hål bladen!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    hål bladen!!

    Hej har problem med att mina växter har hål i bladen och vissa blir svaga och går väldigt lätt av, göder med pmdd och har slutat med mäsk sen ca 3 månader sen och kör low tech på detta kar nu mer. Är det något ämne som saknas i vattnet???

    Mvh Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • Axeru
    • January 2006
    • 105

    #2
    Ursprungligen postat av MantaC0re
    Hej har problem med att mina växter har hål i bladen och vissa blir svaga och går väldigt lätt av, göder med pmdd och har slutat med mäsk sen ca 3 månader sen och kör low tech på detta kar nu mer. Är det något ämne som saknas i vattnet???

    Mvh Mattias
    Hål i växterna kan ju bero på en mal eller snäckor etc, men svagheten vet jag ej vad det kan bero på, kanske microämnen?
    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      När man har bristsymptom hos växterna så kan det ta ett tag att komma ifatt. Prova att dubbla din dos tills du ser resultat.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • MantaC0re
        • July 2005
        • 512

        #4
        Har inga snäckor har bara en L022 mal. hålen är ca 0,5 cm max. och har en brunkant runt om, och bladen är ganska tunna.
        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

        Kommentar

        • MantaC0re
          • July 2005
          • 512

          #5
          Ja det är ett 190l har kört in dubbel dos idag. får se hur det blir.
          Har ett gro lux rör och ett vanligt fisk rör blir totalt 72W/190=0,378 är det för lite i ljus styrka???
          Senast redigerad av MantaC0re; 05 March 2006, 15:45.
          If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

          Kommentar

          • Axeru
            • January 2006
            • 105

            #6
            Ursprungligen postat av MantaC0re
            Ja det är ett 190l har kört in dubbel dos idag. får se hur det blir.
            Har ett gro lux rör och ett vanligt fisk rör blir totalt 72W/190=0,378 är det för lite i ljus styrka???
            Ska inte vara för lite om man inte kör Co2 och har typ cabomba furcata eller myriophyllum mattengrosse som vill ha jättemycket ljus.
            Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

            Kommentar

            • MantaC0re
              • July 2005
              • 512

              #7
              Nej cabomba har jag ej men Gälört. ok får hoppas att det är näringsbrist bara.
              ska man ta bort alla blad som är lite dåliga?? själv tar jag bara bort dom som e halvdöda och om dom har vuxit för mycket???

              Mvh Mattias
              If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

              Kommentar

              • Axeru
                • January 2006
                • 105

                #8
                Ursprungligen postat av MantaC0re
                Nej cabomba har jag ej men Gälört. ok får hoppas att det är näringsbrist bara.
                ska man ta bort alla blad som är lite dåliga?? själv tar jag bara bort dom som e halvdöda och om dom har vuxit för mycket???

                Mvh Mattias
                Troligtvis är det lite näringsbrist. Om det nu skulle vara ljusbrist så kan du se att limnophilian (galörten) blir ganska gles och det är 5-6cm mellan bladkransarna. Men ta bort de dåliga bladen, då koncentrerar sig växten på de andra bladen.
                Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  #9
                  Macrobrister om hålen kommer på äldre blad. Brukar komma på snabbväxare som t ex Hygrophila. Göd extra med KNO3 och KH2PO4 (+ K2SO4).
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • MantaC0re
                    • July 2005
                    • 512

                    #10
                    Macrobrister om hålen kommer på äldre blad. Brukar komma på snabbväxare som t ex Hygrophila. Göd extra med KNO3 och KH2PO4 (+ K2SO4).
                    Ja helst på svärtplantan men även andra växter, den enda som inte visar några tecken på bris är Aracea, den kanske inte är lika känslig.
                    Har göd extra med alla dom ämnerna + NutriSI.

                    Mvh Mattias
                    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                    Kommentar

                    Arbetssätt...