Bara att starta om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Bara att starta om?

    Jag har skrivit om detta förr men vill nu ha någon sorts svar på tal.

    Jag har problem med toffsalger (troligast att det är det). Det verkar ju inte vilja försvinna och jag tror faktiskt att det inte ens är lönt att försöka ta sig ann det! Jag köpte mitt 160liters akvarium för typ ett halvår sedan. Det följde med lite alger då som jag inte upptäckte förren ett tag senare.

    Pumpen har det på sig, gruset, och nu även på glaset. Är det lika bra och starta om alltihopa??

    Jag är så URLESS på att känna de inte är lönt att köpa några grejer till akvariumet då jag är rädd dom ska bli "infekterade" och bli fula. Har tänkt mig att fixa till akvariumet lite. Ha i en luftpump och lite bubbel, samt dekorera lite o snygga till då de är väldigt tomt och ödsligt där nu. Men hur kul är det när växterna kommer bli angripna bara efter ett tag??

    Har funderat på att sälja iväg 160L akvariumet och skaffa en fräschare och mindre kar. Typ 100L.

    Ge mig tips och råd nu om hur jag ska gå tillväga. Akvariumet har stått bra länge och bara sett fullt ut =( Blir depp av att se all skit där i. Känns som de finns inget att göra åt.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Hade problem med tofsalger när jag hade ljuset på 12-13 timmar varje dag.. Jag drog ner till 10 och de mesta av algerna försvann..

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      mjo. har rätt nyligt minskat ner timmarna på ljuset jag med. tänkte de skulle hjälpa. men algerna försvinner ju inte.. de ligger liksom kvar o pyr. känns som de enda alternativet är att starta om alltihop =( köpa nytt grus o ny pump o fräscha upp det mesta...
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • jeppemannen
        • February 2006
        • 11

        #4
        Ursprungligen postat av trollet85
        Jag har skrivit om detta förr men vill nu ha någon sorts svar på tal.

        Jag har problem med toffsalger (troligast att det är det). Det verkar ju inte vilja försvinna och jag tror faktiskt att det inte ens är lönt att försöka ta sig ann det! Jag köpte mitt 160liters akvarium för typ ett halvår sedan. Det följde med lite alger då som jag inte upptäckte förren ett tag senare.

        Pumpen har det på sig, gruset, och nu även på glaset. Är det lika bra och starta om alltihopa??

        Jag är så URLESS på att känna de inte är lönt att köpa några grejer till akvariumet då jag är rädd dom ska bli "infekterade" och bli fula. Har tänkt mig att fixa till akvariumet lite. Ha i en luftpump och lite bubbel, samt dekorera lite o snygga till då de är väldigt tomt och ödsligt där nu. Men hur kul är det när växterna kommer bli angripna bara efter ett tag??

        Har funderat på att sälja iväg 160L akvariumet och skaffa en fräschare och mindre kar. Typ 100L.

        Ge mig tips och råd nu om hur jag ska gå tillväga. Akvariumet har stått bra länge och bara sett fullt ut =( Blir depp av att se all skit där i. Känns som de finns inget att göra åt.

        Jag har haft samma problem! Har ett 170 L akvarium. men det jag gjorde för att få bort toffsalgerna var att sänka tiden på belysning. minska mängden på vattnet när man byter det. ... sen bytade jag oxå plats på lysrören, men det tror inte jag spelar nån roll. Mitt akvarium är nu tänt från kl 13.00 till 22.30 . tycker att åtta timmar räcker gott. Gäller att finna balansen. Ett annat fel som jag gjorde var att slänga i många fiskar med en gång. typ 1 vecka efter start. Blev nitrit toppar å massa problem. tror det var där min tunga uppförsbacke började.
        Prova att byta plats på akvariumet... mörkare ställe. Då får du ju även chansen att göra rent alla grejer i det.
        Hoppas min lilla erfarenhet kan vara till hjälp.
        ______________________________________________
        ...å glöm inte att det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke

        /Jesper Johansson

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          minskade ner på vattenbyten
          skrubbade av rötterna
          rensade bort nästan alla växter/växtdelar som va algbevuxna

          va de som räckte för min del men såfort ja byter lite för mycke vatten kommer toffsarna.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • SAJ
            • May 2002
            • 26

            #6
            Hade samma problem som du trollet. Inte bara tofsalger utan även en massa trådalger.

            Försökte hålla efter dom med vattenbyte och skrubbning för algerna fanns överallt men efter bara några dagar var det fullt igen.

            Då tänkte jag att nu f..n får det vara nog.

            Rev ur alla växter dom var verkligen helrisiga. Skrubbade det mesta och bytte nästan allt vatten slamsög och rörde verkligen om i gruset. Mörklade sedan akvariet i FEM dagar (total mörkläggning) Efter det var algerna borta.

