javaormbunke, började att växa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    javaormbunke, började att växa!

    Jag hade javaormbunke på en rot i mitt 375l. Med mycket tråkiga alger och den växte inte ett dugg....
    Flyttade den till mitt 100l efter jag hade planterat lite fler växter, för jag tyckte att det skulle bli fint med två rötter i det lilla akvariet. Tänkte att jag skulle slänga växten sedan men gjorde inte det. Nu helt plötsligt får den nya fina blad, växer så det knakar! Jag har ingen extra gödning och bara få fiskar 1 ancistrus, 4 sorgmanteltetra och 8 glödbandstetra.
    Den enda skillnaden är att jag har endast 24grader (ca) i det lilla och 28 i det stora där växten var innan.
    Blev glad så jag blandade nytt Pelle och Miriam för att få extra gödning, ännu mera växtfart! Jag har massor av nitrat i mitt kranvatten....
    Är det temperaturen i det lilla akvariet tror ni som gjorde att den började växa?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Det kan vara lite svårt att veta, men 28 grader kanske var för varmt. Du får kolla växtbeskrivningen. Annars kanske det var sämre ljus i det större eller för lite näringsämnen då algerna kanske tog för mkt?

    Jag är absolut inte expert på området men går på vad jag tror.

    Hoppas att den fortsätter växa, lycka till.
    / Marcus

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag har sämre ljus i det lilla.....rödaktigt bara 1 litet rör. Mörk sand!
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Men då tog nog kanske algerna för mkt näring så att ormbunken inte fick så mkt....
        / Marcus

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Javaormbunken är ju inte speciellt ljuskrävande, däremot så gillar dom inte när kvävenivåerna blir låga. Dom får bruna/svarta blad och stannar av i växten. KNO3 gärna 10ppm eller mer, då brukar "bunkarna" trivas aldeles utmärkt.
          Naturligtvis behövs en komplett gödning, inte bara KNO3, men min erfarenhet är att dom är mer "känsliga", om man nu kan kalla javaormbunken för känslig, för just låga kvävenivåer.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...