Varför växer dom så olika?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    Varför växer dom så olika?!

    Ibland tokväxer en växt medan de andra står stilla. Det är som om dom turas om att växa.

    Vad är problemet!?
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Att du kör på "fisens mosse" vad gäller näring. Det är ganska typiskt oförklariga perioder av dåligt växande.

    Växterna laddar och vissa ogräs tar över som är bäst anpassade efter de minimala nivåer du försöker köra, varpå tillväxten går ryckigt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Är det olika arter som växer olika? Eller olika plantor av samma art. Vilka arter?

      Olika arter (olika plantor? mer tveksamt) kan vara begränsade av olika ämnen. Precis som defdac skriver göder du nog för lite eller ger växterna för lite koldioxid.

      Kommentar

      • gladys
        • March 2005
        • 1962

        #4
        Jo det är nog som defdac säger. Jag har varit slarvig med gödningen.

        Jag har iaf:
        "tigerlotus" (den växer som sa*an!) Just nu..
        "javaormbunke"
        Några sorter anubias, nån sorts vallisneria, och ett par cryptocoryne.

        Fisens mosse.. *s*
        Senast redigerad av gladys; 19 March 2006, 18:15.
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Jag vadar nog också i den mossen idag. McD...

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            då är jag nog under den, ingen gödning på en månad nu och så får det fortsätta.

            verkar som ja fått en upplagring av järn på nåt vänster som syns nu i trådisar men växterna klagar inte dom växer nåt så inåth*********
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Jag väntar på min ljusramp så den stackars Lysimachian ser ut som gräset under en låda på sommaren. När ska den komma... Vattenmossan bryr sig inte om ljus. Den växer ändå aldrig. Står och stampar.

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Min tigerlotus växer inte alls den men cabomban växer desto mer....
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Javamossan

                  Ursprungligen postat av Krax
                  Jag väntar på min ljusramp så den stackars Lysimachian ser ut som gräset under en låda på sommaren. När ska den komma... Vattenmossan bryr sig inte om ljus. Den växer ändå aldrig. Står och stampar.
                  Javamossan (=Vattenmossan?) är väl rätt känslig på näring osv. Brukar växa rätt dåligt när den har konkurens av andra växter. Växer inte alls för mig, trots näring och CO2. Blir bara TUNNA trådar som täpper till filtret

                  Men i ensamma små (10-20 liters) akvarium med lite ljus, ingen CO2 och PMDD så växer den utmärkt... Skillnad är, vad jag kan komma på, avsaknad av konkurens. Den är ju egentligen en landväxt, som klarar av att vara under vatten under "våröversvämningarna". Om jag nu kommer ihåg rätt
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #10
                    Ursprungligen postat av qenzo
                    Min tigerlotus växer inte alls den men cabomban växer desto mer....
                    Jag kapade ner min lotus helt i början av februari, nu är den över 2 dm hög!
                    Vet ju att dom har "närings reserver" i roten.. men det här är ju absurt.
                    Tror den har växt flera centimeter sedan igår!

                    Men Cabomba kan jag inte ha. Den stendör!
                    Senast redigerad av gladys; 20 March 2006, 19:44.
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Ursprungligen postat av jackson
                      Javamossan (=Vattenmossan?) är väl rätt känslig på näring osv. Brukar växa rätt dåligt när den har konkurens av andra växter. Växer inte alls för mig, trots näring och CO2. Blir bara TUNNA trådar som täpper till filtret

                      Men i ensamma små (10-20 liters) akvarium med lite ljus, ingen CO2 och PMDD så växer den utmärkt... Skillnad är, vad jag kan komma på, avsaknad av konkurens. Den är ju egentligen en landväxt, som klarar av att vara under vatten under "våröversvämningarna". Om jag nu kommer ihåg rätt
                      Slarvade lite med namnen. Menade inte vattenmossa utan näckmossa (Fontinalis). Den är känslig för hög temperatur och växer bäst i 8-15 grader så det är inte så konstigt att den inte trivs inomhus. Jag har den mest för att ynglena ska ha något att simma omkring och gnaga på.

                      Javamossan som jag har i några mindre flaj-burkar växer ganska bra utan CO2, pmdd och konkurrens. Men den växer helt okej i det andra växtakvariet också med CO2, pmdd och grym konkurrens från ceratophyllum.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...