växthastighet lowtech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    växthastighet lowtech

    Mors.
    hur snabb växthastighet kan man egentligen få i ett lowtech utan jordbotten?

    cabomban ja har växer kanske 1cm per dygn MINST och "lysimachia nummularis "aurea"" ligger inte långt efter och vattenspikbladen växer nog mer än cabomban gör.

    har ett flertal gånger sett bubblor undertill bladen på både vattenspikbladen och ormbunkarna.

    enligt vissa här inne ska ja inte kunna ha växter då jag kör emd både glödlampor och bottenfilter, börjar nästan önska att de va så

    dök ner i akvariet förra veckan och rensade och skulle behöva dyka ner där ida igen.

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    #2
    är inte cabomban ganska svär att lyckas med? Hur mycket ljus (w/L) har du och vilken sort?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      2x25w glödlampor och att cabomban skulle va svår har ja överhuvudtaget inte alls märkt om ja ska va helt ärlig.

      den har växt rätt ok sen ja slängde i den men nu de senaste har den växt nåt groteskt.

      köpte en stängel och har nu 6st som ja vet om.

      lysrör ska va 8ggr effektivare har jag läst och om det stämmer ligger jag på runt 0.16W/L litern.
      optimistiskt räknat blir de runt 0.2w/l

      har inget annat ljus som ligger och solen ligger aldrig på heller.
      Senast redigerad av Raven; 19 March 2006, 20:52.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • brams
        • June 2003
        • 891

        #4
        endel växter växer ju snabbare på höjden i brist av ljus... De klättrar mot ljuset. Detta resulterar i långa smala rankor med lååångt mellan bladkransarna.
        ?
        C.Brams

        Check out:
        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          jo de märkte ja tydligt på cabomban när ja körde med mäsk men efter att ja sluta med det blev cabomban rätt tät å fin.

          men är nyfiken på varför det börjat växa fortare.

          ja göder inte för stunden och har så inte gjord på ett tag pga trådalger samtidigt uppvisar inga växter bristsymptom.
          såfort ja har i nutrisi formligen exploderar trådalgerna i mängd så teorin ligger för tillfället att det finns en del järn i vattnet.

          matar gör jag rätt mycke just för att min afrikanska jättefiltrerräka ska få lite käk så kommer ju in mer den vägen.

          samtidigt har jag inte överdrivet mycke fisk som kan producera mycke co2 men däremot har antalet synliga körsbärsräkor ökat rätt mycke senaste månaden, såg 7st samtidigt igår.

          har däremot ökat vattenbyte något men kör med urluftat vatten så co2 kommer ju inte in den vägen.
          Senast redigerad av Raven; 19 March 2006, 21:33.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hur mycket karbonater har du i vattnet? Låter ju spännande om du lyckas få så snabbt tillväxt, något jag aldrig lyckades med trots Walstadbotten och lite PMDD ibland.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Mina Shinnersia rivularis fullkomligen Flög upp i höjd 1 cm/dag är nog inte omöjligt. Har beskurit rätt bra nu.
              Hornsäv + vallesineran tar sig sjukt bra också, mina anubias har slängt upp lite nya blad men dom verkar växa på bra oavsett vilka förhållanden dom än har.

              Men i mitt stora akvarie där jag inte kör low tech så ser jag ingen direkt växt ökning på ovanstående växter.
              Men det blir snart ändring på det, ska konverteras till lowtech.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                ingen som helst aning om det om ja ska va härlig.
                vet bara att kh ligger på 2.7-3.3 ur kranen och ph 7.4.

                men tror ja ska ta och mäta längden på ett par växter idag och göra samma imorron och se skillnaden.

                har ett par mycket små bubblor jsut nu undertill javaormbunken, om det går samma väg som dom senaste dagarna kommer dom bli större tills ljuset släcks och försvinna under natten.

                har svårt at ttro att de skulle va bubblor från flingfodret då de slängs i fuktat.

                EDIT:
                kollade just ph och det har sjunkt något till 7.0-7.2
                har jbl 6-7.6 tycker dock det är lite svårt med färgerna, ögonen är inte dom bästa :/
                innan har ph varit stabilt 7.4.

                botten är helt orörd så den är verkligen "ingrodd" med skit

                kan ju också säga att cabomban inte är riktigt lika tätt å fin som den va för 2 veckor sen men ser inte dålig ut heller.

                kom just ihåg också att för en månad sen la cirkulationspumpen av så fick riva upp den ich göra rent och passade då på att sänka den 3-4cm så det är något mindre ytcirkulation.
                sitter en plastbit vid utloppet som böjer av strålen nästan rakt uppåt.
                men fick ingen högre växthastighet efter att detta gjordes utan kom senare.
                Senast redigerad av Raven; 19 March 2006, 22:02.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lynxx
                  är inte cabomban ganska svär att lyckas med? Hur mycket ljus (w/L) har du och vilken sort?
                  Cabomban är mycket lätt (Växer som ogräs!). Fast skall man köra low-tech så är det nog lättare med mer långsamt växande växter.

                  Sen finns det ju en röd Cabomba som är betydligt svårare (kräver tex tillsats av koldioxid).
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Min cabomba växte som bara tusan i mitt 136l med sandbotten, glödljus och pmdd. Den växte så mycket så till slut slängde jag ut den eftersom jag var trött på att klippa den hela tiden.Har för mig att den växte ca 2cm per dygn. Ansade jag inte på en vecka så hade jag en matta med flytväxter .

                    I mitt 30l lowtech så växer det också rätt bra. Har inte haft just cacomba, men det växer f_n så mkt mer än i mitt 540l lowtech (som för tillfället konventeras till ett high-tech). Har ganska mycket fisk och matar med en nypa flingor varje dag. Måste nog säga att mitt 30l är det jag är mest nöjd med för tillfället
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      har ju vattenspikblad som är en ytväxt.

                      hur mycket co2 kan den dra från luften egentligen för den växer klart bäst, speciellt uppe vid ytan och det är på dom bladen det finns störst bubblor mot kvällen.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...