Toffsar på fel ställe...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Kan Man bli av med vattenhår på samma "enkla" sätt som med toffsalgerna? D.v.s pytsa i lite extra kväve och fosfor... Eller är det annat som skall till?
    Min egen strategi mot dom just nu är bara att se till att mista på så hårt jag kan med så lite ytrörelse som möjligt (= bra CO2-nivåer) och göda på så mycket jag orkar. Dvs se till att ingenting kan vara begränsande för växterna.

    och tycker du jag skall dra ner lite på vattenbytena? Kankse byta var 14:e dag och inte så mycket?
    Eller, slutligen: Skall jag ditcha hela min nuvarande regim och övergå till PMDD och 50% vattenbyte 1 ggr/vecka? Och i så fall - kan jag fortsätta med mäsken då?
    Jag skulle köra antingen helt low-tech (inga vattenbyten, jordbotten) eller helt high-tech (CO2 + fulldoser PMDD några ggr i veckan + 50% vb en gång i veckan).

    Alla andra strategier kräver fingertoppskänsla och gröna fingrar som jag inte har.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Amel
      • July 2003
      • 75

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Eller så har du med CO2(aq) i det bytta vattnet och växterna är en stund ovanför vattenytan vid varje vattenbyte = bra tillgång till CO2.
      Hmmm, interessant !

      Ursprungligen postat av defdac
      Det som talar emot din teori är att om du hade haft så bra CO2 halt som du tror att du har så hade det varit champange från alla växterna och vattnet varit övermättat med syre innan vattenbytet. Att det inte är det och du får bättre bubbel iom vattenbyte är en stark indikation på att vattnet tillför något som får extremt stor utväxling på fotosyntesen, med största sannolikhet CO2.
      OK, tack för svaret ! Ska testa och gå ner till ph 6.6.

      Kommentar

      Arbetssätt...