Low-tech > High-tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Low-tech > High-tech

    Tjohoo!

    Har sugit bort jorden från mitt 540l low-tech, diskusarna verkade inte gilla low-tech så mycket... och husse lessnade på ett pissgult växtakvarium . Det får helt enkelt bli high-tech istället! Klurar lite på vad man ska välja för CO2 anlägging. Mäsk eller tub?
    Är det riskabelt att köra med mäsk? Vad jag läst tidigare så har jag fått uppfattningen om att det är lite riskabelt och kan ge lite väl svängit PH. Men nu när jag pluggade på lite till så verkar man kunna få ett ganska jämnt bubbel om man kör med flera flaskor?
    CO2 tubar verkar ju kunna "kräkas" i slutet också, så de rubbar ph't totalt?

    Vill givetvis ha ett så billigt system som möjligt, men jag vill ju inte snåla så mycket så det är risk att jag har ihjäl mina firrar.
    Vad säger expertpanelen? Ge mig lite för/nackdelar
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Skulle iaf inte köra mäsk med discusar, det blir en väldigt ojämn tillförsel av CO2 om du inte har typ 10 mindre flaskor och du byter mäsk-blandning på en av dem varje dag = skitjobbigt.
    Jag slutade med mäsk för att när min mäsk "tog slut" (flaskan stog under-jämnhöjd karet, inte alls bra) så blev det baksug och mäsken + en del akvarievatten rann ut på golvet, f*n va arg jag blev, ska aldrig mer ge mig på mäsk =(

    Jag skulle rekomendera CO2 (kolsyre-)tub, jag har inte märkt att tuben "kräker" ut CO2 i slutet fast det kanske beror på att jag bara har 500g (vill köpa 6kg tub), att den ändå tar slut så fort.
    En hel anläggning kostar väl omkring 2000kr (rätta mig om jag har fel!?) beroende på vilka grejer man väljer att köpa + av vilker märke och kvalitet.

    Om du vill ha ett ganska exatk pH hela tiden så skaffa en pH-controller, fast bara den kostar ca 2500kr om du ska ha en okej, annars så har www.aquamas.de lite billigare och inte riktigt lika exatkta (inte av egen erfarenhet, den har färre decimaler).

    Hoppas det hjälpte lite iaf!
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3

      her finns en
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        skulle definitivt säga tub.
        tub med kontroller så kan du kontrollera ph till decimalen.

        ska du köra med mäsk så blir de lite av voodoo för att få rätt ph.

        de där med "kräks" tror ja beror på utrustningen.
        en del lite billigare manometrar/nålventiler är lite "shaky" att använda.

        sen blir det billigare i längden med tub, bara inköpet som är dyrt.
        och beställer du fårn tyskland finns inga tullavgifter eller extra moms eller annan skit.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Varför gillade inte Discusarna din low-tech-setup? För lite växter?

          Söker man på Discus i Walstadforumet så ser det ut som det ska funka väldigt bra:
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Jodahl
            • March 2005
            • 298

            #6
            Jag provade mäsk, och det var kul i början, det växer nåt grymt! Men efter en tid blev jag lite slapp med mäskbyte, tröttnade på läckande flaskor och så vidare så jag la ner det. Ska jag ge mig på CO2 igen blir det definitivt en riktig anläggning. Väljer nog bort kontrollern till en början pga priset.


            Ursprungligen postat av Leonard
            Jag slutade med mäsk för att när min mäsk "tog slut" (flaskan stog under-jämnhöjd karet, inte alls bra) så blev det baksug och mäsken + en del akvarievatten rann ut på golvet, f*n va arg jag blev, ska aldrig mer ge mig på mäsk
            Ingen backventil?

