Växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minimunk
    • December 2005
    • 20

    Växtkar

    Tjenare. Jag har lite planer på att bara ha en liten balja där jag kan ha en liten växt reserv, och samtidigt kunna använda det för att separera fiskar tillfälligt om det skulle bli nödvändigt någon gång (typ för att rädda yngel eller om någon fisk skulle bli sjuk).

    Min fråga är först om det går att kombinera dessa två saker.

    Sen så tänkte jag alltså bara köpa någon liten balja som jag sa, typ någon av de förvaringsboxarna man hittar här som är över 30 liter och transparenta: http://www.clasohlson.se/?AFP=store/...9&IsCampaign=N

    Kan jag köra på ett sånt? Visst borde det fungera bra.

    Sen så undrar jag lite smått vilken typ av pump jag behöver, och lite andra små råd på hur ni skulle ha gjort =)

    Edit:
    Kom på en till fråga. Det har snackats en del här om belysning till växter. Vad är det som gäller egentligen? Vad ska man ha för belysning?
    Senast redigerad av minimunk; 13 March 2006, 13:48.
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Ursprungligen postat av minimunk
    Min fråga är först om det går att kombinera dessa två saker?
    Ja
    Ursprungligen postat av minimunk
    Sen så tänkte jag alltså bara köpa någon liten balja som jag sa, typ någon av de förvaringsboxarna man hittar här som är över 30 liter och transparenta: http://www.clasohlson.se/?AFP=store/...9&IsCampaign=N
    Kan jag köra på ett sånt? Visst borde det fungera bra?
    Ja. Jag använder ikeas Flaj och det funkar jättebra.
    Ursprungligen postat av minimunk
    Sen så undrar jag lite smått vilken typ av pump jag behöver, och lite andra små råd på hur ni skulle ha gjort =)
    Jag kör med minsta cirkulationspumpen som de hade i affären. Kostade 150 kr. Den har ett litet filter också. Fluval tror jag.
    Ursprungligen postat av minimunk
    Det har snackats en del här om belysning till växter. Vad är det som gäller egentligen? Vad ska man ha för belysning?
    Man ska ha mycket belysning och med ljus som liknar solljus så mycket som möjligt. Man jämför lysrörets spektralfördelning med solljus. Aquarelle är bra för växter. Vissa tycker att ljuset ser kallt och blått ut. Smaksak. Om man ska ha mer än ett rör kan man ha olika sorter.

    Kommentar

    • minimunk
      • December 2005
      • 20

      #3
      Jag känner mig fortfarande vilsen när det gäller belysning. Ska jag ställa mig i butiken och börjar försöka lista ut hur stort spektra lysröret samt solen har eller hur gör ni egentligen när ni ska köpa belysning som era växter trivs bra med?

      Kommentar

      • jower
        • December 2002
        • 472

        #4
        Ursprungligen postat av minimunk
        Jag känner mig fortfarande vilsen när det gäller belysning. Ska jag ställa mig i butiken och börjar försöka lista ut hur stort spektra lysröret samt solen har eller hur gör ni egentligen när ni ska köpa belysning som era växter trivs bra med?
        kolla defdacs blogg om purvärden, välj lysrör därefter tycker jag

        Vad är aquascaping och vilka faktorer fokuserar aquascapern på för att skapa ett vackert akvarium? Kolla in var du kan läsa mer om denna (undervattens)kultur!
        /Johan

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av minimunk
          Jag känner mig fortfarande vilsen när det gäller belysning. Ska jag ställa mig i butiken och börjar försöka lista ut hur stort spektra lysröret samt solen har eller hur gör ni egentligen när ni ska köpa belysning som era växter trivs bra med?
          aquastar aquarelle triton och tror det är powerglo som är 4 bra växtrör.
          sen finns ju en hel drös till som är mer eller mindre bra.
          sen ger ju olika rör olika utseend epå akvariet.

          om du tar en titt i länkgalleriet du hittar i min signatur finns en snubbe som testat en massa olika lysrör på ett akvarie och där kan man se skillnader.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            I en plast låda spelar det väl mindre roll hur det ser ut.
            Jag skulle helt klart sattsa på Sylvania Aquastar som man kan få tag i hos den vanliga El/lamp butiken (med lite tur och hjälpsamma säljare), det gör att dom blir några tior billigare än på akvariebutiken.
            Dessutom är det ett riktigt bra växtrör med ett PUR värde på ~0.9
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #7
              Hur hade du tänkt att du skulle placera ev. lysrörsarmatur över plastlådan? Går väl inte o bara lägga den över plasten.
              Men du kanske har nån fin ställning o då var det här en dum fråga
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              Arbetssätt...