mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidrune
    • February 2006
    • 14

    mäsk

    är det dumt och bara ha en flaska, och skippa den som som ska va en slags rening när man kör med mäskvarianten, isåfall varför.
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #2
    Risken med att skippa extraflaksan är att mäskvattnet kan komma ner i akvariet om det "bubblar över".

    Extraflaskan fungerar ju även som en bubbelräknare.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Det finns en fördel att skippa extraflaskan och det är att det är mindre risk för att gasen läcker. Min bästa flaska är en 1,5-liters julmustflaska med elsladd igenom korken och rakt ner till en syresten. Den läcker aldrig och jag har aldrig behövt täta den. Alla andra mer komplicerade dubbel- och trippelflaskor med kranar och skit läcker som såll.

      Men det är nog bra med en säkerhetsflaska i längden om man vill ha levande fisk.

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #4
        Ursprungligen postat av Krax
        Det finns en fördel att skippa extraflaskan och det är att det är mindre risk för att gasen läcker. Min bästa flaska är en 1,5-liters julmustflaska med elsladd igenom korken och rakt ner till en syresten. Den läcker aldrig och jag har aldrig behövt täta den. Alla andra mer komplicerade dubbel- och trippelflaskor med kranar och skit läcker som såll.

        Men det är nog bra med en säkerhetsflaska i längden om man vill ha levande fisk.
        Eller två 2liters flaskor med mäsk
        Borra 7mm hål till 10mm slang, dra ner slangen genom korken med en liten tång, en droppe superlim runt slangen.

        En slang ner i karet till en såndäringa träbit (glömt namnet) bubblorna kommer upp mot utblåset på ytterfiltret
        En slang ner in i insuget på ytterfiltret som blåser ut bubblor.

        Stora mängder med PMDD

        Det blir Plenty med bubblor i karet och mina hornsäv växer ett halvt 222liters högt nästan två gånger i veckan.
        Anubiasen skjuter nya skott och blommor
        Svärdplantorna öser på med nya blad

        Och jag är inne på 15dagen med bubbel från alla växter

        Mvh Peter

        Kommentar

        • ciklidrune
          • February 2006
          • 14

          #5
          Ok som jag fattade det så går det köra med en flaska, och fördelen är att det inte läcker, samt att det är bra att man har en syresten iträ som ger små bubblor som löser sig lättare. Men är risken större att fiskarna dör med en flaska, isåfall varför?

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidrune
            Ok som jag fattade det så går det köra med en flaska, och fördelen är att det inte läcker, samt att det är bra att man har en syresten iträ som ger små bubblor som löser sig lättare. Men är risken större att fiskarna dör med en flaska, isåfall varför?
            Fördel och fördel.
            Vad jag anser vara en fördel med två flaskor, alltså en reningsflaska är att man slipper mäskprodukter i akvariet om det nu skulle råka jäsa lite för mycket.
            Plus att man kan ha den som bubbelräknare

            Gör man bara hålen bra och mindre än slangen så ska det inte läcka
            läcker de så kan man lägga lite silikon runt slangen.
            En sån träbit är bra, dom löser bubblorna bättre än en i sten eller vad dom är gjorda av

            Mvh Peter

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Redbullen
              Eller två 2liters flaskor med mäsk
              Borra 7mm hål till 10mm slang, dra ner slangen genom korken med en liten tång, en droppe superlim runt slangen.

              En slang ner i karet till en såndäringa träbit (glömt namnet) bubblorna kommer upp mot utblåset på ytterfiltret
              En slang ner in i insuget på ytterfiltret som blåser ut bubblor.

              Stora mängder med PMDD

              Det blir Plenty med bubblor i karet och mina hornsäv växer ett halvt 222liters högt nästan två gånger i veckan.
              Anubiasen skjuter nya skott och blommor
              Svärdplantorna öser på med nya blad

              Och jag är inne på 15dagen med bubbel från alla växter

              Mvh Peter

              hur mycket är "stora mängder" pmdd?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              Arbetssätt...