håralger en vecka efter nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    håralger en vecka efter nystart

    har satt igång ett 160l kar med ny sand och nya växter.
    men redan efter 1 vecka så har ja håralger eller nåt liknande på hela filterbehållaren (juwelkar) och på stenarna och på bakre glaset och på vissa växter.
    är som en gräsmassa över allt. har även de i mitt andra kar.
    ja göder med pmdd men har inte bytt vatten än i mitt nya kar. har haft de i ca 2 veckor

    vad gör ja för fel? och vad ska ja göra åt de?

    börjar ledsna när ingenting fungerar
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Trådalger beror vanligen på för hög järnhalt i vattnet.

    Hur mycket göder du? Har du CO2 osv ?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      göder dubbel dos en gång i veckan. använder inte co2 än- håller på o fixar en mäsk anordning just nu. byter ej 50% vatten i veckan.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        nya akvarier får ofta diverse algattackr i början som sakta avtar när karet börjar komma i balans.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          hmm ok. men ja har ju de oxå i de andra karet som inte är nystartat.. kan det ha med att ja göder med pmdd? göder man inte algerna då?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Du doserar helt enkelt för mycket. Dubbel fulldospuls i veckan utan CO2 är runt 2-4 ggr mer än vad som går åt normalt sett.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              aj då. då får ja skära ner på de då. hoppas de kan va så enkelt.

              finns de inga medel som tar bort alger för gott? eller för en längre period i alla fall?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jo glada växter =)

                Kommer algerna både på växter och på inredning hade dom kommit utan växterna också (ammoniuminstabilitet). Kommer dom bara på inredning men inte på växterna så är det ett övergående problem eftersom växterna trivs = stabilt låga ammoniumnivåer = algerna lurpassar på bättre tider = alger som är på inredning lever sin cykel och dör allteftersom.

                En akvarist + kritter som hela tiden petar bort alger är till stor hjälp om man vill att det ska gå lite fortare.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  ok.. då trivs inte mina växter då.. de e ju dumt.
                  ja har testat o ta bort algerna men det e ganska svårt o få bort dom..
                  så om ja göder mindre med pmdd så borde dom försvinna med tiden när karet är mer inkört?
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det kan ta 2-3 veckor innan du märker en gödningsförändring, så om du får alger på växterna nu när du kör med PMDD och du precis börjat med PMDD får du ge dom några veckor på att ladda lite och bygga lite enzymer innan dom tar fart.

                    så om ja göder mindre med pmdd så borde dom försvinna med tiden när karet är mer inkört?
                    Ja allteftersom växterna börjar ta fart kommer ny utväxt vara algfri och du kan knipsa av alla gamla algbevuxna delar (rota upp, klipp av och plantera igen - följd av ett vattenbyte).

                    Tänk bara på att när väl växterna tar ordentlig fart kommer du förmodligen få gå upp i dosering igen, speciellt om du använder CO2.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      ok.. ska ja inte göda alls nu då under ett par tre veckor?

                      om ja knipsar av dom bladen nu som det är alger på så blir de inga växter kvar. hela bladen och stjälkarna är täckta med sånt hår. och hela filterbehållaren..
                      och stenarna är det massa grönt hår oxå.. men just på stenarna blev de ganska snyggt faktiskt
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        ok.. ska ja inte göda alls nu då under ett par tre veckor
                        Det ger dig ledsna växter, så det låter inte som en bra idé.

                        Växter har några tusen ggr större massa jämfört med små snabba alger, så det tar en stund innan dom får upp farten. Dom behöver dock lika mycket näring för det när dom ska bygga upp sitt maskineri.

                        Att stänga av näringstillförseln medans dom håller på och få upp farten är ingen bra idé.

                        om ja knipsar av dom bladen nu som det är alger på så blir de inga växter kvar.
                        Ja varför skulle du göra det?

                        När växterna väl börjat skicka ut nya friska algfria skott så kommer det inte ta lång tid innan de nya skotten vuxit sig större än de gamla delarna som du då kan ta bort. Rota upp, klipp bort den fula delen av växten, plantera om och gör ett vattenbyte.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          ok. nu e ja med. missförstod dig lite där med o knipsa bort bladen.
                          har lärt mig att tålamod är de enda när de gäller växter.

                          då göder ja enkel dos i fortsättningen nu då , så får ja se vad som händer
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #14
                            hmmmm i söndags v ja o köpte växter,, en jättevallisneria som va ca 170cm o har växt kanske 10cm på några dagar..
                            sen köpte ja en hornsärv (tycker de ser ut som cabomba men...) som har växt ännu mer. fattar inte hur de kan växa så fort.. är de möjligt?? ja göder inte oja har inte co2.

                            men nu till saken. som vanligt när ja skaffar växter så kommer de massa alger på växterna.. brun grönt hår typ..
                            va gör ja för fel egentligen??? förra gången när ja skrev i den här tråden så va de ju för att ja hade för mycke pmdd i men nu har ja ju inte de..

                            vad ska ja göra den här gången då???

                            Andreas
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Se till att de nya växterna börja växa och sedan allteftersom knipsa av de algangripna delarna.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...