Dilemma! Hur skapa balans i troffekar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    • May 2005
    • 58

    Dilemma! Hur skapa balans i troffekar?

    Hejsan!

    Har ända sedan jag köpte in grupp ungdjur av tropheus kasanga haft problem med cyanobakterier. Anledningen är mängder av mat och bra nedbrytning av nitrat i filtrena vilket ju ger ett rejält överskott av fosfat i vattnet. Jag undrar om det finns något riktigt bra sätt att dra ner fosfatnivåerna i vattnet? Att mata mindre är inget alternativ och det är rejält grisiga fiskar. Att byta vatten dagarna i ända är ju inte heller någon fördel då man även tar bort den lilla nitratnivå jag har. Som ni säkert hört förut trivs troffarna inte särskilt bra med nitrat i vattnet, därav den överdimensionerade filtreringen, och däför har jag ingen lust att hälla i 30 ppm nitrat heller. Har ni några förslag på lösningar så SKRIV!

    Mvh

    /Andreas
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vad har du för filter som bryter ner nitrat?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • blackened
      • May 2005
      • 58

      #3
      Du förstår vad jag menar tropfrog, NH4->NO2->NO3 som luftas ur eftersom jag uppenbarligen har kvävebrist.

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Inte går det att lufta ur nitrat...
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • marcuspajp
          • July 2004
          • 448

          #5
          Om man har ett anerobt filter kan man få N2O som luftas ut. Men jag vet inte hur vanligt det är. Det sägs att material som eheim ehfisubstrat ska ha mycket yta som blir anerobt.
          Salt är ballt

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Nä det är nog varken nerbrytning eller urluftning av nitrat. Däremot är det troligt att det är urluftning av amoniak som skapar problemen.

            Lösningen heter troligtvis redfield ratio. DVS målet skall vara att ha förhållandet 7:1 (nitrat:fosfat). Eftersom du saknar nitrat och har för mycket fosfat så måste du helt enkelt öka nitrat och/eller sänka fosfat.

            Jag är väldigt osäker på att troffarna skulle vara mer känsliga för nitrat än fosfat. Vattenbyten är nog nödvändiga för att sänka fosfatnivåerna. KNO3 tillsats vid vattenbyten kommer att återställa redfieldratio och motverka cyano. Dessutom ger det dig möjlighet att plantera lite lättare växter som i förlängningen minskar kravet på vattenbyten.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • jower
              • December 2002
              • 472

              #7
              Häll i kno3 eller släng i Rowaphos i filtret...
              /Johan

              Kommentar

              • blackened
                • May 2005
                • 58

                #8
                Det var ett jäkla tjafs, nitratet omvandlas till kvävgas och luftas ur menade jag självklart. Växter hade jag en del innan men det gör sig inge bra i ett tropheuskar tycker jag så dom åkte ut. Finns det något sätt förutom vattenbyte att just göra sig av med fosfatet? Vad är Rowaphos för nåt?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det låter som du ska byta ut Zeoliten (om det är det du menar tar bort nitrat i ditt filter) mot Rowaphos (som istället tar bort fosfat).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...