart och enkelt. Tips på vilket power-head jag behöver ha? Brukar göra mina inköp från Guldfisken.se.
        Alltså stoppa slangen från mäsken till insuget och en mjuk slang m borrade hål på utblåset.... Hur lång slang kan man ha?

        Låter ju vettigare än "trappan". Men kommer mina två dunkar att räcka till?

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Ursprungligen postat av noggy
          Hej Lena 123!

          Kan på intet sätt titulera mig expert på området, men just co2 biten har jag fått ganska bra kläm på.



          Jag har samma storlek på kar som du och kör med 2st. 5L dunkar för att få någorlunda jämn tillförsel av co2. 3st. skulle säkert vara ännu bättre men det blir ju lite jobb att sätta mäsk flera gånger i veckan.




          Själv experimenterade jag med olika sätt att lösa upp co2 i vattnet innan det pumpades runt i akvariet. Visst blev det förändringar till det bättre, alltså växterna såg ut att trivas och så, men jag fick aldrig igång det där mytomspunna "bubblet" riktigt. Inte förrän jag byggde en sk. PET loopback mistreaktor :-) Då kom det igång på allvar! Det verkar också som att, samtidigt som man löper mindre risk att råka ut för en akut ph sänkning, så får växterna lättare att ta upp co2.
          Just det där med loopback är ganska finurligt eftersom man på så sätt återanvänder de lite större bubblor co2 som snabbt stiger mot toppen av flaskan. Den jag byggde av en 63cl ciderflaska, ett powerhead och lite slang sväljer utan problem 5 bubblor/sekund, säkert mer ändå för jag kollade inte precis när jag hade en nysatt mäsk.
          Jag valde att leda misten från reaktorn till utblåsen på mina två fluval 4+ som är riktade lite snett mot front resp. bakglaset. På det viset lyckas jag få hyfsad spridning på det.
          Jag har beskrivit lite i en annan tråd
          Hej alla trevliga människor i detta forum! Efter att ha läst inläggen här under ett par månader kunde jag inte hålla mig längre. Jag konverterade mitt malawi kar till växt dito. Beställde hem PMDD, startade en co2 anläggning med mäsk och byggde en variant av defdacs mistreaktor. Jag säger bara herregud! Trodde aldrig i min

          om mina erfarenheter men kom gärna med frågor om det är nåt specifikt du undrar över.
          Det problem man har med mist är väl spridningen av bubblorna, alltså att få en jämn fördelning i hela akvariet. Inte helt lätt alla gånger.

          /Anders
          vad har du för recept på din mäsk och hur länge bubblar den?

          Kommentar

          • noggy
            • March 2006
            • 18

            #6
            Ursprungligen postat av Lena123
            vad har du för recept på din mäsk och hur länge bubblar den?
            Här finns det lika många recept som det finns mäsksättare, och alla är saliga på sin tro
            Jag gör det enkelt för mig;
            • 3,5 liter fingervarmt vatten
            • 1 kg socker
            • 1 pkt torrjäst (den blå påsen)
            Löser sockret i vattnet och häller i jästen. Tar kanske 1 timme innan det sätter igång att jäsa.
            Jag kör varje dunk 2 veckor, byter 1 gång/vecka alltså och då sätter jag en påsklämma på slangen till dunken jag ska byta INNAN jag skruvar av korken, så slipper jag tappa trycket:-)

            Ursprungligen postat av defdac
            Har man ett power-head och en mjuk böjlig slang med små borrade hål.....
            Mmm, har funderat i dom banorna själv men inte testat. Har du sett några bilder på en sån lösning? Skulle vara intressant att se någon som har gjort en spraybar.
            Jag är ju iofs så okonventionell att mitt akvarium inte har fram eller bak (Vill kunna njuta av det både från köket och vardagsrummet)
            Vad jag förstår är det väl i det närmaste olagligt att ha det på det viset

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av noggy
              då sätter jag en påsklämma på slangen till dunken jag ska byta INNAN jag skruvar av korken, så slipper jag tappa trycket:-)
              borde funka med backventil också
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • noggy
                • March 2006
                • 18

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                borde funka med backventil också
                Det gör det säkert, men de "billiga" backventiler jag hade funkade inte (pyspunka) så det fick bli påsklämma. Finns säkert backventiler som klarar jobbet utmärkt och då är ju det ett smidigare alternativ.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Jag köpte vanliga backventiler på djurmagazinet. Har för mig att det var tetra? De kostade 15 kr och gör jobbet väldigt bra . Visserligen är de lite tröga, så dunkarna "rapar" nån gång per min, men det spelar ju ingen större roll. Verkar bli ganska jämnt flöde i karet ändå.

