Växtbubbel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Växtbubbel!

    Äntligen har jag fått lite bubbel på mina växter, inte mycket, men trots allt bubbel!
    Satte ny mäsk i lördags med lite mer jäst än den förra. Bubblar nu 10 bubblor/8 sek. Gav också en fulldos pmdd.
    Nu i kväll fick jag se mina första bubblor. Tänk att man blir så nöjd över några bubblor.....
    Har för mej att jag läst nån tråd om att man inte ska ha för kraftig ytcirkulation när man tillsätter co2? Är det rätt? har ett Fluval 4 som skvalpar till ytan väldigt tycker jag.
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    Grattis till bubblorna lena
    nu blev ja faktiskt lite sugen o dra igång min lilla fabrik o se om korken är tät
    inte omöjligt att ja gör de under veckan.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #3
      Ursprungligen postat av andreassofus
      Grattis till bubblorna lena
      nu blev ja faktiskt lite sugen o dra igång min lilla fabrik o se om korken är tät
      inte omöjligt att ja gör de under veckan.
      Har du inte dragit igång än??!!

      Lycka till!

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        haha nej , som sagt så är ja inte så snabb när de gäller en del saker
        är ganska lat av mig.
        men nu jobbar ja förmiddag till veckan så då får ja ju tid över på eftermiddagarna
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Jodahl
          • March 2005
          • 298

          #5
          Ursprungligen postat av Lena123
          Har för mej att jag läst nån tråd om att man inte ska ha för kraftig ytcirkulation när man tillsätter co2? Är det rätt? har ett Fluval 4 som skvalpar till ytan väldigt tycker jag.
          Ju mindre ytcirkulation desto bättre. Testa att trycka ner filtret en bit så det inte sitter så nära ytan.

          ...Johan...
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            lena123: ytcirkulationen gör så att det sker ett ökat gasutbyte mellan akvarievattnet och rumsluften.
            egentligen så behövs bara ytcirkulationen för att dra ner syre till fiskarna, men eftersom du har bubbel(vattnet är mättat på syre) så är ytcirkulationen överflödig och onödig, eftersom den kommer att motverka bubblet, dels genom att ventilera ut syre, dels genom att ventilera ut koldioxid.

            Kommentar

            Arbetssätt...