Cabomba kontra Limnophila sessiliflora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Cabomba kontra Limnophila sessiliflora?

    Jag har testat cambomba i mitt akvarium och den verkar trivas. Den växer så det knakar iaf

    Men den blir likväl ganska kal nedantill där det inte är lika ljust.

    Är det likadant med Limnophila sessiliflora? Eller förblir den tät och fin? Och skräper den ner mindre än cabomba?

    Funderar nämligen på om jag inte ska fuska lite
    Senast redigerad av batski; 20 March 2006, 14:23.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Limnophila sessiliflora ställer nog lite lägre krav på ljus jämfört med Cabomba, men den blir också kal längst ned om den inte får tillräckligt med ljus. Den tappar heller inte bladen på samma sätt som Cabomban så den kan väl sägas skräpa mindre.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • jower
      • December 2002
      • 472

      #3
      ambulia då?
      /Johan

      Kommentar

      • Axeru
        • January 2006
        • 105

        #4
        Jag tycker även att Limnophilan blir väldigt lätt "undernärd", typ Fe brist eller liknande, och blir därför väldigt lätt vit i topparna. Kan vara annat, men som jag har förstått det är det så
        Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Axeru
          Jag tycker även att Limnophilan blir väldigt lätt "undernärd", typ Fe brist eller liknande, och blir därför väldigt lätt vit i topparna. Kan vara annat, men som jag har förstått det är det så
          Jag hade för mig att den var lättare än cabomba...

          Har limnophilan mer rötter än cabomba förresten?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Limnophila sessiliphlora (även förr kallad ambulia) och L. aquatica är enligt mina erfarenheter mycket enklare att hålla än Cabomba caroliniana. L. sessiliphora och L. aquatica behöver måttligt med ljus och tar gärna lite gödning. Men CO2 är inte nödvändig. Men med ljus, CO2 och gödning så blir de täta mellan varven och även riktigt breda.

            C. caroliniana är riktigt vacker när den har bra förhållanden. Men utan stark ljus och gödning (med CO2) så växer den bra. Men utan dessa så blir den gles mellan bladvarven, mjuka stammar som lätt löser upp etc. De har även svårt att bilda rötter, vilket även är negativt. Så utan gödning och ljus är den svår, men KAN fungera ändå.

            Bägge blir skräpiga om de har för dåliga förhållanden. Men L. håller bättre än C.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Har limnophilan mer rötter än cabomba förresten?
              cabomban blir mycket lättplanterad om du tar en bit skiffer och borrar 2mm hål och trycker ner stammen i.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...