Hur skulle ni växt- experter byggt upp ett 1200L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Jo du har rätt. Ingenting är så bekvämt som low-techs, men vill du ha en bubblande Riccia botten och ha totalt fria tyglar vad gäller aquascaping är Estimative index det som ändå är enklast med tanke på vad man får - runt 10-30 ggr snabbare tillväxt och förmåga att klara alla de svåraste växterna. Ett stort vattenbyte i veckan som i princip sköter sig själv är ändå ganska bra.

    Det finns även en lite mer high-tech-metod som kallas Perpetual Preservation System där man med vattentest hela tiden försöker trimma in gödningsmängden exakt mot vad som går åt och på så sätt kommer ifrån vattenbytena. I stället går det åt tid/fippel/pengar med osäkra vattentest, men jag tyckte det var ganska skoj ett tag iaf. Roligt att se nivåerna gå upp och ner och beräkna hur mycket man ska dosera.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • ZakatH
      • July 2004
      • 126

      #32
      Kul å byta 2,4 kubik i månaden :P
      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
      Min Zoon

      Kommentar

      • Kharn
        • May 2004
        • 256

        #33
        Ursprungligen postat av ZakatH
        Kul å byta 2,4 kubik i månaden :P
        En slang in en slang ut ..
        Sätt på tvn o kolla ett par avsnitt Simpssons och det är klart.

        Det svåra blir att försörja det med CO2 men allt går

        MVH Jimmy
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #34
          Sen går det ju alltid att strunta i vattenbyten och skicka i fulldospulser gödning istället.

          Har man bara massor av co2 och inte för mycket ljus så fungerar det rätt bra.

          Jag har bytt lite vatten var tredje vecka och peppar peppar så har det fungerat kanon. Hade problem med "grön yta" ett tag men det har åxå försvunnit med lite bättre cirkulation. Jag fulldospulsar var 3:e dag.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #35
            Ursprungligen postat av Kharn
            Det svåra blir att försörja det med CO2 men allt går
            Äsch! Inga problem med mitt 980-liters (med EN vanlig CO2-reaktor) och ett 1200-liters drar bara obetydligt mer...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              #36
              Hur går det med monsterakvariet nu då?

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #37
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Stort akvarium brukar innebära högre höjd - större avstånd mellan ljus och växter. Är det riktigt korrekt att jämföra ytan mellan burkarna då?
                Ja. Så länge reflektorn får ner ljuset dit det ska och vattnet är klart är watt per yta ett mycket bättre mått än watt per volym. Några decimeter kristallklart vatten absorberar inte mycket ljus, att ljusintensiteten minskar i kvadrat med avståndet har att göra med att det sprids, och det ska ju reflektorn kompensera för.

                Om mindre än 1% av ljuset eller vad det kan röra sig om per decimeter vatten försviner så blir skillnaden mindre än 3% på lika höga växter i ett standard 54 lit och ett standard 1125lit. Höjden på akvariet kommer alltså långt ner på relevans-skalan efter en massa andra faktorer vi brukar strunta fullständigt i.

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #38
                  Ursprungligen postat av brams
                  Men nu så kör jag bara med en (monsteriös) reaktor.
                  Hur stor är monsteriös? Jag håller precis på att bygga en ytterreaktor i PVC med detaljer i PE och mässing som jag ska fylla med biobollar. Det kommer vara ca 35cm (höjd) á 4cm (diameter) "reaktoryta".
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  Arbetssätt...