Bubblorna går utanför CO2-"stegen". Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #31
    Ursprungligen postat av Raven
    går ju justera utloppet på nutrafins co2 diffusor genom att höja/sänka den där plastbiten slangen sitter i.

    vad har du för bubbeltakt Fr Bubu ?

    går ju använda magnetventil för enkel till/från nattetid<->dagtid
    de där har du rätt i. de har ja inte tänkt på.. sätter man den högre upp så löser bubblorna inte upp sig lika mycke?
    man lär sig nåt nytt varje dag
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #32
      Ursprungligen postat av andreassofus
      sätter man den högre upp så löser bubblorna inte upp sig lika mycke?
      japp, ger mindre tid för bubblorna att va i vattnet.

      hur kraftig bubbeltakt kör du med ?

      körde själv med så mycke som 3-4 bubblor i sekunden till mitt lilla kar och va ändå inte riktigt bra men hade en sjuhelvetes tillväxt.
      fick rensa typ var 4:e dag
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #33
        Ursprungligen postat av Raven
        japp, ger mindre tid för bubblorna att va i vattnet.

        hur kraftig bubbeltakt kör du med ?

        körde själv med så mycke som 3-4 bubblor i sekunden till mitt lilla kar och va ändå inte riktigt bra men hade en sjuhelvetes tillväxt.
        fick rensa typ var 4:e dag
        kör inte med nån takt alls ja har inte fått ordning på de ännu. sänkte ner allt i badkaret o fick se att de läckte i vatten flaskans kork. men då bubbla de bara i bubbla var 5 sekund... de va nog fel på mitt jäst.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Fr BuBu
          • April 2004
          • 127

          #34
          Bubbeltakt är cirka 1-1½ i genomsnitt (hehe jag har studerat noga). Ja jag skall ta och prova med att flytta upp "stegen". Det var väl sjutton om man inte skulle kunna få det att funka. Jag ville bara testa i detta lilla karet först innan jag köper riktiga grejor till mitt 200 liter, för man lär ju sig alltid något på resans gång så att säga.
          Vill mycket men kan lite

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #35
            Ursprungligen postat av Fr BuBu
            Bubbeltakt är cirka 1-1½ i genomsnitt (hehe jag har studerat noga). Ja jag skall ta och prova med att flytta upp "stegen". Det var väl sjutton om man inte skulle kunna få det att funka. Jag ville bara testa i detta lilla karet först innan jag köper riktiga grejor till mitt 200 liter, för man lär ju sig alltid något på resans gång så att säga.
            tror inte de hjälper så mycke o höja hela stegen om de va de du mena. bara slangen som sitter i stegen. med de förstod du kanske?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Fr BuBu
              • April 2004
              • 127

              #36
              Huuuu vad det svänger. Jag testade pH efter att ha stängt mäsken och kört i luft med syresten i cirka 1½ timme, samt 10% vattenbyte. Nu är pH 7 !!! KH fick jag till 5. Innan dess var ju pH nere på nästan 5. Är det risk för mina fiskar vid dessa svägningar? Har några guppys och tetror samt en liten ancistrus i detta kar.
              Vill mycket men kan lite

              Kommentar

              • Fr BuBu
                • April 2004
                • 127

                #37
                Men om man höjer upp stegen en bit ovanför vattenytan så sker ju inte samma upplösning av bubblorna, det blir ju mindre och mindre längre upp de kommer så att när det är uppe i högsta steget är de ju verkligt pyttesmå. Jag kan inte se att man skulle kunna flytta på slangen, det finns ju bara ett spår att sätta lilla plastmojen i.
                Vill mycket men kan lite

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #38
                  kan man inte sätta slangen vid varje öppning då? ser inte de på min nu för det är släckt här
                  kraftiga ph svängningar är ju aldrig bra för fiskarna. men ja vet inte om dom dör av de.. hoppas inte de
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Fr BuBu
                    • April 2004
                    • 127

                    #39
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    kan man inte sätta slangen vid varje öppning då? ser inte de på min nu för det är släckt här
                    kraftiga ph svängningar är ju aldrig bra för fiskarna. men ja vet inte om dom dör av de.. hoppas inte de
                    Nej slangen går jag nedåt i en sk. ränna som slutar precis där stegen börjar. Plastbiten som slangen är trädd på sitter i sin tur i ett spår. Men äh det löser väl sig. Jag får pilla lite och har nu satt ned mäskdunken på golvet för att om möjligt få lite mindre jäsning i det hela.
                    Vill mycket men kan lite

                    Kommentar

                    Arbetssätt...