Ni som använder UVC.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    Jag har för mig att dom faktiskt inte är speciellt bra som man kan tro med tanke på deras totala dominans på bra gödningar.

    Däremot rekommenderas alltid Hach/LaMotte-test utomlands (USA), vilket jag förstått det som är deras motsvarighet till JBL, dvs dyra men stabila test.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • jower
      • December 2002
      • 472

      #47
      Funderade på det där med skummare till sötvatten... tar dom bort organiskt nitrat phosphat?
      /Johan

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #48
        Den här sidan förklarar varför det inte är försvarbart att köra skimmer i sötvatten:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #49
          Ursprungligen postat av defdac
          Den här sidan förklarar varför det inte är försvarbart att köra skimmer i sötvatten:
          http://www.aquariumfish.net/pages/protein_skimmer.htm
          Hehe, pengarna hade jag inte tänkt på. Han hävdar ju att det inte gör nånn skada iaf. Killen som ställde den ursprungliga frågan hade ju fått en så då är ju det argumentet inte mycket att komma med. Samma för mig som har en liggande i väntan på att starta up mitt saltvattenskar.

          edit: stavning
          Senast redigerad av morphriz; 16 March 2006, 10:54.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #50
            Ja, det vore ju faktiskt intressant om den kunde få bort de stora organiska molekylerna i växtakvariesammanhang. Jag har en Eheim surface-extractor som ibland fick en stor bubbelpelare när jag använde den. Ska se om ingen tänkt tanken på de internationalla forumen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #51
              Problemet är ju CO2, startade en tråd här om det, men det var ingen som nappade. För att det ska gå i ett växtakvarium måste man ha ett slutet luftsystem för skimmern.

              Jag har några ideer om hur man kan göra det med luftdrivna skimmers och dränkbara pumpar. Jag tror att det för svårt med en "riktig" skimmer. Å andra sidan, målet är ju inte att minska kvävelagringen i vattnet utan att få bort molekyler som fukar NO3 mätningar.

              En Aqua-Medic Miniflotor och en Hydor Turbo-Ario 4 kan fås för 500 på PWSS. Behövs byggas en tratt, slangar/ventiler och ett nytt lock för att realisera min ide.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • morphriz
                • October 2005
                • 875

                #52
                Går ju att använda systemet som en CO2 reaktor, det är iofs en fördel.
                --
                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                - Shakespeare.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Om du kör mistmetoden är det inte lika kritiskt att skimmern skulle ta bort upplöst CO2.

                  Dessutom gör en mistreaktor att hela akvariet blir en skimmer, jag har fått lite skummigare yta och den borde jag kunna slänga ner i ytterfiltret som mat åt bakterierna där (men naturligtvis vore det häftigare att ta bort skummet helt och hållet ur akvariet med en riktig skimmer som du ska göra).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #54
                    Går ju att använda systemet som en CO2 reaktor, det är iofs en fördel.
                    Det bästa exemplet på lateralt tänkande jag sett på länge =)

                    Gör systemets nackdel till dess styrka 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • jower
                      • December 2002
                      • 472

                      #55
                      det borde ju vara snusk enkelt att bygga en egen sötvattens skummare... eller så provar jag några av dem jag har

                      Men DIY e sååå mkt roligare...
                      /Johan

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #56
                        Ursprungligen postat av jower
                        Men DIY e sååå mkt roligare...
                        Amen! (Fast jag börjar tröttna på PET flask DIY för egen del)
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • morphriz
                          • October 2005
                          • 875

                          #57
                          Startade en ny tråd i "skimmer" ämnet:

                          --
                          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                          - Shakespeare.

                          Kommentar

                          • cactus
                            • July 2005
                            • 278

                            #58
                            Ja, tråden spårade ur lite, men det gör inget. Jag har fått svar på vad jag ville veta och det har varit intressant att läsa allt om NO3 och skummare också .

                            Hur som helst så har jag fått hem mitt aquael 15W UVC-filter nu, som änsålänge verkar fungera utmärkt. Har inte kunnat se skillnad i vattnet ännu (efter två timmar), men filtret ska enl. aquael klara av akvarium på 1200 liter, med en pump som pumpar 5000l/h, så det blir nog bra tills i morgon.

                            För er som undrar förresten så ska lampan bytas efter 8000 timmar. Jag antar att det är ungefär det samma för alla liknande filter. Har man lampan tänd 2h/dag så ska den alltså räcka i ~ 10 år. .

                            En dum sak med filtret är att man måste starta det med en knapp (fjädrande knapp som inte stannar inne) på "transformatorn", det går alltså inte att starta via timer , kan man lösa detta på något vis?

                            Väldigt vad stort filtret är förresten. Jag trodde det skulle vara typ 20 cm långt, men det är 50cm+ :P.
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentar

                            Arbetssätt...