Märkligt fenomen hos bl.a. Ceratopteris thalictroides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Märkligt fenomen hos bl.a. Ceratopteris thalictroides

    Jag har lagt märket till en underlig sak hos min Ceratopteris thalictroides. Det är mycket möjligt att många andra växter gör likadant, men på denna märks det mycket tydligt.

    Saken är att ofta långt uppe i växten bildas en ny planta, vars rötter då hänger fritt i vattnet. Plantan har alltså vuxit ut från "huvudstjälken", men har egna rötter som hänger i vattnet.

    Det jag tycker är märkligt är att stjälken som den nya plantan växte ut ifrån alltid försvagas kraftigt _ovanför_där den nya plantan har tagit fart. Med försvagas menar jag att den blir mindre grön + att den alltid angrips av alger och dyl.

    Är detta ett vanligt fenomen hos växter? Och varför gör växter så? Ska man klippa bort den fula biten på "huvudstjälken" när detta händer, och låta den nya plantan växa i stället?

    BILD: http://img56.imageshack.us/img56/2015/18wg1.jpg
    Senast redigerad av cactus; 07 March 2006, 16:33.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag har inte märkt av de på min CT, hur stor skilnad är det?
    Börjar toppen bli brunaktig??
    Jag har nästan 1watt litern, och en massa gödning men om det är en naturig del av processen så borde min reagera som din.

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Den övre delen som "försvagas" dör inte, men blir angripen av alger, och blir något brun. Med andra ord vill man klippa bort den även om den lever.

      Kanske beror på att jag har för lite ljus då? 0,5W/l.

      Får din CT inga sådana skott heller? Eller menar du att den inte blir brun och tråkig bara?
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Jag har en CT i en burk med 0,6 och där får jag liknande resultat då jag tittar efter.
        Dvs man får fler skott och lite brunaktiga blad efteråt.

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #5
          Okej, tack för svaret.

          Antagligen beror det på ljusmängden då.
          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Det nya skottet har något som kallas apikal dominans. Det skickar ner växthormoner som talar om att här är den nya "grenen" som moderplantan ska satsa på och skicka näringsämnen till. Den gamla grenen har inte alls lika stark utsöndring av växthormoner och får därför inte lika mycket näring. Då kan den bli ful och brun.

            Det var mekanismen. Men vad är orsaken?

            Moderplantan bildar dotterplantor som en respons på något som inte är perfekt. Det kan vara konkurrens om ljus, näring eller något annat (vilket också kan vara ett tecken på att plantan har vuxit sig så stor att den inte kan bli mycket större i den vattenvolym som den växer i). För att överleva i längden bildar moderplantan en dotterplanta som först bildar rötter och blad och sedan aborteras så att den kan sprida sig till en ny växtplats. Det bruna som du ser är kanske början till att dotterplantan ska skiljas från moderplantan. Stjälken försvagas och bryts av. Det kallas fragmentering och är ett väldigt vanligt sätt för vattenväxter att sprida sig på.

            Rätta mig om jag har fel. Det händer.

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              Det nya skottet har något som kallas apikal dominans. Det skickar ner växthormoner som talar om att här är den nya "grenen" som moderplantan ska satsa på och skicka näringsämnen till. Den gamla grenen har inte alls lika stark utsöndring av växthormoner och får därför inte lika mycket näring. Då kan den bli ful och brun.

              Det var mekanismen. Men vad är orsaken?

              Moderplantan bildar dotterplantor som en respons på något som inte är perfekt. Det kan vara konkurrens om ljus, näring eller något annat (vilket också kan vara ett tecken på att plantan har vuxit sig så stor att den inte kan bli mycket större i den vattenvolym som den växer i). För att överleva i längden bildar moderplantan en dotterplanta som först bildar rötter och blad och sedan aborteras så att den kan sprida sig till en ny växtplats. Det bruna som du ser är kanske början till att dotterplantan ska skiljas från moderplantan. Stjälken försvagas och bryts av. Det kallas fragmentering och är ett väldigt vanligt sätt för vattenväxter att sprida sig på.

              Rätta mig om jag har fel. Det händer.
              Tack så jättemycket!

              Det låter väldigt troligt, och jag antar att det händer mig pga att den börjar bli så stor att den måste spridas.
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              Arbetssätt...