Limnopholia frågor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Limnopholia frågor..

    Vad är den synbara skillnaden på Limnopholia sessiflora och aquatica? Är det nån av dom som kan bli lite röd i topparna om den mår bra? Är det stor skillnad på förgreningen på själva bladen? Och förgrenar sig båda sorterna i sidled, alltså inte med rotlöpare utan uppe på stammen?

    Någon som vet?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ja google vet allt 8)



    Den mest uppenbara skillnaden är att Cabombans blad sitter i par medans sellifloran har en oherrans massa spröt ut från stammen vid varje nod.

    Sessiliflora:

    Cabomba:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Axeru
      • January 2006
      • 105

      #3
      Ursprungligen postat av miiaoo
      Vad är den synbara skillnaden på Limnopholia sessiflora och aquatica? Är det nån av dom som kan bli lite röd i topparna om den mår bra? Är det stor skillnad på förgreningen på själva bladen? Och förgrenar sig båda sorterna i sidled, alltså inte med rotlöpare utan uppe på stammen?

      Någon som vet?
      Sessifloran blir i mitt tycke lite större än aquatican och att sessifloran även blir mer röd när den kommer närme ljuset. Båda arterna är dock mycket fina. Sättet den förgrenar sig på är nog lika, vad jag kan se, mina skjuter både nya skott längs grusen, men även uppe på stammen. Titta in på min blog och zoon, är limnophila-freak....
      Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Tack..

        Jag har ju läst på tropica.com och lite annat om Limnopholian och undrar om jag har uppfattat det rätt om jag säger att sessifloran har "dilligare" blad, alltså mer finflikiga?
        Jag är relativt säker på att den senaste jag köpte på Akvarielagret är en sessiflora, jag har sedan tidigare aqatica som jag gillar skarpt... Det ska bli intressant att se hur dom utvecklas jämfört med varandra..

        Axeru: Fina rosa toppar på dina Limnopholior..
        Mina är lite mindre rosa men dom är ju såklart fina också..
        Jag tippar på att jag eg skulle behöva bättre ljus för att få mer rosa, sen har du säkert co2? Jag har ingen möjlighet att skaffa det nu, men sen så...
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          När topparna blir rödaktiga tyder det på kvävebrist

          L. sessiliflora är ett skadligt ogräs ("noxious weed"), så den kommer du förmodligen tycka växer lite bättre än Cabomban
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            När topparna blir rödaktiga tyder det på kvävebrist

            L. sessiliflora är ett skadligt ogräs ("noxious weed"), så den kommer du förmodligen tycka växer lite bättre än Cabomban
            Jaha, så man ska inte sträva efter rosa på växterna då..
            Skadligt ogräs? Skadligt hurdå? Nja, jag tänkte på Limnopholia aquatica och inte Cabomban alls.. Jo, den växer som ogräs här hemma trots halvbra ljus och ingen co2, dock får dom pmdd..

            Tack för att du svarar förresten..
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jaha, så man ska inte sträva efter rosa på växterna då..
              Exakt =) Vissa växter rodnar alltid mer eller mindre på topparna och avbildas alltid med en rödaktig färg på bilder, men inte L. sessiliflora. När gröna växter börja få rödaktiga toppar tyder det på kvävebrist vilket är vanligt att man får när några ogräs satt igång och växa. Då räcker inte fiskskiten långt =)

              Du kan använda sessilifloran som gödningsindikator. Du kan försiktigt börja gå upp i doseringsämngd av PMDD när du ser att den börjar få rödaktiga toppar.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Axeru
                • January 2006
                • 105

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Exakt =) Vissa växter rodnar alltid mer eller mindre på topparna och avbildas alltid med en rödaktig färg på bilder, men inte L. sessiliflora. När gröna växter börja få rödaktiga toppar tyder det på kvävebrist vilket är vanligt att man får när några ogräs satt igång och växa. Då räcker inte fiskskiten långt =)

                Du kan använda sessilifloran som gödningsindikator. Du kan försiktigt börja gå upp i doseringsämngd av PMDD när du ser att den börjar få rödaktiga toppar.
                Ok, då har jag förstått det hela fel, ursäkta, men hur ska jag göra för att får ner mer kväve i karet, gödning etc????
                Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Kör man PMDD (som innehåller kväve iformav kaliumnitrat) är det bara att försiktigt öka gödningsmängden tills rodnaderna lättar.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Axeru
                    • January 2006
                    • 105

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Kör man PMDD (som innehåller kväve iformav kaliumnitrat) är det bara att försiktigt öka gödningsmängden tills rodnaderna lättar.
                    Ok, tack för det, ska försöka få bort det rosa nu då.
                    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Kör man PMDD (som innehåller kväve iformav kaliumnitrat) är det bara att försiktigt öka gödningsmängden tills rodnaderna lättar.
                      å va bra! Jag har funderat på det där med indikatorväxter.. Skönt att ha lite koll på pmdd mängderna som faktiskt tas upp av växterna. Jag har dragit på lite med pmdd dom sista veckorna eftersom det verkade behövas, men då vet jag lite mer exakt vad jag ska titta efter..
                      Det är inte sessifloran som är röd i toppen hos mig utan Limnopholia aquatican där den översta bladrosetten blir något rosa.

                      Jag måste verkligen säga att det är betydligt svårare och mer komplicerat att få undervattensväxter att trivas jämfört med övervattensväxter.. Men kul är det, och väldigt givande när det funkar..
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Axeru
                        • January 2006
                        • 105

                        #12
                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Jag måste verkligen säga att det är betydligt svårare och mer komplicerat att få undervattensväxter att trivas jämfört med övervattensväxter.. Men kul är det, och väldigt givande när det funkar..
                        Håller helt klart med dig där, när allt funkar och växer som det ska, kan man beundra sitt kar i timtal...
                        Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag måste verkligen säga att det är betydligt svårare och mer komplicerat att få undervattensväxter att trivas jämfört med övervattensväxter.. Men kul är det, och väldigt givande när det funkar..
                          Skillnaden är att du inte spolar ur dina krukväxter varje vecka på samma sätt som du gör med vattenbytena i ett normalskött akvarium (20-30% vb i veckan) - och krukväxterna står inte i näringslöst grus.

                          Skippar man vattenbytena eller ser till att dosera upp näringsnivåerna efter varje vattenbyte så är det faktiskt pågränsen till lätt.

                          Det är när CO2 och mycket ljus börjar komma med i spelet som det gäller att ha tungan i rätt mun.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            Det där med att växterna rodnar vid kvävebrist, gäller det vallisnerian också?
                            Jag göder med PMDD, skall jag öka mängden med KNO3 då?
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det finns en Vallisneria som naturligt blir lite rödaktiga och väldigt många gröna växter kan bli aningens rödaktiga när dom växer så fort att klorofyllet inte hinner med. Växer allt som sjutton och man ser rodnande är det okej, men står allt förhållandevis still och tillväxten är periodvis ryckig + rödaktig så är det sannolikt att hela akvariet slår i golvet vad gäller kvävenivåer med ytterligare risk för Cyanobakterieodling.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...