Växtbubbel utan co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbaliten
    • August 2004
    • 233

    Växtbubbel utan co2?

    Hej!

    I vårat nya 560L hörnakvarie så har vi sammanlagt runt 160-180W lysrör och brukar hälla i lite TMG och bikarbonat vid vattenbytena. Det är väldigt hög ytcirkulation så vattnet är rejält syresatt.

    Idag när jag (Jonas) kollade på vallisnerian så såg jag att det bubblade ur en del av bladen? Inte på jättemånga och inte alls så snabbt, men det bubblar? Trodde att man bara kunde få växtbubbel med hjälp av co2?

    Någon som kan undervisa mig i detta .
    Mvh Åsa & Jonas

    Man slutar aldrig att förvånas...

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    #2
    Du har inte ansat Vallesineran eller knäckt ett blad eller 2.
    Mina gör så varje gång jag beskär dem.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      kan få liknande fenomen med vallisnerian jag också inte funderat så mycket över det
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #4
        Om jag inte har helt fel så får man i lite CO2 vid vattenbyte, det kan vara det som får växterna att bubbla lite...

        //Peter

        Kommentar

        • ebbaliten
          • August 2004
          • 233

          #5
          Ursprungligen postat av Tenkare
          Du har inte ansat Vallesineran eller knäckt ett blad eller 2.
          Mina gör så varje gång jag beskär dem.
          Näe, det är hela blad och på olika ställen.

          Redbullen: Det kan nog stämma, för vid varje vattenbyte så bubblar dom rejält. Men de här bubblorna har jag hela tiden, även efter 1 vecka?

          Tycker det verkar mystiskt, men det känns iallafall som att de trivs .
          Mvh Åsa & Jonas

          Man slutar aldrig att förvånas...

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Mycket näring och hög syrehalt i det nya vattnet så att vattnet blir syremättat?

            Skadade blad (behöver inte vara brytet eller så, kan vara andra hål som blir av exempelvis näringsbrist)?
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              carbonatväxter kan bubbla utan CO2 tillsats, räcker med bicarbonat i vattnet...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • ebbaliten
                • August 2004
                • 233

                #8
                Ursprungligen postat av MagicFingers
                carbonatväxter kan bubbla utan CO2 tillsats, räcker med bicarbonat i vattnet...
                Ah, se där . Då vet jag varför.
                Mvh Åsa & Jonas

                Man slutar aldrig att förvånas...

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Piskar du i mycket luft från ytan så kan det väl vara det som blir bubbel också.

                  Har en flajbox i köket (sjukstuga för en diskus), där har jag också kraftig cirkulation på ytan. Både min pump och doppvärmare bubblar! =D
                  Undra om man kanske kan få en 300W doppis och powerhead 901 när jag är klar
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • ebbaliten
                    • August 2004
                    • 233

                    #10
                    Ursprungligen postat av y0da
                    Piskar du i mycket luft från ytan så kan det väl vara det som blir bubbel också.

                    Har en flajbox i köket (sjukstuga för en diskus), där har jag också kraftig cirkulation på ytan. Både min pump och doppvärmare bubblar! =D
                    Undra om man kanske kan få en 300W doppis och powerhead 901 när jag är klar
                    Nog piskas det i mycket luft, helt klart. Men bubblorna från växterna kommer från just växterna . Det kommer nya bubblor hela tiden och på samma ställen, de kryper ut ur bladen ser det ut som.
                    Mvh Åsa & Jonas

                    Man slutar aldrig att förvånas...

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #11
                      Om bubblorna kommer från samma ställe är det skador på de ställen de blir på (oftast som ett bubbelband från skadan och sedan upp mot ytan), en växt som avger bubblor utan skada gör detta väldigt långsamt och det samlar sig oftast under ett blad tills det blir så stor bubbla att den far iväg, detta förlopp är väldigt långsamt i jämförelse.
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • ebbaliten
                        • August 2004
                        • 233

                        #12
                        Ursprungligen postat av NE
                        Om bubblorna kommer från samma ställe är det skador på de ställen de blir på (oftast som ett bubbelband från skadan och sedan upp mot ytan), en växt som avger bubblor utan skada gör detta väldigt långsamt och det samlar sig oftast under ett blad tills det blir så stor bubbla att den far iväg, detta förlopp är väldigt långsamt i jämförelse.
                        Precis så blir det här. En bubbla som sakta växer i storlek och tillslut släpper.

                        När jag nyss bytt vatten däremot så kan jag se det du beskrev som bubbelband, då bubblar det fort också.
                        Mvh Åsa & Jonas

                        Man slutar aldrig att förvånas...

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

                        Kommentar

                        Arbetssätt...