                  Defdac:
                  Jag testade på en såndäringa spraybar igår! Försökte lite smått med en böjlig slang, men hade svårt att få den att ligga som jag ville. Finns kanske bättre slangar förvisso. Men jag använde iaf ett 16mm VP-rör. Tog en böjfjäder och formade röret lite efter bakgrunden (inte så det följer exakt, men det följer åtminstone konturerna något). Kan säga att det blev en sjujävla skillnad på spridning. I morse slog jag på ljuset och reaktorn, efter ca 30 min så såg jag syrebubblor på en del växter (större bubblor alltså, inte massa mist-bubblor, de kommer nästan omedelbart). Röret lade jag direkt mot botten, sen öste jag över det med grus. Gruset vid hålen blåste bort ganska snabbt, så jag ser ca 2cm vp-rör vid utblåsen, annars ser jag inte röret
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Lena123
                    • January 2006
                    • 336

                    #10
                    Ursprungligen postat av noggy
                    Här finns det lika många recept som det finns mäsksättare, och alla är saliga på sin tro
                    Jag gör det enkelt för mig;
                    • 3,5 liter fingervarmt vatten
                    • 1 kg socker
                    • 1 pkt torrjäst (den blå påsen)
                    Löser sockret i vattnet och häller i jästen. Tar kanske 1 timme innan det sätter igång att jäsa.
                    Jag kör varje dunk 2 veckor, byter 1 gång/vecka alltså och då sätter jag en påsklämma på slangen till dunken jag ska byta INNAN jag skruvar av korken, så slipper jag tappa trycket:-)


                    Mmm, har funderat i dom banorna själv men inte testat. Har du sett några bilder på en sån lösning? Skulle vara intressant att se någon som har gjort en spraybar.
                    Jag är ju iofs så okonventionell att mitt akvarium inte har fram eller bak (Vill kunna njuta av det både från köket och vardagsrummet)
                    Vad jag förstår är det väl i det närmaste olagligt att ha det på det viset
                    Måste bli ett j-a bubbel med så mycket socker o jäst?!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lena123
                      Aha! Låter smart och enkelt. Tips på vilket power-head jag behöver ha? Brukar göra mina inköp från Guldfisken.se.
                      Aquaclear 30 minst, fast dom brukar ha fyrkantigt utblås vilket är lite trist att täta om man ska trä på en slang. Jag använder personligen en MaxiJet på 750 l/h till min 300-litrare och det verkar lagom.

                      Alltså stoppa slangen från mäsken till insuget och en mjuk slang m borrade hål på utblåset.... Hur lång slang kan man ha?
                      Jag har så lång slang så jag kan ha powerheaden på ena kortsidan så att slangen räcker till andra sidan. 1-2 mm hål varje dm.

                      Jag är ju iofs så okonventionell att mitt akvarium inte har fram eller bak (Vill kunna njuta av det både från köket och vardagsrummet)
                      Vad jag förstår är det väl i det närmaste olagligt att ha det på det viset
                      Hmm.. kanske ha en spraybar instucken i mitten med hålen borrade på både vänster och höger sida om vartannat. Fast det kan vara knepigt om man har större fria partier/gångar där man inte vill ha ett rör.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Kan säga att det blev en sjujävla skillnad på spridning. I morse slog jag på ljuset och reaktorn, efter ca 30 min så såg jag syrebubblor på en del växter
                        Härligt =)
                        Ja det är mycket svårt att få ordning på en spraybar-slang om man inte kan sugproppa fast den.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Lena123
                          • January 2006
                          • 336

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Aquaclear 30 minst, fast dom brukar ha fyrkantigt utblås vilket är lite trist att täta om man ska trä på en slang. Jag använder personligen en MaxiJet på 750 l/h till min 300-litrare och det verkar lagom.


                          Jag har så lång slang så jag kan ha powerheaden på ena kortsidan så att slangen räcker till andra sidan. 1-2 mm hål varje dm.


                          Hmm.. kanske ha en spraybar instucken i mitten med hålen borrade på både vänster och höger sida om vartannat. Fast det kan vara knepigt om man har större fria partier/gångar där man inte vill ha ett rör.
                          Jag ska beställa en Aquaclear 30. Är det 12/16 slang jag ska ha? Tätar du änden på slangen med silicon, eller har du nåt bra tips. Sugproppar till slangen ska beställas. Är det nåt mer, eller har jag allt sen....?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Eftersom jag använder en MaxiJet så är dess utblås redan runt så det är bara att kränga på en slang av lämplig diameter (tror att det är Eheims 12/16-slang men jag är osäker). Hur man bäst fixar samma sak med ett fyrkantigt utblås som finns på MaxiJet vettesjutton. Silikon tja, varför inte.

                            Dränkbart powerhead, slang och sugproppar. That's it.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Lena123
                              • January 2006
                              • 336

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Eftersom jag använder en MaxiJet så är dess utblås redan runt så det är bara att kränga på en slang av lämplig diameter (tror att det är Eheims 12/16-slang men jag är osäker). Hur man bäst fixar samma sak med ett fyrkantigt utblås som finns på MaxiJet vettesjutton. Silikon tja, varför inte.
                              Får ta det problemet senare....

                              Dränkbart powerhead, slang och sugproppar. That's it.
                              Du får allt att låta så enkelt....
                              Tack för all hjälp, meddelar hur det går. Nu har jag ett helgprojekt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...