nystartat kavarium + alger ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    nystartat kavarium + alger ?

    hej hej !!

    för ett par veckor sedan startade jag upp ett nytt akvarium på 110 liter men nu är det så att den blivit en del alger eller nått det är brunt och sitter både på stenarna och på rutan nån som vet vad det är för alger och vad jag kan göra åt det ??

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Det kanske är brunalger? Vet inte riktigt om det finnns någon mal som äter dem. Men jag har för mig att det kan bero på att något värde inte är OK. OBS.. inte riktigt säker. Men om du söker på brunalger kanske du hittar ett svar

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Brunalger/kiselalger är rätt så vanliga i nystartade kar. Dom brukar ge med sig när man får balans i karet, eller blir utkonkurerade av andra alger.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Jag har fått samma sorts alger som neon_klimpan beskriver MEN dom sitter endast på stenen, roten och de växter (ngra cryptocoryne beckettii + ngn nymphaea lotus) som jag flyttat över från mitt lilla kar som skulle bort..? Varför sitter algerna endast där..? Det sitter lite på rutan nu också, men hela roten, stenen och växterna är bruna..? De andra växterna (köpta i zooaffären) har inte några alger alls, och inte heller de nya bladen som några av de "gamla" cryptocoryne plantorna "skickar" fram..
        Mitt kar är också relativt nystartat (startades 25 februari). Någon som vet??
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          så det finna alltså ingen mal som äter dom, och går bra ihop med golden ??

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Jag har för mig att det inte finns någon mal som äter dem. Seamesisk algätare äter trådalger... hmmm.. kanske den kan fungera..

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • destruid
              • October 2005
              • 54

              #7
              Finns en mal som alla bör känna till som älskar brunalger, ANCISTRUS!
              Hade ett 50 liters kar med ciklidyngel som blev totalt igen algat av brunalger, stoppade i ett litet gäng med ancistrusyngel, 2 dagar senare var karet helt rent från alger..ancistrus är helt oöverträffbart när det kommer till brunalger, sen att dom även tar andra lager är ju inte fel heller..

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #8
                Hmm.. kanske ska flytta en av ancistrusarna till karet med brunalger tillfälligt då..? Vore bra att bli av med skiten stenen och roten är verkligen inte vacker för tillfället.. :/
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                • arska
                  • February 2006
                  • 120

                  #9
                  Ursprungligen postat av destruid
                  Finns en mal som alla bör känna till som älskar brunalger, ANCISTRUS!
                  Hade ett 50 liters kar med ciklidyngel som blev totalt igen algat av brunalger, stoppade i ett litet gäng med ancistrusyngel, 2 dagar senare var karet helt rent från alger..ancistrus är helt oöverträffbart när det kommer till brunalger, sen att dom även tar andra lager är ju inte fel heller..
                  Har ett 54 liters, även jag fått brunt på växter och sten samt på nedre delen av glaset. Jag har försökt med två ancistrus, den första dog efter ett dygn. Fick då en ny från affären efter att ha testat vattnet vilket var ok, denne dog efter två eller tre dygn

                  Vågade inte ha i någon mer ancistrus, så jag beställde pmdd för att testa. Växterna blev ju betydligt fräshare men får fortfarande brunt på glaset dock.
                  Tillägger att det är vårt första kar som vart igång sen i början på februari.
                  Hemsida
                  Bilder

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    En länk jag hittade: http://www.simontorp.se/sub_lasvart/artiklar/alger.html

                    Lite mer om just alger och varför.

                    När jag hade mina grolux (röttljus) hade jag inga alger alls, de trivdes inte med det ljuset, dock inte mina växter heller..

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • neon_kimpan
                      • August 2005
                      • 1733

                      #11
                      men funkar ancistrus ihop med golden då ??

                      //kim
                      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                      Kommentar

                      • neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

                        #12
                        nån som vet om ancistrus funkar ihop med golden ?? behöver svar ganska snabbt !!

                        //kim
                        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                        Kommentar

                        • jower
                          • December 2002
                          • 472

                          #13
                          om inte golden e väldigt stora och ancistrusarna väldigt små så e det lugnt.
                          /Johan

                          Kommentar

                          • neon_kimpan
                            • August 2005
                            • 1733

                            #14
                            jag stoppade i min lilla ancistrus som fick agera testpilot, och det gick utmärkt. så imorron blir det en lite större me förövrigt var h*n välldigt bra på att äta brunalger

                            //kim
                            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...