CO2,Mäsk,PMDD->Erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • noggy
    • March 2006
    • 18

    CO2,Mäsk,PMDD->Erfarenheter

    Hej alla trevliga människor i detta forum!

    Efter att ha läst inläggen här under ett par månader kunde jag inte hålla mig längre. Jag konverterade mitt malawi kar till växt dito. Beställde hem PMDD, startade en co2 anläggning med mäsk och byggde en variant av defdacs mistreaktor.
    Jag säger bara herregud! Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle bli sån fart på växterna Det är helt otroligt vad det växer. Har heller inte fått några problem med alger som verkar vara vanligt (Nybörjartur). Annat än de få tofsar som sitter på ormbunkarna och anubisarna och som alltid har suttit där.
    Med en sån här tillväxt blir man ju tvungen att planera för en snygg layout också. Just nu växer det huller om buller bara, hehe.

    Har en liten fråga till er som är experter på gödning. När man beställer portionsförpackat PMDD så är det 3 påsar, KNO3, KH2PO4 och Nutrisi.
    Sen kan man även beställa K2SO4 och MGSO4 har jag sett, är detta något som saknas när man köper portionsförpackat?
    Har fått tag i kalkylatorn där man kan beräkna mängden av dessa ämnen men ska man lösa upp dessa i ytterligare varsin flaska så det blir 5? Eller kan man ta det i samma som tex. nutrisi?

    Ett par blider på projektet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Mist-variant_m.JPG
Visningar: 1
Storlek: 14,6 KB
ID: 2175251
    Impellern är modifierad så att den ser ut som ett E längst ut på bladen. CO2 slås sönder till betydligt mindre bubblor tycker jag. Bubblet trycks/sugs sen ut via utlåsen på mina två fluval 4+. Funkar riktigt bra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Mäsk_m.JPG
Visningar: 1
Storlek: 10,8 KB
ID: 2175252
    Kör 2 5-liters dunkar till mitt 380L Rena akvarium. Borrat något mindre hål än slangens diameter i korkarna samt tätat med sån där gucka som man sätter upp planscher på väggen med, häftmassa heter det väl :-) Inga problem med läckage iaf.

    Hur som helst, har redan - efter bara några veckor - insett att det blir för meckigt att palta med mäsk så nu har jag beställt "proffs" prylar på nätet och inhandlat en 5kg flaska med CO2 .
    Måste dock säga att det var ett bra alternativ att först testa med mäsk, för det funkar faktiskt!

    Ha det gott!!

    Måste man bara inte älska internet??
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Sen kan man även beställa K2SO4 och MGSO4 har jag sett, är detta något som saknas när man köper portionsförpackat?
    Normalt sett så räcker kaliumet från KNO3 så man inte behöver K2SO4 och normalt sett så räcker magnesiumet i kranvattnet så man inte behöver MgSO4.

    Får du små gula knappnålshål på äldre blad tyder det på kaliumbrist och om du redan tycker att du doserar tillräckligt med KNO3 eller du får en massa nitrat från fiskarna så kan K2SO4 vara på sin plats.

    Kolla med vattenverket hur många ppm magnesium du har.

    Har fått tag i kalkylatorn där man kan beräkna mängden av dessa ämnen men ska man lösa upp dessa i ytterligare varsin flaska så det blir 5?
    K2SO4 kan du blanda med i KNO3-flaskan så att du bara behöver 3 flaskor. Typ lika mycket K2SO4 som KNO3 (7 tsk) ger dig 3.8 ppm extra K och borde gå att lösa upp.

    MgSO4 bör man bara dosera efter vattenbyte för att få en sk GH-boost. Man brukar då även passa på att dosera upp calciumnivåerna med t ex CaCl2 som också bidrar till GH:t. Man brukar sikta på att Magnesium och Calcium ska vara i ett 1:4 förhållande, dvs akvarievattnet när man hällt ner GH-boostern bör innehålla 4 ggr mer Calcium jämfört med Magnesium. 20-40 ppm Ca och 5-10 ppm Mg brukar räcka gott.

    Detta innebär att du måste ta reda på hur många ppm Calcium och Magnesium just ditt kranvatten innehåller för att man ska kunna veta om du dels behöver dosera och hur mycket du behöver dosera.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • noggy
      • March 2006
      • 18

      #3
      Wow, tack för det ingående svaret defdac!
      Jag är ju alls ingen expert på vattenkemi så det känns som att jag är ute på lite hal is nu.
      Det är väl egentligen bara på mina microsorum som jag sett hål eller deformerade blad, se bilden.
      Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0021_m.JPG
Visningar: 1
Storlek: 26,0 KB
ID: 2092749
      Kan detta vara kaliumbrist?

