Filt på växtrötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crazyfish
    • March 2006
    • 63

    Filt på växtrötter

    Hej, bara tänkte fråga en sak. När man köper nya växter är rötterna alltid inbäddade i filt, är det meningen att man ska ta bort den, eller plantera växterna som de är när man har avlägsnat krukorna? Det verkar nämligen vara svårt att ta bort filten utan att skada rötterna, samtidigt som roten blir helt för stor och jobbig att få under grusen om man inte tar bort något. (Köpte nya växter idag och tog försiktigt bort det mesta av filten på dem, så kan inte ändra på något nu men.. iaf)
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Ullen ska bort, så mycket som möjligt! man kan med fördel beskära rötterna ganska mycket innan man planterar dem så rotar dem sig fortare

    Kommentar

    • crazyfish
      • March 2006
      • 63

      #3
      Ok, då har jag inte gjort fel iaf. Ska nog försöka beskära rötterna också lite, om jag orkar rota upp växterna igen det vill säga... Tack för svaret

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        själv gör jag rent rötterna i handfatet med rinnande ljummet vatten och en pincett.

        räkna dock med att du får stopp i avloppet men för min del är det inget problem, bara köra ner pincetten så lossnar de.

        vad har du köpt för växt ?

        ex: java/windelöw ormbunke är bara å dela på med en sax.
        samma för anubias.

        gjort de flera gånger och har funkat bra varenda gång.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • akan
          • August 2005
          • 629

          #5
          kan man klippa av anubiasrötter på mitten och på så sätt få flera anubias? Rötterna är ju helt ihopflätade?

          Kommentar

          • crazyfish
            • March 2006
            • 63

            #6
            Jag har köpt en Limnophila sessiliflora och en Echinodorus av nåt slag... cordifolius tror jag (lite fläckiga blad), hittar inte lappen som satt i den men liknar den mest iaf.

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av akan
              kan man klippa av anubiasrötter på mitten och på så sätt få flera anubias? Rötterna är ju helt ihopflätade?
              Jag förökar mina anubias genom att skära av den tjocka roten och dra isär försiktigt. Klart att de fina rottrådarna går sönder lite, men det har inte varit något problem...
              Min zoon

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                hade en anubias och va framme med saxen sen hade ja helt plötsligt 8-9st

                dom flesta rötterna klippte ja rätt av och ingen anubias har strulat för mej hittills.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • akan
                  • August 2005
                  • 629

                  #9
                  hur gör man om man vill ha anubiasen lite lägre då? Om man klipper av bladen så kan de väl inte ta upp ljus lika bra eller alls?

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av akan
                    hur gör man om man vill ha anubiasen lite lägre då? Om man klipper av bladen så kan de väl inte ta upp ljus lika bra eller alls?
                    Vill man ha en mindre Anubias köper man lämpligen en mindre sort som tex Anubias barteri var. nana eller Anubias barteri var. nana 'Petite'
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...