Små vita alger(?) på glaset...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rainbowalker
    • November 2005
    • 367

    Små vita alger(?) på glaset...

    På senaste tiden har jag märkt att det sitter som små vita/genomskinliga prickar på glaset som svajar runt lite uttav vattencirkulationen. Vad kan de vara?

    ..dom är dock lätta att få bort med algskrapan och det är inte så mycket av dom..
    Rainbowalker
    "It is nice to be important but it's more important to be nice"
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Ursprungligen postat av Rainbowalker
    På senaste tiden har jag märkt att det sitter som små vita/genomskinliga prickar på glaset som svajar runt lite uttav vattencirkulationen. Vad kan de vara?

    ..dom är dock lätta att få bort med algskrapan och det är inte så mycket av dom..
    Snäckbebisar? Så är det i alla fall hos mig, stämmer på din beskrivning. Sätt ner ett finger i vattnet och tryck på den så knastrar det nog!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Snäckbebisar svajar väl inte? Inte mina i alla fall. De sitter i en geléklump.

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av Krax
        Snäckbebisar svajar väl inte? Inte mina i alla fall. De sitter i en geléklump.
        Jag har fullt med posthornsnäckor (bonussnäckorna!). Och det flyter bebisar i vattnet, sedan tycks dom fastna på rutan och växter. Trycker jag på dom med fingret så knastrar dom sönder... Det gör väl inte alger...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Jag trodde att de satt fast och svajade som träd i storm. Inte att det svävade omkring i vattnet. Då kanske du har rätt.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Skulle tippa på små sötvattenpolyper. Kommer inte ihåg vad dom heter men jag har haft dom till och från då jag odlat diskus.
            Vita små och så svajjar dom lite...

            Kommentar

            • Rainbowalker
              • November 2005
              • 367

              #7
              Ja det är inte snäckor i alla fall...det ser mer ut som vitt damm som sitter å svajar lite..

              Stämme mer in på Nixons beskrivning...varför får man dom och är det skadligt på något sätt?

              Har lagt ner torkade sjöstjärnor i karet...men hade iofs dessa innan...
              Rainbowalker
              "It is nice to be important but it's more important to be nice"

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Dom är helt ofarliga, jag vet inte riktigt hur dom kommer igång men dom verkar ligga latenta i akvariet.
                Mina har dött ut efter ett tag, så jag tror att det är tålamod som gäller.

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Skulle tippa på små sötvattenpolyper. Kommer inte ihåg vad dom heter men jag har haft dom till och från då jag odlat diskus.
                  Vita små och så svajjar dom lite...
                  Så det är inte snäckbebisar jag har heller då... kanske. Påminner om era beskrivningar. Massor av dom som flyter runt i vattnet + att dom sitter på rutan.

                  Men när jag krossar dom med fingret knastrar det som om det var snäckor!!!
                  Hoppas det inte är snäckor då för i så fall blir det massor med vuxna snart! Det du talar om dör tydligen ut då.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Såhär kan de se ut:



                    De har en fas i sin livscykel där de svävar fritt i vattnet men då är de pyttepyttesmå. Undrar om man verkligen kan se dom då? Jag har dom på gamla växter och ibland på rutan. Blir de inte för många ser jag inte det som ett problem. De lever på att filtrera vattnet så man kan säkert svälta ut dom med ett effektivt filter.

                    Kommentar

                    • Rainbowalker
                      • November 2005
                      • 367

                      #11
                      'Hydra' vekar ju vara något som man odlar..står att man kan ha det i ett akvarium i klassrummet osv..så då måste dom ju bli ganska stora...tror inte det är de jag har...
                      Rainbowalker
                      "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Nej de är inte alltid stora. Några millimeter långa oftast.

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Skakar liv i denna tråden igen eftersom jag tycker ämnet passar bra. Jag upptäckte igår när jag fotat i mitt diskusakvarium att där fanns en massa vita små streck på rutan, kollade närmare och visst fasen är det hydror... Kollat lite mer idag och de sitter både på växterna och rötterna. Jag har googlat och lusläst alla gamla trådar jag kan hitta om hydror men känner mig ändå lite fundersam kring vissa saker...

                          I akvariet går det ungdiskus som vi matar flera gånger om dagen så att svälta ihjäl dem är inget alternativ som funkar. Inte att medicinera heller... Att hälla salt i skulle innebära pest för städpatrullen, corydorasen...

                          Min fråga är, vilken skada kan de göra? Kan jag bara strunta i dem och hoppas de försvinner av sig själva?

                          Det som stör mest är att det blir massa vita streck när jag fotograferar men det kan jag stå ut med...
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Man vill gärna tro att det finns ett lätt botemedel, om man inte har hyror själv, svält är ju inget val när man driver upp diskusyngel, det finns vissa fiskar som anses äta hydror, huruvida det är sant att t ex blå/guldgurami Trichogaster trichopterus äter dem när de är riktigt hungriga vet jag inte om det är sant, men det är det förmodligen, men det är ju inte heller en lösning i det här fallet. Hydror borde vara känsliga för koppar, men det är ju inte riktigt godis för nått levande, och jag minns som sagt inte om man kan död på just hydror med koppar-halter som är ofarliga för fisk och växter, eventuella räkor, snäckor och liknande dör nog före hydrorna. Små hydror i rimliga antal tillsammans med någorlunda stora fiskar borde inte ens kunna irritera fiskarna, men det finns aldrig några garantier.

                            Lycka till.

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Tack för ditt svar Erik!
                              Just nu har jag bestämt mig för att låtsas om att de inte finns för jag har ingen lust att sätta ner några fiskar för att testa utidfall att.... Om jag matar på så finns det ju ingen anledning för guramisarna att äta upp hydror??? Is i magen så får jag se hur det går...
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...