            Tänkte då att nu NU ska dom inte komma tillbaka. Hade läst en del på nätet om PMDD och CO2. Sagt och gjort beställde en massa nya växter endast snabbväxande samt PMDD.

            Planterade och gödde enligt anvisningarna. Efter bara en vecka såg jag att växterna började VÄXA. Efter två- tre veckor hade växterna brett ut sig och fortfarande inga alger

            Funderade då även på CO2 men det lätt så krångligt med brandsläckare och all kringutrustning. Teknisk NOLLA. Såg på nätet en apparat för CO2 enligt mäskprincipen. Tänkte då att det ska jag väl klara

            När väl jäsningen hade satt igång hände det roliga växterna började bubbla och nu växte dom verkligen med reafart. Fick nu istället börja rensa akvariet på växter istället för alger men det här var ju mycket roligare och lättare.

            Fortfarande sex månader efter har jag endast haft lite alger i akvariet. Mest på frontrutan och lite trådalger på växterna lätt att få bort. Jag byter 50% vatten varje eller varannan vecka samt göder med PMDD. Oftast får jag göda flera gånger i veckan pga att bubblet annars upphör.

            Det här kanske kan vara något för dig och andra i samma situation. Jag har i alla fall inte ågrat mig...
            SAJ

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              hm.. lät som en jobbig procedur ^^ men jag antar det är något sådant man får göra om man verkligen vill ha bort toffsalgerna. men jag försöker endå hitta något lättare sätt. har iaf minskat ner ljustiden en timma till så nu har jag tänt 8timmar jag med. men det jag inte gillar är ju att gruset ser ganska risigt ut. borde kanske byta ut det endå? sen är ju pumpen nergrisad av toffs.. men jag antar det är att skrubba som gäller där med. men har försökt förr men de är så jäkla svårt att få bort...

              känns som att även om toffsalgerna "dämpas" av diverse knep, så ligger som ju endå och pyr. =( vill ha ett jätte "rent" akvarium så man slipper oroa sig.
              med mitt lilla akvarium som jag startade upp själv enda från början, där hade ja inga sådana problem. det var hur rent som helst! hade bara sniglar som var problem mot slutet innan jag avecklade det... men kan de kanske vara en idée? att ha sniglar? även om de var fula o jag försökte få bort dom så gjorde dom kanske en hel del nytta.... akvariumet var ju kliniskt rent hela tiden istortsett =)
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av trollet85
                känns som att även om toffsalgerna "dämpas" av diverse knep, så ligger som ju endå och pyr.
                det gör dom flesta alger.


                =( vill ha ett jätte "rent" akvarium så man slipper oroa sig.
                enda sättet att ha ett "jätte rent" akvarium är att inget akvarium ha.
                det är i praktiken inte gångbart att försöka få helt algfritt men däremot kan man påverka vilka alger man får.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • SAJ
                  • May 2002
                  • 26

                  #9
                  Det var lite jobbigt men nu är det ju inget jobb alls nästan.
                  SAJ

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #10
                    Herregud, nog kan man ha ett "rent" akvarium utan att skippa akvarium helt. skriv inte om du inte kan komma med några tips om saker jag kan åtgärda problemet med.

                    Finns många som har mycket fina akvarium utan några överdrivna problem med alger. Har man toffsalger som täcker det mesta och som stör så är inte det direkt normalt. Så innan jag avskaffar akvarium helt som du verkar tycka så ska jag då höra mig för med lite annat folk vad man kan göra för att åtgärda och förebygga.
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Skippa vattenbytena eller dra ner på dom rejält och ta ur saker som är angripna och skrubba rent med en grov disksvamp.

                      Har du växter som blir angripna bör du snegla på PMDD och göd med det en gång i veckan för hela akvarievolymen. Detta förhindrar att frisk nytillväxt angrips och angripna delar trimmar du bort allteftersom du får större och större växtmassa.

                      Måste du böka runt/plantera om/flytta stenar/flytta rötter/göra rent filter osv som rör upp gruset eller på annat sätt påverkar stabiliteten i akvariet måste du däremot göra ett vattenbyte, men tricket är att öka tiden mellan vattenbytena så mycket som möjligt. Blir filtret igensatt för snabbt så skaffa någon form av förfilter, typ en bit blå filtermatta som du enkelt kan ta ur och spola ur hur ofta du vill. Detta gör att den biologiskt aktiva filtermassan i filtret blir ostört och kan jobba effektivt hela tiden.

