seachem excel och vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Dessa forum är bra också:
    A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!

    A forum community dedicated to Aquatic tank owners and enthusiasts. Come join the discussion about flora, fauna, health, housing, filters, care, classifieds, and more!
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • plorozen
      • January 2004
      • 531

      #17
      jo, jag har kollat in dem, men det känns svårt att få en överblick och se sambanden. jag menar, skulle jag fråga "vad är chelatering för något och hur man kan påverka den" där så skulle jag nog få ett rättmätigt RTFM, och det är ju just manualen jag är ute efter, kind of =)

      funderade på seachemens förmåga att motarbeta alger, kan det ha att göra med att seachem excel liknar(är) något ämne som hos välmående växter dessutom motverkar alger? friska växter får ju sällan alger på sig, en slags naturlig algicid typ.
      Senast redigerad av plorozen; 15 March 2006, 10:53.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        jo, jag har kollat in dem, men det känns svårt att få en överblick och se sambanden. jag menar, skulle jag fråga "vad är chelatering för något och hur man kan påverka den" där så skulle jag nog få ett rättmätigt RTFM, och det är ju just manualen jag är ute efter, kind of =)
        När du har frågan, som i chelateringsfallet, är det väldigt enkelt att googla sig fram till oändligt mycket info om chelater. Alltifrån de mest grundläggande:

        till lite mer specifika saker:


        Synd att inte svenska wikipedia hade något kelater.

        funderade på seachemens förmåga att motarbeta alger, kan det ha att göra med att seachem excel liknar(är) något ämne som hos välmående växter dessutom motverkar alger? friska växter får ju sällan alger på sig, en slags naturlig algicid typ.
        Ja exakt. Ju enklare tillgång till kol (Excel eller CO2) som växterna har desto gladare och algfria blir dom.
        Men Excel verkar även som sagt vara direkt skadligt för alger, speciellt mot toffsalger av någon konstig anledning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #19
          Ursprungligen postat av plorozen
          har du förresten något tips på litteratur om lite mera avancerad akvariekemi/fysik?
          beror kanske på dina förkunskaper och hur avancerad kemi (som är mitt ämne) du vill lära dig, samt om du nöjer dig med att veta vad som händer med kemin eller om du vill veta varför den händer.

          om du läst typ natur på gymnasiet är chemical principles av zumdahl en bra bok som tar upp i stort sett all kemi på ett övergripande sätt. (den är på engelska) borde finnas på de flesta biblotek som har högskolelitteratur eller naturvetenskaplig litteratur.

          om den inte duger (är ganska stor...) så kan jag nog tipsa om mer eller mindre avancerad litteratur.

          och glöm inte google!!!
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • averater
            • March 2004
            • 381

            #20
            förresten det är ingen som hittat vad excel egentligen innehåller?
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Den här sökningen ger en liten inblick i vad det kan vara för något:
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #22
                jag har inga egentliga förkunskaper, mer än typ naturkunskap a+b på gymnasiet, samhälls/estetisk linje.
                det jag vill är mest få ett bra grepp om akvariekemin.
                du har helt rätt att google finns, men ibland kan det verkligen vara som att leta efter en nål i en höstack.

                tack iaf.

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #23
                  Ursprungligen postat av averater
                  förresten det är ingen som hittat vad excel egentligen innehåller?
                  Någon trodde pumpaextrakt tidigare och det luktar verkligen som pumpa så det är nog den bästa gissningen hittills...
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    (och Flourish luktar teriyakisås, Seachem kanske botaniserar friskt i matbutiken *fniss*)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #25
                      ingen som provat smaka?
                      utblandad micro+ smakar jord och svagt järn, förvara det inte i omärkta colaflaskor.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Jag har bara smakat KNO3 (pepprigt), KH2PO4 (surt), K2SO4 (saltaktigt), CaCl2 (riktigt salt). Men faktiskt aldrig vågat testa att smaka på NutriSi 8) Kul att veta hursomhelst.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #27
                          jag tror att det går att dricka en flaska micro+ utan att dö, mängden järn låg åtminstone under vad som var dödligt för en vuxen person.

                          kanske borde göra en lista, så man vet vad man kan ta till när kryddorna tryter och svärföräldrarna ska komma på middag =)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...