Dåligt ljus + pmdd eller TMG

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjodar
    • January 2006
    • 80

    Dåligt ljus + pmdd eller TMG

    Jag har ett 129l hörnakvarium med endast ett litet lysrör i. Förmodligen för lite ljus för att få växterna att trivas ulimat. Jag har idag Sera Florena.Tänkte prova någon annan växtgödning och hoppas på bättre resultat. Jag har läst här i forumet om pmdd men tycker att det verkar som man får algproblem av det. Har tänkt på TMG...
    Har någon tips på hur jag kan göra så växterna mår så bra som möjligt?

    Verkligheten är en föreställning,
    en tankeform
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om växterna är fina och håller sig fina men du tycker att dom växer för långsamt kommer sannolikt ingen annan gödning göra att det växer snabbare eftersom det då är koltillgången som blockerar och det fixar du bara med CO2 eller flytande kol från Seachem Excel (som inte finns att köpa i Sverige utom eventuellt Akvarielagret i Bromma som jag vet har en del Seachemprylar).

    Har du däremot tydliga näringsbrister på växterna så kan du berätta lite mer hur dom ser ut (nya eller gamla blad, utifrån och in, innifrån och in, nerifrån och upp osv).

    Du kommer sannolikt inte märka någon större skillnad om du går från Florena till TMG då dom innehåller ungefär samma saker (mycket järn, lite kalium, magnesium och andra spårämnen).

    Däremot skulle PMDD kanske hjälpa om det visar sig vara kalium/kväve/fosforbrister.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Anjodar
      • January 2006
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Har du däremot tydliga näringsbrister på växterna så kan du berätta lite mer hur dom ser ut (nya eller gamla blad, utifrån och in, innifrån och in, nerifrån och upp osv).

      Du kommer sannolikt inte märka någon större skillnad om du går från Florena till TMG då dom innehåller ungefär samma saker (mycket järn, lite kalium, magnesium och andra spårämnen).

      Däremot skulle PMDD kanske hjälpa om det visar sig vara kalium/kväve/fosforbrister.
      All kemi är rena grekiskan för mig. Jag ska försöka fota bladen ikväll. Hoppas att det är näringsbrister och inte ljusbrister. De sistnämnda går inte att göra nåt åt

      Verkligheten är en föreställning,
      en tankeform

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        All kemi är rena grekiskan för mig.
        Okej *förvirrad* Jag frågade ju hur bladen såg ut och fick sina näringsbrister. Näringsbristförlopp kan inte en bild fånga, även om det naturligtvis hjälper.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Anjodar
          • January 2006
          • 80

          #5
          Bladen får hål i med bruna kanter runt, det gäller en storbladig växt som jag tyvärr inte har namnet på, och inte heller finns den i växtarkivet (som jag sett). Cabomban gulnar/ljusnar på nedredelen eller över hälften av växten..
          Senast redigerad av Anjodar; 17 March 2006, 12:03.

          Verkligheten är en föreställning,
          en tankeform

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Hålen låter som näringsbrist... Den gulnande Cabomban låter som ljusbrist.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Anjodar
              • January 2006
              • 80

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Hålen låter som näringsbrist... Den gulnande Cabomban låter som ljusbrist.
              Tack! Då ska jag läsa på lite om pmdd.

              Verkligheten är en föreställning,
              en tankeform

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Summering?

                Ursprungligen postat av Anjodar
                Tack! Då ska jag läsa på lite om pmdd.
                Du kan komplettera TMG-gödningen (eller annan färdigblandad växtnäring) med två salter utspädda i vatten som du ger växterna efter vattenbyten (samtidigt med TMG). Det är troligen enklast sättet om du redan har TMG (eller annan färdigblandad växtnäring). PMDD är, i princip, samma sak som TMG + dessa två salter.

                Du behöver inte veta så mycket om kemin, bara veta att du behöver ge dina växter en bra blandning av näring (mat). Det får du genom att ge dem ljus, kol, makronäring och mikronäring.

                Ljus får du från ljusrampen. Man brukar beräkna det som Watt per akvariumvolym i liter. Så har du 2 st 36 W lysrör (2*36 Watt=72 Watt) över tvåhundra liters akvarium, så får du 72/200 = 0,36 W/l (Watt per liter). Detta förutsätter att du har reflektorer bakom lysrören (eller matt vitmålad yta ovan dem som reflektor). Om du inte har det så behöver du dubbelt så mycket watt per liter belysning. Man brukar rekomendera minst 0,3 W/l för att växter skall må bra.
                Men det varierar mellan olika växter. Växter från famlijen Corycryptone brukar växa utan så mycket ljus och Cabomba kräver mer. Så välj växter efter ljuset, om du inte kan förändra det.

                Koldioxid får du från gastub eller från en mäskblandning. Sök i forumet efter information. Även lite koldioxid (CO2) ger märkbar effekt. Men det kan fungera tillfredsställande utan CO2-tillsats.

                TMG, Sera och flesta andra färdigblandade växtgödningar ger bara mikrogödning. I PMDD brukar man använda NutraSi. Brist på mikrogödning brukar synas som bleka/klena nya blad på växterna.

                Makroämnena får man från fiskarnas avföring och från två salter som man blandar ut och ger till växterna (dessa är Kaliumnitrat, KNO3 och Kaliumfosfat, KH2PO4). Dessa blandningar ger man växterna samtidigt som man ger dem mikrogödningen (TMG, Sera eller andra ämnen, se ovan). Har man brister på makroämnena så brukar det synas som hål i äldre blad.

                Det blev ett långt inlägg till ett kort
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Anjodar
                  • January 2006
                  • 80

                  #9
                  Tack "Jackson" för massor med info. Ljus och växtnäring är inte min starka sida. Nybörjare som jag är inom akvaristik, köpte ett akvarium med för lite ljus. Det går säkert att köpa till en lysrörsramp. Men jag har inte kommit på hur jag ska göra med det än, jag har en plastkåpa över akvariet...Förstår nu ialla fall att jag förmodligen har brist på makroämnen och ljus. Går det att köpa endast kaliumnitrat, KNO3 och kaliumfosfat, KH2PO4 någonstans ifrån, eller är det bara med PMDD man får det??

                  Verkligheten är en föreställning,
                  en tankeform

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Köper du PMDD så köper du endast KNO3, KH2PO4 och NutriSi. Tre pulver. Bra att ha. Inköpsställen hittar du på http://www.pmdd.se
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...