                      Färre vattenbyten och PMDD = Glada växter = Låga ammoniumnivåer och stor ljuskonkurrens = Ledsna alger. Färre vattenbyten minimerar även CO2-svängningar som toffsalger älskar.
                      Senast redigerad av defdac; 07 March 2006, 20:03.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • trollet85
                        • January 2005
                        • 667

                        #12
                        okej tack för tipsen! jag får försöka med det dära.. byter vatten rätt sällan endå så de är bara o fortsätta som jag gjort =) något som jag däremot måste ordna med är fler växter. pmdd använder jag vid varje vattenbyte också..

                        men borde jag försöka byta gruset? för en del stenar är ju alldeles luddiga av toffsalgerna. har försökt plocka bort stenar ibland men de kryllar ju av dom..
                        skulle vilja byta ut allt grus och har funderat på det ett par gånger... blir bara ganska bökigt.
                        63L med salamandrar
                        Mina älskade persers Viola och Velvet

                        Kommentar

                        • sunkan aspidoras
                          • June 2005
                          • 925

                          #13
                          ett par månader efter att jag startade mitt kar fick jag skäggalger som satt sig på framförallt mina växter och då gjorde jag som det stod här på zoopet... bytte vatten ofta under en tid, skrubbade inte rötterna eller någonting! Dem försvann och jag har aldrig sett röken av dem!

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            8/ Inga bottenfilter
                            Ett bra biologiskt filter är mycket bra att ha i akvariet (se avdelningen för "Filter"). Bottenfilter är inte ett bra biologiskt filter.

                            De flesta akvarieväxter tar upp sin näring ur bottenmaterialet genom sitt rotsystem. Ganska få växter hämtar sin huvudsakliga näring från det öppna vattnet. Ett bottenfilter drar visserligen ner en del näring i gruset, men låter sedan inte det näringsrika vattnet få stanna där utan blåser omedelbart ut det i akvariet igen där algerna står beredda att "äta upp det".

                            Om man absolut måste ha bottenfilter se då till att du har många snabbväxande plantor i akvariet och välj sådana som huvudsakligen tar upp sin näring genom vattnet och inte i bottenmaterialet.

                            9/ Vattenbyten
                            Vattenbyten är den viktigaste enskilda åtgärden i förebyggande algbekämpning. Då ersätter man kväve- och fosforrikt vatten med kranvatten som innehåller mycket lite av detta. Regelbundna vattenbyten är därför mycket viktigt för att undvika algproblem. I ett växtakvarium räcker det ofta med ca. 25% av vattnet var 14 dag, i ett akvarium utan växter är 25-35% av akvariet varje vecka mer lagom. Hur mycket man måste byta är helt avhängigt av hur mycket fisk och växter man har i akvariet och hur mycket man matar, men dessa siffror kan ses som en ungefärlig vägledning.
                            Vid algproblem kan man behöva gå upp till 50% varje vecka.

                            Kommentar

                            • sunkan aspidoras
                              • June 2005
                              • 925

                              #15
                              Ursprungligen postat av trollet85
                              Jag har skrivit om detta förr men vill nu ha någon sorts svar på tal.

                              Jag har problem med toffsalger (troligast att det är det). Det verkar ju inte vilja försvinna och jag tror faktiskt att det inte ens är lönt att försöka ta sig ann det! Jag köpte mitt 160liters akvarium för typ ett halvår sedan. Det följde med lite alger då som jag inte upptäckte förren ett tag senare.

                              Pumpen har det på sig, gruset, och nu även på glaset. Är det lika bra och starta om alltihopa??

                              Jag är så URLESS på att känna de inte är lönt att köpa några grejer till akvariumet då jag är rädd dom ska bli "infekterade" och bli fula. Har tänkt mig att fixa till akvariumet lite. Ha i en luftpump och lite bubbel, samt dekorera lite o snygga till då de är väldigt tomt och ödsligt där nu. Men hur kul är det när växterna kommer bli angripna bara efter ett tag??

                              Har funderat på att sälja iväg 160L akvariumet och skaffa en fräschare och mindre kar. Typ 100L.

                              Ge mig tips och råd nu om hur jag ska gå tillväga. Akvariumet har stått bra länge och bara sett fullt ut =( Blir depp av att se all skit där i. Känns som de finns inget att göra åt.
                              Tycker inte du ska tömma det och börja om... du kommer troligen bara komma till baka till den här punkten igen. Det är bättre du får ordning på problemet istället! om jag var du skulle jag göra rent glaset, pumpen och ev. slamsuga försiktigt på botten. sen skulle jag göra ganska kraftiga vattenbyten varje vecka i nån månad och se över lysrören ev. byta om dem inte är lämpade. skaffa mer växter... ev. byta strategi om det inte ger resultat inom ett par månader!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...