egeria najas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidrune
    • February 2006
    • 14

    egeria najas

    har köpt en växt som är släkt med vattenpesten som heter egeria najas undrar om den är lika lätt som den eller något att tänka på har kollat om info men hittar inget just för de växten... någon som vet?
  • mats m
    • September 2002
    • 515

    #2
    najas

    Hej.
    Har en gammal bok och där finns en som heter Najas Guadelupensis coh enligt boken finnes ett flertal olika sorter.Najas trivs bäst som flyväxt och kräver mycket ljus och näring.Arten hör hemma i amerika.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • jower
      • December 2002
      • 472

      #3
      Ursprungligen postat av mats m
      Hej.
      Har en gammal bok och där finns en som heter Najas Guadelupensis coh enligt boken finnes ett flertal olika sorter.Najas trivs bäst som flyväxt och kräver mycket ljus och näring.Arten hör hemma i amerika.
      MVH Mats
      2 olika växter... Här hittar du lite info.
      /Johan

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej Johan.
        Tack för uplysningen,växtbetingelserna var ungefär likvärdiga med ljus,värme och näring om min engelska stämmer, men utsendent var lite annorlunda än mina najas.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kollade i två tyska böcker och bägge skriver att den skall ha starkt ljus för att bli snygg.
          Sedan skiljer sig åsikterna lite åt vad gäller temperatur - den ena boken anger 10-24 grader och att den inte alls funkar vid högre temperaturer uatn att skotten då sönderfaller.
          I den andra boken anges att optimal temp är 15-26 och nämner inget om de problem jag nämner ovan
          De kan användas såväl som flytväxt samt planteras ner - då i grupper.
          I övrigt gäller ungefär samma som för E. densa
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...