Rätt dosering av PMDD, dubbelkollar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbaliten
    • August 2004
    • 233

    Rätt dosering av PMDD, dubbelkollar!

    Enligt PMDD räknaren så ska jag, om jag blandat ned en av varje påse i en 50cl flaska, dosera 56ml från varje om jag bytt 50%.

    Om jag då byter ~30% istället, Då borde väl runt 30-35ml räcka från varje flaska? Detta gäller vårat 560L.

    I vårat 240L om vi byter ~30%, då borde 10-15ml av varje räcka?

    Kan ju skriva att vi har 2st 90cm rör i 240L utan reflektorer, så vi ligger väl på runt 0.3W/L i det. I det stora på 560L så har vi något liknande, tror det är runt 160-180W sammanlagt i det.

    Vill bara dubbelkolla så jag inte överdoserar .
    Mvh Åsa & Jonas

    Man slutar aldrig att förvånas...

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Enligt PMDD räknaren så ska jag, om jag blandat ned en av varje påse i en 50cl flaska
    Jag är inte så bekant med pmdd.se-räknaren om det är den du har använt men menar du att man ska blanda en hel påse?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • ebbaliten
      • August 2004
      • 233

      #3
      Ursprungligen postat av BluesBoy
      Jag är inte så bekant med pmdd.se-räknaren om det är den du har använt men menar du att man ska blanda en hel påse?
      Som jag förstått det så ska man blanda en hel påse i en 50cl flaska? Det är 3st påsar i varje beställning = 3 olika 50cl flaskor med en i varje.
      Mvh Åsa & Jonas

      Man slutar aldrig att förvånas...

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Aha, det är portionspåsar från pmdd.se. Det visste jag inte.
        Lämplig dosering när man bara byter 30% har defdac räknat lite på har jag för mig. Du kanske kan söka lite bland växttrådarna.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • ebbaliten
          • August 2004
          • 233

          #5
          Ursprungligen postat av BluesBoy
          Aha, det är portionspåsar från pmdd.se. Det visste jag inte.
          Lämplig dosering när man bara byter 30% har defdac räknat lite på har jag för mig. Du kanske kan söka lite bland växttrådarna.
          Har kikat runt en hel del men hittar inget exakt om det jag frågar efter.
          Defdac kanske ser denna tråd?

          Nån annan som kan med doseringen av PMDD? Gärna om det behövs mer eller mindre med mina 0.3W/L också.
          Mvh Åsa & Jonas

          Man slutar aldrig att förvånas...

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

          Kommentar

          • Lena123
            • January 2006
            • 336

            #6
            Ursprungligen postat av ebbaliten
            Har kikat runt en hel del men hittar inget exakt om det jag frågar efter.
            Defdac kanske ser denna tråd?

            Nån annan som kan med doseringen av PMDD? Gärna om det behövs mer eller mindre med mina 0.3W/L också.
            Lånar din tråd lite, om det går bra...

            Jag har gjort 30 % vb, och tillsatt fulldos pmdd. Mina växter mådde inte bra Har börjat med mäsk co2 och ökat belysningen till 0,4W/l. Ökar pmdd till 2 fulldoser/vecka. Rätt eller fel?! Inte vet jag, men jag prövar mej fram.
            Tacksam för tips!

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Jag har gjort 30 % vb, och tillsatt fulldos pmdd. Mina växter mådde inte bra Har börjat med mäsk co2 och ökat belysningen till 0,4W/l. Ökar pmdd till 2 fulldoser/vecka.
              Ja, nu finns det chanser att växterna kommer digga läget må jag säga
              Din dosering skulle jag tro blir helt avgörande av hur bra din mäskanläggning kommer fungera. Ljuset är helt tillräckligt för att få ett rackarns driv i grönsakerna. En bandit som kansle kommer in i spelet är algerna
              Bra med ljus och fulldoser och svajig CO2 är ett fördärv. Jag har kört långa perioder med 0,3 W/l och fulldos en gång per vecka och det har fungerat alldeles ypperligt. Allt hänger då på CO2.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • Lena123
                • January 2006
                • 336

                #8
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Ja, nu finns det chanser att växterna kommer digga läget må jag säga
                Din dosering skulle jag tro blir helt avgörande av hur bra din mäskanläggning kommer fungera. Ljuset är helt tillräckligt för att få ett rackarns driv i grönsakerna. En bandit som kansle kommer in i spelet är algerna
                Bra med ljus och fulldoser och svajig CO2 är ett fördärv. Jag har kört långa perioder med 0,3 W/l och fulldos en gång per vecka och det har fungerat alldeles ypperligt. Allt hänger då på CO2.
                Ja, det är algerna jag är lite orolig för... Har fått en jämn takt med bubblorna idag, 3 bubblor/2 sek. Ph ligger stabilt än så länge, låg på 7,6 från början.
                Är lite spännande att se hur det kommer att funka. Låg på 0,21W/l förrut....

