Växter vissnar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bempa10
    • October 2005
    • 56

    Växter vissnar!

    Har läst väldigt mycket i forumen och artiklar här på Zoopet, kan ju säga att meningarna går isär lite, speciellt när det gäller vattenbyten, man blir lite frågande vad som är bäst. Tänkte förklara min situation lite så får vi se om nån kan komma med bra tips. Mitt 250L kar är 2v gammalt, ingen CO2, ett Power-glo rör och ett Aquarellerör, kollade ju på artiklarna och tänkte vattenbyte varje vecka skall göras och så är det nu gjort 2ggr, runt 30-40% av 250L, mina växter mår inte alls speciellt bra det har kommit alger på dom och dom ser väldigt vissna och ledsna ut, länk nedan. Har nu beställt PMDD och det kommer imorgon, där står det oxå
    50%-iga vattenbyten varje vecka, men som jag läst mig till så hämmar det växterna med vattenbyten så ofta om man inte kör med CO2. Så hur tycker ni experter hur jag ska göra för att få fart på mina växter och hämma algtillväxten? Vattenbyten hur ofta? Hur mycket gödning? Har inte råd med CO2.

    Växt:
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    få små vattenbyten gjorde susen för min del när ja hade algproblem.

    50% vattenbyten görs när man kör EI - estimated index.
    det gör att man på ett enkelt sätt kan garantera att växterna alltid har all näring dom behöver.

    blir lite annorlunda när man kör med få små vattenbyten då göder man dels mer sällan men kan också göda efter hur växterna ser ut.

    tänk dock på att ett nystartat akvarie är mycke mer känsligt än ett akvarie som varit igång ett tag.
    kan ta så lång tid som 1år innan botten blir sådär riktig goo.
    så håll koll på nitriten.

    vill du ändå köra vattenbyten kan du lufta ur vattnet med en luftpump som då driver ut co2 som kan ge problem med alger.

    men det kan mycket väl gå att köra 50% vattenbyten utan några problem med alger.
    så du får helt enkelt läsa in information och avgöra hur du vill göra och vad som funkar för dit specifika akvarium.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      bempa10, det låter som du tror att vattenbyten är bra för växter och du gjort dessa för att växterna ska må bättre. Det är helt fel eftersom man bara gör stora vattenbyten för att nollställa näringsnivåer.

      Du har alltså dödat dina växter med vattenbytena.

      Med PMDD som är en helhetsgödning som ger växterna alla näringsämnen dom behöver så blir det något helt annat. Då kommer ett stort vattenbyten först nollställa alla näringsnivåer och sedan kommer PMDD-pulsen efter vattenbytet skjuta upp alla näringsnivåer perfekt = Glada växter.

      Ovanstående är det inga delade meningar om.

      Däremot blir det knepigare i akvarier utan CO2 som ska förlita sig på fiskskiten som gödning, där är vattenbyten direkt skadligt eftersom man dels får så lite näring från fiskarna och dels så kan vattenbytet sabba kolupptagningsförmågan i växten om man har otur. I sådana akvarier slutar man i princip helt med vattenbyten eller gör som Raven föreslår, ett pyttelitet vattenbyte varje dag med en pytteliten dos PMDD.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • bempa10
        • October 2005
        • 56

        #4
        Det är tur att det finns såna växtexperter som du defdac. Lite konfundersam än, jag kör ju utan CO2 men går det ändå att pytsa i en fulldos en gång i veckan utan att göra vattenbyte? För om jag gör vattenbyte i samband med gödningen så sabbar man väl växternas kolupptagningsförmåga eftersom jag tillför en dos CO2 med vattnet? Vill ju att mina växter ska kunna ta upp näringen.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          går det ändå att pytsa i en fulldos en gång i veckan utan att göra vattenbyte?
          Sannolikt ja, om du har halvmycket växter - men man doserar bara PMDD när man ser att växter blir blekare och förlitar sig i princip helt på övermatade fiskar.

          För om jag gör vattenbyte i samband med gödningen så sabbar man väl växternas kolupptagningsförmåga eftersom jag tillför en dos CO2 med vattnet?
          Ja, förutsatt att du har CO2 i kranvattnet (dvs om växterna sprutar ur sig syreband och ser ut som syrestenar isamband med vattenbyten).

          Vågar du inte strunta i vattenbytena så testa 5-10% vb varje dag med en 5-10% PMDD-puls. Då kommer det aldrig ner speciellt mycket CO2 och fyller du hinken kan du se till att göra det med duschmunstycket så långt ifrån hinken som möjligt (dvs extremt urluftning).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • bempa10
            • October 2005
            • 56

            #6
            Ok det klarnar allt mer
            Såg du min länk på en av mina växter, den är en vecka gammal och har redan blivit så ful, istället för att växa så skrympnar bladen ihop och blir bruna. Så vad tror du är det näringsbrist på den här växten?

            Senast redigerad av bempa10; 17 March 2006, 08:50.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag ser inget ihopkrympnande, däremot en del diatomalger som klarar väldigt låga näringsnivåer, typ som om du gör stora vattenbyten utan att göda.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • bempa10
                • October 2005
                • 56

                #8
                Ok, så lite PMDD kan få växten att bli glad igen tror du

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja eller mycket.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • bempa10
                    • October 2005
                    • 56

                    #10
                    Provar med en fulldos idag när det kommer med posten

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      .. sedan tar det runt 2-3 veckor innan du börjar märka skillnad tyvärr, och alger brukar bli piggare av plötsliga gödningsförändringar när dom inte har någon konkurrens.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • overksam
                        • December 2005
                        • 44

                        #12
                        .. jag såg betydlig skillnad på bara en vecka efter PMDD (fast det tack till digital kamera INNAN och EFTER .. lite svårt att se skillnad om man tittar på karet hela tiden =)

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Jag hade vräkt i snäckor för att slippa påväxten av kiselalger, men smaken är som baken. Hade också försökt minskat vattencirkulationen. Kiselalger gillar kisel som virvlas upp från bottnen.

                          Två små dunkar med mäsk hade jag också skaffat i alla fall. Typ 2 x 5 liter. Kostar inte skjortan även om det inte är gratis med dunkar, slangar, kopplingar, lim, alträ, socker, torrjäst, bakpulver, vällingpulver.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            jag såg betydlig skillnad på bara en vecka efter PMDD (fast det tack till digital kamera INNAN och EFTER .. lite svårt att se skillnad om man tittar på karet hela tiden =)
                            Gott. Kamera är verkligen till stor hjälp för att kolla växtligheten.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...