mistreaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jower
    • December 2002
    • 472

    mistreaktor

    någon annan som märkt en ökad tillväxt på toffsalger?
    Jag har aldrig haft det innan jag började med mist.
    Kan det bero på nått annat?
    /Johan
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Det skulle kanske kunna bero på att den lösta mängen CO2 i vattnet har minskat efter att du började använde mist. En ojämn CO2-nivå triggar ju toffsalger.

    Om så är fallet, bör problemet lägga sig efter ett tag då du återigen fått en stabil, men lägre CO2-nivå löst i vattnet.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Toffsalger brukar reagera positivt på CO2-svängningar så du har nog märkt rätt. Tricket nu är att aldrig låta dom bli begränsade med en CO2-dipp utan hela tiden se till att mata på bra med CO2 - de toffsar som du har kommer då visserligen växa bra mend om kommer aldrig producera vilosporer och föröka sig.

      Så fortsätt dunka på med misten och skrubba bort så mycket toffsar du orkar iom varje vattenbyte.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • M.W
        • November 2002
        • 393

        #4
        Jag märkte också att jag fick tofsar när jag bytte till mistreaktorn, vilket gjorde att jag ökade på med CO2.. dumt! Nu har tofsarna slutat växa och jag har sänkt bubbeltakten, nu är det bara att rensa upp och se glad ut.
        If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

        Min blog
        PlantSwap

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #5
          skönt att det va lättlöst problem ...håller tummarna...
          det växer ju helt klart bättre än innan ialla fall!
          /Johan

          Kommentar

          Arbetssätt...