Hur klipper man Althernateror??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Hur klipper man Althernateror??

    Jag undrar hur ni gör när ni klipper Althernateror? Min bara tvärdör hela tiden. Först provade jag att klippaav längts upp, åvanför tillväxtzoonen. Då blev de bara konstiga och så ut som de gör om de får växa för nära lysrören. Typ, en liten bränd klump. Sen provade jag att klippa nerifrån men då tog de sig aldrig igen utan bara dog.

    Nu har jag bara två fina kvar och den ena börjar bli för lång. Ska jag klippa den eller finns det nånn annan metod?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Detta skulle jag också vilja veta.

    (bumpar upp tråden lite så att någon svarar )
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Den här frågan är väl dum på nått sätt då!? Men jag kan inte klura ut varför

      Folk gillar väl inte "rödingar" eller så är det inneboende fördomar mot emerser... Växtrasism i värsta form .....
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Mina Althernateror får "luftrötter" och då brukar jag klippa dem där och trycka ner dem i gruset. Har samma problem som du med att den nedre delen som sitter kvar i gruset dör, jag förmodar att de inte får tillräckligt med ljus.

        Jag har allmäna problem med dessa plantorna, och det är fler som haft det, det var en lång diskussion här en gång, så du är i gott sällskap! Om det nu kan glädja dig?

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Ursprungligen postat av mohlin
          Mina Althernateror får "luftrötter" och då brukar jag klippa dem där och trycka ner dem i gruset. Har samma problem som du med att den nedre delen som sitter kvar i gruset dör, jag förmodar att de inte får tillräckligt med ljus.
          Nedre delen dör? Nej, det har jag inte varit med om. De blir för långa helt enkelt. När de växer upp mer än 1dm över vatten ytan når de mina lysrör och kommer de inom 5cm "bränner" de sig och tar sig aldrig igen. Och när jag klipper dem dör de eller tar sig inte. Luftröttern var en bra ide dock men jag burkar inte få så många sådana. Så fort de tar sig upp ur vattnet tycker jag de slutar med dylika. Kanske ska klippa tidigare men då försvinner liksom iden med emersa växter

          Ursprungligen postat av mohlin
          Jag har allmäna problem med dessa plantorna, och det är fler som haft det, det var en lång diskussion här en gång, så du är i gott sällskap! Om det nu kan glädja dig?
          Huh, de trivs som busen hos mig. De växer som galna tills jag klipper dem då dör de. Hade en som tog upp 1/4 av ytan i akvariet, 100L, när den var som störst. Den var den första av mina som dog av "lysrörs-bränna". Jag har rätt lite ljus i det akvariet, bara 18W, och CO2 + Tropical-näring. Ska byta till PMDD om mina påsar kommer nånn gång.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Glömde att tacka för att du svarade Mohlin!
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            Arbetssätt...