            ...Johan...
            220 liter växtsoppa.
            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
            Aquarelle 0,3 W/liter

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Ursprungligen postat av Leonard
              Skulle iaf inte köra mäsk med discusar, det blir en väldigt ojämn tillförsel av CO2 om du inte har typ 10 mindre flaskor och du byter mäsk-blandning på en av dem varje dag = skitjobbigt.
              Jag slutade med mäsk för att när min mäsk "tog slut" (flaskan stog under-jämnhöjd karet, inte alls bra) så blev det baksug och mäsken + en del akvarievatten rann ut på golvet, f*n va arg jag blev, ska aldrig mer ge mig på mäsk =(

              Jag skulle rekomendera CO2 (kolsyre-)tub, jag har inte märkt att tuben "kräker" ut CO2 i slutet fast det kanske beror på att jag bara har 500g (vill köpa 6kg tub), att den ändå tar slut så fort.
              En hel anläggning kostar väl omkring 2000kr (rätta mig om jag har fel!?) beroende på vilka grejer man väljer att köpa + av vilker märke och kvalitet.

              Om du vill ha ett ganska exatk pH hela tiden så skaffa en pH-controller, fast bara den kostar ca 2500kr om du ska ha en okej, annars så har www.aquamas.de lite billigare och inte riktigt lika exatkta (inte av egen erfarenhet, den har färre decimaler).

              Hoppas det hjälpte lite iaf!
              Nje, man lär inte få lika exakt PH när man kör med mäsk. Men kör man med 2-3 flaskor som puttrar och fyller på dem i ett roterande schema så bör det ju bli ganska så jämn ph? Inte så att man kan ställa den på decimalen kanske, men åtminstone mellan 1-0,5 enheter? Volymen på 540l borde ju ta lite längre tid att variera på också? Iofs har jag läst att man kan ställa PH ganska snabbt med CO2, men då har det ju varit med tub. Tror inte att mäsk kan bubbla på så friskt och sänka ph jättesnabbt? Eller har jag fel?

              Det med att det blir baksug löser man ju billigt och smidigt med backventil
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                skulle definitivt säga tub.
                tub med kontroller så kan du kontrollera ph till decimalen.

                ska du köra med mäsk så blir de lite av voodoo för att få rätt ph.

                de där med "kräks" tror ja beror på utrustningen.
                en del lite billigare manometrar/nålventiler är lite "shaky" att använda.

                sen blir det billigare i längden med tub, bara inköpet som är dyrt.
                och beställer du fårn tyskland finns inga tullavgifter eller extra moms eller annan skit.
                amdlovah!
                Läget?

                Mjo, det är ju betydligt lättare och smidigare att få till rätt ph med tub. Vet inte om det krävs voodoo för mäsk, men det krävs väl lite tid och labbning med recept/volym misstänker jag.

                Om det blir billigare i längden med tub vet jag faktiskt inte. Är det så stor prisskillnad på att fylla på tub mot att köpa ingredienser till mäsk egentligen? "Anläggningen" till mäsk kostar väl under hundralappen. Det jag behöver köpa är slang, ventil och syresten, har tre innerfilter i garderoben som jag kan använda till en reaktor.. kanske behöver nått jox för att stänga av det på nätterna också förvisso. Men på 2000kr+ kommer man ju ganska långt på med mäsk.
                Fast i det långa loppet så kanske det inte skiljer så mycket, och då är det ju bättre att ha lagt pengarna på en riktig co2 anläggning än ingredienser som man häller ut efter ett par veckor .
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Varför gillade inte Discusarna din low-tech-setup? För lite växter?

                  Söker man på Discus i Walstadforumet så ser det ut som det ska funka väldigt bra:
                  http://aquabotanicwetthumb.infopop.c...ope=4686048124
                  Har nog inget jättebra svar på det. Kollade ju i Walstadforumet en del innan, och där lät det ju som att det skulle gå bra. Två utav mina sex diskusar blev dock sjuka under perioden, så jag vågade inte dra det längre.
                  Möjligt att det var för lite växter förvisso. Hade en rot som tog ganska mkt bottenutrymme, men samtidigt hade jag rejält med flytväxter över den. När jag gjorde om akvariumet så lade jag alla växterna i en flajbox, fyllde den mellan 50-75% med växter (utan vatten). Men det är kanske lite lite för ett 540l walstad ändå .
                  Procentuellt har jag nog ungefär lika mycket i mitt 30l förvisso, och där har jag inga som helst problem, där trivs fiskarna som..fiskarna i vattnet? , och växterna växer mycket bättre där än vad de gjorde i mitt 540l.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • plorozen
                    • January 2004
                    • 531

                    #10
                    har du konstant co2 tillförsel så kommer du att få ph-dippar på natten när växterna slutar använda co2 och om du helt stryper co2-tillförseln på natten så kommer ditt ph istället att stiga under natten, i takt med att co2 ventileras ut.
                    det bästa blir nog att köra med tub, jag menar, varför vänta?

