favvo flytväxt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    favvo flytväxt!

    limobium laevigatum heter den visst. Jag tyckte att den var väldigt dekorativ när jag såg den i en butik. Köpte med mig en till mitt nystartade kar. Mjukstartade med få fiskar, några otocinclus affinis och några neontetror.

    Av någon anledning så verkade flytväxten inte trivas, misstäner nästan att fiskarna skadat den. Någon som har erfarenheter av detta? Nu är det bara ett par skadade blad kvar i rosetten, och nästan inget av de långa rötterna. Men såg igår att det börjar komma riktigt små blad längst in i bladrosetten, så jag hoppas att den ska komma igång igen.

    Ska kanske nämna att jag har cirkulationspump i karen där utblåset är strax under ytan, så det är alltid en viss strömning i vattnet...

    tacksam om någon vill svara på eller kommentera det jag skrivit.

    /Robert
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    detta är en växt som INTE trivs med cirkulation på ytan, den vill helst inte ha någon rotation alls faktiskt och då kommer den växa som F.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      #3
      hmmm, ska jag överväga att ta med den hem (nu är den i ett kar på jobbet) och ha den i ett litet kar där jag har guppies.?.? Där har jag inte någon cirkulation alls.

      Eller kan den klara sig hyfsat om jag den får landa i ett hörn där den kan vara lite i "lä"??

      Funderar högt:-)

      Kommentar

      Arbetssätt...