göda rätt med tropica master grow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • seno
    • November 2004
    • 83

    göda rätt med tropica master grow

    hej alla snälla akvarister.
    efter lite övervägningar och undrande tänkte jag börja att göda i min akvarie,
    först hade jag tanke på att skaffa co2 men la det åt sidan dels att den är så dyr dels att jag har discusar som gillar stabil ph.
    läste att för nybörjare är det englast om man köper master grow och göder ,jag tänkte testa med det att börja med sedan när jak ska flytta akvarie så kommer jag att köpa botten näring som man läger under sanden som ska räcka i flera år och kombinera med pmdd gödning,
    men idag köpte jag tropica master grow 500 ml som ska räcka till 5000 liter vatten.
    1) undrar hur mycket ska man lägga första gången? det står att man ska lägga 10 ml på 100 liter vatten.(ska man lägga lite extra första gången)
    2) hur ofta ska man lägga den i vatten i hur stor mängd, om jag byter 120 liter i veckan ska jag lägga 12 ml ,vid varja vatten bytte eller oftare
    3) om jag byter vatten varannan vecka ska man ändå lägga lite varja vecka
    jag har 450 liters akvarie med två ytterfilter 404 och tre power glo 40 w lysrör med reflektorer.är det bra växt rör eller ska man byta de?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Glöm det där med bottengödningen, det kommer bara att ställa till det.
    Kör endast med TMG istället (kan iofs behövas kompleteras men inte med bottengödning).
    Enl. tropica ska man börja med halv dos, men jag anser att det går bra att köra på med 10ml/100l redan från början.
    Dosera för hela vattenvolymen 1 gång/vecka dvs 45ml, är min rekomendation.
    TMG är ju rätt dyrt och PMDD är billigt och inte alls mer komplicerat igentligen. Dessutom är PMDD en komplett gödning till skillnad från TMG som bara är micro-gödning. Så mitt råd är igentligen att köpa PMDD från början.
    Har du nu redan TMG så kör du bara den istället för NutriSI (eller vilken micro man nu tänkt i PMDD) till sden tar slut.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • fabiaRS
      • November 2005
      • 193

      #3
      själv kör jag med halvdos hela tiden då mina växter växer så det knakar får klippa dom en gång i veckan. men dom är väldigt gröna å fina. å det var dom inte innan gödningen.

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ska man byta vatten när man häller i TMG? Har haft i en halvdos en gång. Nu är det dags igen... Ska det vara i samband med vattenbyte, annars blir det väl för mycket gödning i vattnet. Eller växterna förbrukar det???
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • seno
          • November 2004
          • 83

          #5
          tack för snabba svar
          har precis bäställt pmmd 4 pack verkar inte alls så dyrt.
          ska köra slut först på tropica grow , fattade inte riktigt hur mycket skulle man dosera vid vatten byte
          men nu vad jag fattar så blir det oavset hur mycket man byter vatten man kör för hela volymen en gång i veckan även om man inte byter alls vatten.

          Kommentar

          • fabiaRS
            • November 2005
            • 193

            #6
            Ursprungligen postat av Birgitta W
            Ska man byta vatten när man häller i TMG? Har haft i en halvdos en gång. Nu är det dags igen... Ska det vara i samband med vattenbyte, annars blir det väl för mycket gödning i vattnet. Eller växterna förbrukar det???

            rekomenderar dom inte att byta 25% varannan vecka.
            jag byter 25% i veckan å göder med halvdos.
            det har fungerat klockrent i över ett år.inte en växt eller fisk har dött.pluss att det växer så det knakar

            Kommentar

            Arbetssätt...