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Ursprungligen postat av plorozen
                      har du konstant co2 tillförsel så kommer du att få ph-dippar på natten när växterna slutar använda co2 och om du helt stryper co2-tillförseln på natten så kommer ditt ph istället att stiga under natten, i takt med att co2 ventileras ut.
                      det bästa blir nog att köra med tub, jag menar, varför vänta?
                      Hmm.. det låter ju ganska så vettigt. Tänkte inte på det att co2 ventileras ur på natten och att PH därmed stiger. Men det enda sättet att komma runt det är väl att köra med en PH-kontroller? En "standard" tub kör man väl med magnetventil, och då får man väl samma effekt? Känns lite mastigt att lägga runt 4 papp på en co2 anläggning. Fast man kan väl börja med tub och magnetventil för att sedan komplettera med en PH-kontroller kanske.
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Tänkte inte på det att co2 ventileras ur på natten och att PH därmed stiger.
                        ..och på dagen knaprar växter så mycket CO2 att pH:t stiger också.
                        Oftast är det faktiskt så att pH:t sjunker på natten eftersom fotosyntesen avstannar och bakterier+fiskar lyckas trycka upp CO2-nivåerna.

                        Hade jag varit fisknörd så hade pH:t varit det sista jag nojjat över. Speciellt med tanke på hur fiskarna ser ut när jag går från mitt pH ~6 vatten till pH ~8 varje veckobyte. Pigga och pilska.

                        Problemet med mäsk är inte de korta svängningarna utan att man slackar med att byta mäsken och akvariet under längre perioder står helt utan CO2 och sedan puttrar igång CO2 igen. Det är dessa längre svängningar som förmodas trigga toffsalger.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jodahl
                          Ingen backventil?
                          Nej, var inte så smart då (som jag är nu menar jag )!


                          Det är väl en del som stänger av pumpen som löser CO2 under natten så att CO2-bubblorna bara får bubbla upp till ytan, då blir det ju iaf lite CO2 tillförsel undernatten + fiskarna och bekterier. Och sen kör man igång pumpen under dagen igen, blir det inte ganska jämn tillförsel då med mäsk?
                          Du kan ju inte stänga av en omgång mäsk.

                          Jag tycker iaf att du ska ha tub utan pH-controller (i början iaf, jag har haft tub i snart 1 år, funderar nu på en controller till pH), men med magnetventil.
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Jag har mixtrat med diskus och växtkar ett tag nu och diskusarna har tagit stryk utan tvekan...
                            Det jag lärt mig under tiden säger mig som följer.

                            - Mäsk, glöm de hopplöst svårt att kontrolera i en så stor burk alger alger alger.
                            - Tub utan controller, ph stiger under natten och sjunker under kvällen som en jojo. Fiskarna mår märkbart piss och växterna trivs inte så bra heller.

                            Spara tills du kan köpa hela kittet är mitt råd.

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #15
                              Känns som att det får bli en tub med PH-controller då, får börja med tuben och komplettera med kontrollern senare. Men tills jag får råd med tuben så ska jag nog testa mäsk tror jag. Om man ska lita på defdac (ska man det? ska man det? :P) så bör det inte vara några problem med att gasa ihjäl fiskarna iaf?

                              Har pluggat massor nu i eftermiddag, men jag får inte riktigt rätsida på allt. Läste om någon som hade ett 450L kar och använde 2 st 5L dunkar till det. Det borde väl vara dugligt till mitt 540L också då kanske?
                              Ska man dra igång bägge dunkarna direkt, eller ska man låta en köra lite först? Har aldrig pysslat med mäsk, så jag vet inte hur jämnt det jäser.

                              Det där med bubbel/sec eller min får jag inte heller ihop riktigt. Hur ska jag veta hur många bubbel som går åt till mitt kar?
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...