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Är lite spännande att se hur det kommer att funka.
                  Glömde fråga varför du inte vill byta 50% vatten nu när du kör med CO2 & PMDD? Odlar du känsliga fiskar?

                  Vidare. Ett smart drag kan vara att dosera en fulldos i samband med vattenbyte. Därefter hålla stenkoll på din bubbeltakt. När den sjunger markant ser du till att byta mäsk någon dag innan nästkommande veckor (konstig mening...). En bra och jämn CO2 över tiden är det bästa vapnet mot algerna och för ett grönskande kar.
                  Med dina 0,4 W/l borde du få igång ett bra växtbubbel om du har ett skapligt förhållande växter/vattenvolym. Detta är ett ruggigt bra kvitto på att gödning inkl. CO2 (kol) finns tillgängligt.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • ebbaliten
                    • August 2004
                    • 233

                    #10
                    Ingen som har några tips på min dosering?
                    Mvh Åsa & Jonas

                    Man slutar aldrig att förvånas...

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

                    Kommentar

                    • Lena123
                      • January 2006
                      • 336

                      #11
                      Ursprungligen postat av BluesBoy
                      Glömde fråga varför du inte vill byta 50% vatten nu när du kör med CO2 & PMDD? Odlar du känsliga fiskar?

                      Vidare. Ett smart drag kan vara att dosera en fulldos i samband med vattenbyte. Därefter hålla stenkoll på din bubbeltakt. När den sjunger markant ser du till att byta mäsk någon dag innan nästkommande veckor (konstig mening...). En bra och jämn CO2 över tiden är det bästa vapnet mot algerna och för ett grönskande kar.
                      Med dina 0,4 W/l borde du få igång ett bra växtbubbel om du har ett skapligt förhållande växter/vattenvolym. Detta är ett ruggigt bra kvitto på att gödning inkl. CO2 (kol) finns tillgängligt.
                      Jag ska börja byta 50% nu, har bara varit lite lat... Har gjort vattenbyte idag och tillsatt en fulldos. Jag bara väntar på att se ett tecken på växtbubbel! Har en tom dunk i beredskap, när bubblet minskar så sätter jag en ny mäsk.

                      Förlåt att jag lånade din tråd. Hoppas du får svar på din fråga.

                      Kommentar

                      • Lena123
                        • January 2006
                        • 336

                        #12
                        Ursprungligen postat av ebbaliten
                        Ingen som har några tips på min dosering?
                        Jag tror du kan dosera en fulldos, även om du bara byter 30%. Det gjorde jag. Tror det ska mycket till innan man kan överdosera pmdd. Men är ingen expert, det är bara min tanke...

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Ursprungligen postat av ebbaliten
                          Ingen som har några tips på min dosering?
                          Du säger inget om CO2 så jag utgår från att det är ett "vanligt" sällskapsakvarium med måttligt med växter?
                          35 eller 56 ml i 560 liter har nog inte så jättestor betydelse. Anledningen till att man byter 50% är att man spolar bort eventuellt överskott av gödning. Detta överskott minskar drastiskt om man tillför CO2 och bra med ljus - ja, så mycket att man får tillsätta samma mängd flera gånger i veckan.
                          Vore jag dig skulle jag börja med att tillsätta en fulldos (56 ml) en gång i veckan och se hur det funkar. Skulle dessutom kraftigt överväga att nollställa nivåerna med ett större vattenbyte dvs. 50%.
                          Jag har för mig att bl.a. Tant Nancy här på forumet har lyckats ruggigt bra med PMDD utan CO2 i sina kar. Ett tips att söka på.
                          Senast redigerad av BluesBoy; 18 March 2006, 19:20.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Ett litet bevis på hur okänslig gödning blir bara huvudbeståndsdelen kol finns:


                            Min 540-burk utan gödning - bara CO2 - i tolv dygn (Windows media 4.3 Mb):
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • ebbaliten
                              • August 2004
                              • 233

                              #15
                              Ursprungligen postat av BluesBoy
                              Du säger inget om CO2 så jag utgår från att det är ett "vanligt" sällskapsakvarium med måttligt med växter?
                              35 eller 56 ml i 560 liter har nog inte så jättestor betydelse. Anledningen till att man byter 50% är att man spolar bort eventuellt överskott av gödning. Detta överskott minskar drastiskt om man tillför CO2 och bra med ljus - ja, så mycket att man får tillsätta samma mängd flera gånger i veckan.
                              Vore jag dig skulle jag börja med att tillsätta en fulldos (56 ml) en gång i veckan och se hur det funkar. Skulle dessutom kraftigt överväga att nollställa nivåerna med ett större vattenbyte dvs. 50%.
                              Jag har för mig att bl.a. Tant Nancy här på forumet har lyckats ruggigt bra med PMDD utan CO2 i sina kar. Ett tips att söka på.
                              Okej, får göra ett större byte då sen doserar jag en fulldos.
                              Mvh Åsa & Jonas

                              Man slutar aldrig att förvånas...

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

                              Kommentar

                              Arbetssätt...