Bästa jordbotten (low-tech)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Bästa jordbotten (low-tech)?

    Vad är den bästa jordbotten för ett low-tech akvarium? Är det bra om det är mycket torv? Lera?

    Och ska man tillsätta PMDD till bottnen innan man lägger på sanden?

    Hur länge ska man ha jorden i hinkar med vatten för att laka ur den? Och går det bra utan luftpump? Akvariet är på 312 liter så det blir säkert en del hinkar och jag har faktiskt ingen lust att köpa flera luftpumpar bara för det ändamålet...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Häll ner så mycket jord du ska använda (2,5 cm) i akvariet. Fyll upp med vatten och låt din luftpump cirkulera vattnet lite, kanske skulle funka med ett powerhead också men tja risken är ju uppenbarligen att det beckar igen och förstörs.

    Om du har lust kan du köra ner en fulldospuls varje byte och röra runt med handen då och då. Det är inte så noga.

    Den bästa jorden är den man har tillgänglig =) Om du luftar igenom/förbehandlar den så spelar det ingen större roll vad det är eftersom nitrifikationen kommer göra processen kort med eventuellt ammonium och alla vattenbyten kommer hyffsat snabbt få ner eventuell gödning.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Stonefish
      • February 2006
      • 74

      #3
      Jag håller nu på att förbereda torv för mitt low-tech kar och jag låter bara den ligga i ett bar baljor och byter vatten varje dag. Men ska du förbehandla jorden på detta sätt så var beredd att det går rätt så mycket mer jord än du kanske räknat med då det försvinner en hel del vid vattenbytena. Jag köpte en 50 literssäck ogödslad torv för 35 spänn och där har nog gått 35-40 liter. Jag har räknat ut att jag bara kommer att behöva ha drygt 10 liter i bottnen, men då blir där nog lite över. Det är ju rätt billigt så det är ju bättre att ha lite för mycket jord klart när man ska göra i ordning det.
      MVH Anders

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Har precis skaffat ett litet kar till, som jag tänkte skulle har som ett lowtech/wahlstad akvarium och som skulle fungera som ett litet lager med växter som jag inte skall använda just nu Kan man använda vilken jord som helst bara, och sen ner i en spann och laka ur den?
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Det tog flera veckor för mig att få blomsterjord att sjunka i en balja trots att jag rörde runt och grejade jättemycket. Till slut orkade jag inte vänta längre utan slängde det som forfarande flöt. Det verkar ha blivit bra.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Lynxx
            Har precis skaffat ett litet kar till, som jag tänkte skulle har som ett lowtech/wahlstad akvarium och som skulle fungera som ett litet lager med växter som jag inte skall använda just nu Kan man använda vilken jord som helst bara, och sen ner i en spann och laka ur den?
            Men spelar det verkligen ingen roll i fall jorden innehåller mycket torv eller mycket lera?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              Det tog flera veckor för mig att få blomsterjord att sjunka i en balja trots att jag rörde runt och grejade jättemycket. Till slut orkade jag inte vänta längre utan slängde det som forfarande flöt. Det verkar ha blivit bra.
              själv delade sej den jorden ja provade förra året i 3 delar.

              1 del som la sej på botten, huvudsakligen sand och grus.
              1 del som flöt, va mest träbitar

              och 1 del som va riktig fin å gosi.
              men va MYCKET som försvann som flöt å sjönk.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Samma här Raven. En liten del sand som sjönk direkt, en del gosig jord som sjönk efter ett tag och en del träpinnar som man kunde få att sjunka om man bröt sönder dom och väntade och väntade och väntade och väntade....

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Samma här, jag håvade friskt allt som flöt. Pinnar, bark och annat.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Tenkare
                    • May 2005
                    • 2519

                    #10
                    Jag gav upp det här med jord i spannarna efter ett par dagar till mitt 94 liters.
                    Sparade allt vatten jag kunde i hinkar fångade fiskarna tog upp stenen, lade ner jorden i botten lade stenen över och voilá.
                    Dock fick det bli en del håvande men inte så mycke.
                    Bilderna på mitt lilla akvarie är inte uppdaterade sen lowtech, men det växer på bra. Enda nackdelen är att vattnet är lite gulfärgat.
                    Annars är jag helnöjd. Ska snart sätta upp mitt 540 i samma stuk.(fyller år i slutet på månaden så kompisar som läser detta !JAG VILL GÄRNA HA PRESENTKORT TILL AKVARIEAFFÄRER ELLER KONTANTER! .) Men tyvärr kommer jag inte att kunna spara mer än ca 100 liter vatten denna gången
                    Hoppas det går lika bra som tidigare.
                    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                    Min zon Min Tenkare

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tenkare
                      Men tyvärr kommer jag inte att kunna spara mer än ca 100 liter vatten denna gången
                      kan ju alltid fylla akvariet till hälften och vänta ett par dar innan du fyller det ända upp.
                      annars går det nog bra speciellt om du använder vattenberedningsmedel
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #12
                        Får nog bli medel till det och hoppas att det inte ska bli några nitritsvängningar.
                        Får låta ytterfiltret gå i badkaret medan man håller på.
                        Med det lilla tog det ca 45minuter från start till klart men med det stora akvariet kan det ta lite längre tid ju.
                        Nåväl jag väntar tålmodigt till den 1 och 2 april då jag ska fixa till det.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          lycka till och fiskarna kan du ju ha i badkaret ockå bara det är ordentligt rengjort och avsköljt så inga tvål å schampoo rester finns där.
                          dock gillar inte alla fiskar den vita färgen
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag ser att Batski tagit lite hjälp av Diana herself =)


                            (OT: Intressant där om att man inom hydroponics upptäckt att det var väldigt effektivt att blanda in humussyra och fulvosyra i näringslösningen, så jag googlade lite på det:

                            intressant om hur fulvosyra chelaterar koppar:
                            http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/e...SM16/ESM16.BAK )
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Yep! I need all the help I can get
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...