Sniglar/snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perralainen
    • February 2006
    • 7

    Sniglar/snäckor

    Jag har plötsligt fått snäck/snigel-epidemi. Köpte akvarium för en månad sedan. Hade tre snäckor på nån växt första veckan...och sedan ingenting. Nu i kväll hade jag plötsligt tjugo stycken som satt på de olika växterna och mådde gött. Jag vill inte ha sniglar/snäckor. Är de nyttiga? Ska jag utrota dem? Jag har tagit bort dessa tjugo. Men plötsligt upptäcker jag en till. Och en till. Och...

    perra
    Senast redigerad av perralainen; 14 March 2006, 21:56.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    till att börja med är det troligast att det är snäckor du pratar om och inte sniglar.

    snäckor är bra på att städa bort mat döda växtdelar och as.

    använd inte snäckdödarmedel, dels är det ju giftigt och dels kan det i värsta fall förstöra vattenkvaliten totalt när snäckorna ruttnar.
    läst att lite salt kan användas för att få bort dom.

    själv har jag en plastpinne ja krossar dom med när ja tycker dom blir för många, sen kommer mina räker och käkar upp dom.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      va kommer alla snäckor ifrån?? jag tömde mitt 400l idag på all fisk och inredning. då fick ja se att de satt snäckor överallt i hela karet

      förökar dom sig så snabbt? i så fall måste dom växa otroligt snabbt för alla är lika stora
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        De förökar sig snabbt. Jag brukar ha små äggsamlingar på glaset och kolla på hur fort det går. Efter bara ett par dagar ser man att de små "fostren" får skal och efter en vecka är de små snäckorna ute och rör på sig. Mina guppy äter upp dom så jag har lagom många.

        Jag gillar snäckorna skarpt för de städar bra. Och så är de bra på att rengöra glaset och växterna (om de inte äter upp dom men det klarar inte mina småttingar av).

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Vi har också fått snäckor i ett våra kar,det blir mat till våra botior i dom andra karen.Dom förökar sig väldigt fort jag tycker man plockar hela tiden.
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            finns ju snäckfällor man kan köra också
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #7
              Matar man för mycket så brukar man få snäckor, dra ner på maten så kommer fiskarna äta upp dom.

              /Marcus
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                fel, fiskarna kommer INTE äta upp snäckorna om dom får mindre mat utan dom komer bara svälta och snäckorna får problem att föröka sej pga brist på mat.
                i slutändan kan det lätt bli att fiskarna insjuknar istället.

                dom enda fiskar som käkar snäckor gör det oavsett om dom får mycket eller lite mat.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • mgrant
                  • July 2003
                  • 475

                  #9
                  Det är inte helt sant med tanke på att de flesta fiskarna gladeligen äter upp snigel äggen och där med utrotar man sniglarna ganska fort.

                  Får mina malawi ciklider mycket mat skiter de i snäckorna men för de ingen eller lite mat så knaprar de med god aptit i sig snäckor.

                  /Marcus
                  Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                  Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...