Läsa av co2 tabell och kalibrera därefter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Läsa av co2 tabell och kalibrera därefter...

    Jag fick min controller idag och har hållit på med att kalibrera den etc..
    Jag har dock fått ett litet dilemma när de kommit till att lägga start/stop gränserna.
    Min KHd ligger på 6 grader enligt JBL dropptestet, och ph ligger på6,8.
    Co2 tillförseln har varit avstängd i 5 timmar så co2 borde ha luftats ut.
    Jag kan dock konstatera att enligt Dennerles tabell så borde jag ha mellan 30-24 ppm co2 vid ph 6,8-6,9.
    Så om jag inte har alltför fel så kan jag ställa gränserna någonstans mellan 6,8-6,9 eller har jag misstolkat någonting?

    NiXoN
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    5 timmar räcker inte för att lufta ur all CO2, räkna med ett par dygn.
    Ta upp vatten i en mindra skål, gärna grund och vid, luftsten hjälper till att snabba upp co2 urluftningen ytterligare om du vill veta "dödläge".

    Troligen ska du ligga i närheten av de siffrorna.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Du kan ju även göra Krausetestet, dvs blåsa i en liten kopp med akvarievatten med sugrör i 5 min varpå CO2-halten ställer in sig runt 60 ppm, dvs med kH 6 bör controllern stanna runt 6.46.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Ett tips kan vara att inte lita blint på uppmätt värde. Vid kH6 börjar tiondelarna bli viktiga för att garantera växtbubbel. För snål bubbeltakt/lite felkalibrerad prob/utstörd prob kan göra att du hamnar på fisens mosse.
        Bra växtbubbel (vid god tillgång på övriga näringsämnen) och en magnetventil som slår av/på några gånger på dagen är ett gott tecken.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Överlag tycker jag det verkar vara ett tillräckligt noggrannt sätt att kalibrera anläggningen eftersom man när den första grovkalibreringen är gjord ändå kommer vrida ner setpoint tills växterna bubblar - dvs man struntar i vad det faktiska pH-värdet är, man använder bara pH-controllern för att hålla ett godtyckligt värde någorlunda konstant.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Ok, jag har tidigare stängt av co2 till natten och på morgonen ligger ph strax över 7,2.
            Nu så har jag testat hur länge de tar att uppnå "optimalvärdet" i ett 540.
            Det tar ett bra tag att få ner ph, nu ligger jag på 7,0 lite svårt att uppskatta hur länge då co2 och ljus varit av till 12.
            Jag håller på med ett projekt för att öka effekten på min reaktor så det kommer nog att va kaos ett tag frammöver.
            Kanske jag ska fixa en pc-kabel till kontrollern så man får lite innsikt och blir ännu mer förvirrad
            Btw vad föreslår ni för ph gränsvärden till controllern?

            Tack för svaren grabbar, landets bästa online support för växtkar.

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Kolla i tabellen vad du bör ha för target enligt den, gör ett Krausetest och kolla mot tabellen, kolla hur de korrelerar, sedan välj något du tror på som utgångsvärde, justera om behov finns.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Btw vad föreslår ni för ph gränsvärden till controllern?
                Jag förstod inte riktigt om du har separata gränsvärden för till- resp. frånslag eller om det är en hysteresnivå från setpoint du har?
                Storleken på omslagsfönstret beror på hur "trögt" system du har. kH, upplösningsmetod, växtupptag och kontrollerns ingångssteg påverkar detta.
                Jag brukar köra med 0,05 pH och det funkar bra hos mig. T.ex. 7,00-7,05 från/till. Har även kört 0,10 utan att se någon försämring.
                För att komma igång och hamna i rätt härad kan du väl kanske prova att kalibrera proben och sedan justera från/till till 6,7-6,8 @ kH 6.
                Trimma sedan in upplösning/bubbeltakt och ytcirkulation så kontrollern orkar hålla denna nivå utan problem.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Jag förstod inte riktigt om du har separata gränsvärden för till- resp. frånslag eller om det är en hysteresnivå från setpoint du har?
                  Jag har till och från slags nivåer, nu kommer jag att köra med 6,85-6,90.
                  Jag har testat med att stänga av co2 på natten men det tar alldeles för länge att uppnå önskvärda värden.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...