Alternanthera reineckii / rosefolia ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Alternanthera reineckii / rosefolia ?

    Vad är skillnaden mellan dessa två växter? Är det bara olika namn eller är det två olika växter?

    Jag är inte intresserad av om det finns små skillnader i bladstruktur och dyl, utan undrar vilken jag ska köpa. Jag vill ha den rödaste och lättaste av de två.

    Någon som vet?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #2
    Det är två olika växter... om du kollar på tropicas sida(http://www.tropica.com) så ser du på växtlistan till höger de två olika sorterna. Det är Alternanthera reineckii lilacina (purple) och Alternanthera reineckii roseafolia (pink).
    Den lättaste och den jag själv har är rosaefolian och jag tycker själv mycket om denna. Den andra har jag själv inga erfaranheter av men den går under namnet papegojblad(många blandar ihop papegojblad med rosaefolia vilket inte stämmer riktigt). Denna varianten är svårare.
    Alltså den bästa enligt mitt tycke är rosaefolian.


    EDIT: här är en bild då min alternanthera rosaefolia var nyinköpt(övervattensform):http://photobucket.com/albums/c327/c...t=DSCN1853.jpg
    Senast redigerad av cryptomarko; 06 March 2006, 16:18.
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Tack så mycket!

      Det är tydligen så att båda arterna heter Alternanthera reineckii, men den ena heter även "roseafolia" och den andra "lilacina".

      Jag ska nog, precis som du själv gjort, prova mig på roseafolia.

      Ang. bilden på din rosefolia. "när den var nyinköpt". Hur ser den ut i dagsläget . Vad har du för ljus?
      Senast redigerad av cactus; 06 March 2006, 19:40.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • cryptomarko
        • August 2005
        • 181

        #4
        hej igen...

        Jag har två aquarelle och en aquastar, totalt o,7 watt per liter. Göder med pmdd och co2 från tub.

        Här är lite bilder på min alternanthera som börjat komma igång efter att jag fått bra co2 nivåer med min nya tub. När den nu väl tog fart så växer den faktiskt fort och inte på "medel" som det står i beskrivningar men det är ju hur man göder och sköter allt som gör det.

        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
        /Markus
        18 år

        www.cryptomarko.webb.se

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #5
          Ursprungligen postat av cryptomarko
          hej igen...

          Jag har två aquarelle och en aquastar, totalt o,7 watt per liter. Göder med pmdd och co2 från tub.

          Här är lite bilder på min alternanthera som börjat komma igång efter att jag fått bra co2 nivåer med min nya tub. När den nu väl tog fart så växer den faktiskt fort och inte på "medel" som det står i beskrivningar men det är ju hur man göder och sköter allt som gör det.

          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          http://photobucket.com/albums/c327/c...t=DSCN2175.jpg
          De ser ju minst sagt mycket fina ut!

          Du har dock mer ljus än vad jag har. Frågan är hur mina kommer se ut efter nån månad.
          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Ta det lungt! det går jättebra med 0,5 watt/liter, det lovar jag... (du har ju aquarelle)
            Jag hade 0,5 i början men testar nu med 0,7 så det e lungt.
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • cactus
              • July 2005
              • 278

              #7
              Tack så mycket.

              Jag har beställt en roseafolia nu. Vi får se hur det går.
              Akvarium:

              310 liter
              3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
              PMDD
              CO2 med kontroller
              Ytterfilter 1050l/h

              Kommentar

              Arbetssätt...