      Den här GH-boosten du pratar om, är det för att ytterligare öka på växttakten eller bara för att förebygga bristsymptom?
      Vet inte om jag orkar med att det växer snabbare än så här

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nej det där ser ut som en mekanisk skada bara, jag tycker bladen ser ganska okej ut. Verkar väldigt stora och breda. Långsamväxare är svåra att hålla 100% algfria så jag tycker du ska vara nöjd.

        Den här GH-boosten du pratar om, är det för att ytterligare öka på växttakten eller bara för att förebygga bristsymptom?
        Det är väldigt ovanligt att man lyckas köra växterna så hårt att det blir brist på calcium och magnesium så det är mest för att vara på den säkra sidan. Har du lågt GH är det verklligen värt att kolla upp eftersom lågt GH tyder på låga calcium+magnesiumhalter.

        Vet inte om jag orkar med att det växer snabbare än så här
        Nej som sagt, dina Javaormbunkar ser väldigt imponerande ut även om Scalaren är ganska ung(?) =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • noggy
          • March 2006
          • 18

          #5
          Ok, tack så mycket!
          Jag ska ta och köpa ett test och kolla upp GH.

          Jag vet inte hur gammal den är, men visst är skalaren ett ungdjur

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Ett samtal med vattenverket brukar också funka för att få en hyfsad uppfattning av GH (Mg & Ca). Satsa slantarna på något annat vet'ja.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • noggy
              • March 2006
              • 18

              #7
              Testar med vattenverket imorrn då, du har ju helt rätt BluesBoy - jag är helt övertygad om att jag kan hitta nåt annat att lägga pengarna på istället för ett test (som förmodligen inte visar helt korrekt ändå)
              Hmm, ett årgångsvin kanske?

              Kommentar

              • peber
                • May 2003
                • 141

                #8
                Om jag nu kollar med vattenverket, vilka värden vill jag kolla och var bör de ligga för att vara OK? Hittade en testrapport från november på kommunens hemsida på vårt vatten, vet inte riktigt hur jag ska tyda den...



                /P
                85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

                http://hav.just.nu/
                http://www.stortsett.se/

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Du verkar ha 1,5 ppm Mg och 19 ppm Ca, dvs du skulle kunna dosera upp 3,25 ppm Mg med MgSO4 efter varje vattenbyte (runt 3 krm MgSO4 i 85 liter) för att få ett Ca:Mg-förhållande på 4:1.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • peber
                    • May 2003
                    • 141

                    #10
                    Aha, nu är jag med! Tack!

                    /P
                    85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

                    http://hav.just.nu/
                    http://www.stortsett.se/

                    Kommentar

                    • noggy
                      • March 2006
                      • 18

                      #11
                      Enl. vattenverket i Västerås så pendlar Mg mellan 5 och 6 ppm och Ca mellan 30 och 33 ppm på deras mätningar.
                      Betyder det att jag inte behöver tillsätta något av dessa?
                      Förutsatt att jag kör med regelbundna vattenbyten förstås.

                      /Anders

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ja i princip. Det är höga fina värden.

                        Är man petig skulle du doserat 1,5-2,5 ppm Mg från MgSO4 för att få ett exakt 4:1-förhållande (vilket är onödigt eftersom det ändå bara är ett riktmärke).

                        Jag skulle skippat både Ca och Mg-doseringar i ditt fall helt klart.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • noggy
                          • March 2006
                          • 18

                          #13
                          Coolt, tackar för alla snabba svar!
                          Då var jag inte helt ute och cyklade iaf.

                          /Anders

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Du kan ju köpa hem lite K2SO4 och MGSO4, och sen när du fått ordning på din gödningsregim så kan du ju testa om du ser någon skillnad på dina plantor om du tillsätter extra K och Mg.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • noggy
                              • March 2006
                              • 18

                              #15
                              Ursprungligen postat av petnym
                              Du kan ju köpa hem lite K2SO4 och MGSO4, och sen när du fått ordning på din gödningsregim så kan du ju testa om du ser någon skillnad på dina plantor om du tillsätter extra K och Mg.
                              Har faktiskt redan köpt hem båda delarna
                              Finns det några risker att experimentera lite försiktigt med nivåerna på dessa ämnen?
                              Man läser ju om allehanda hemskheter som folk råkar ut för här på Zoopet.
                              Tänkte främst på mina kära fiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...