städhjälp sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    städhjälp sökes

    Halloj! Är rätt ny på akvariefronten. Men har skaffat ett litet kar i skolan (jobbar som lärare) Där har jag än så länge väldigt få fiskar. En ordenlig pump som ser till att det är snyggt och rent, och en doppvärmare som reglerar tempen.

    Men sen har jag ju inte kunnat låta bli att skaffa ett litet kar hit hem oxå, i det har jag inte någon renande pump, (bara en som gör att det pubblar lite)eller doppvärmare. Har endast guppy i det. Börjar fundera på att släppa i någon algätare, ser att det börjar finnas lite "algtendenser"... Vet du nån bra algätare som kan gå i ett "otempurerat" litet kar? Berätta gärna för mig i så fall

    Har vattenpest och nån annan sorts växt i karet, men har nog inte lyckats så bra med att få till "balans". Det har iofs bara stått ett par veckormed fiskarna på plats...

    alla tips mottages tacksamt!

    /Robert
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Hur stort är akvariet? Hur varmt är vattnet?

    Beroende på det så kan du ev. välja några otocinclus. Räkor är bra på att städa om man övermatar. Snäckor tar både alger, överbliven mat och gamla växtdelar. Du ser i Zoopets artbeskrivningar hur stort akvarie och hur vamt olika fiskar vill ha.

    Ett innerfilter behövs säkert för att få cirkulation på vattnet och filtrera bort skräp. Annars måste du byta vatten, ofta!

    Lycka till med ditt akvarie och välkommen till Zoopet!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      ingen filtrering är att tigga om att få algodling.

      när fiskarna äter producerar dom bl.a ammonium som triggar alger men bra biologisk filtrering tar hand om ammoniumet och omvandlar det till nitrit och sen till nitrat.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • robinason
        • March 2006
        • 117

        #4
        Tack för upplysningen men det där visste jag redan. Det var just därför jag undrade om någon hade tips på algätare som kunde passa i karet. Som det är nu så har jag släppt i en del posthorns-snäckor. Vi får se vad dom rår med att hålla efter.

        /Robert

        Kommentar

        Arbetssätt...